Kým v Európe budú Volkswagenu stačiť na vyriešenie emisného škandálu zvolávacie akcie, prípadne finančné vyrovnanie sa s akcionármi, za Atlantikom ho bude zahľadenie toho istého problému a to s podstatne menším počtom dotknutých naftových vozidiel, stáť niekoľkonásobne viac. Už teraz je jasné, že to bude minimálne 15,3 miliardy dolárov.
Z toho 10 miliárd použije na odkúpenie áut od pôvodných majiteľov, 4,7 miliardy dolárov prevedie do fondu pre riešenie otázky nadmerných emisií a do fondu na podporu zelených technológií, a ďalších 603 miliónov padne za obeť na pokuty, ktoré zaplatí 44 americkým štátom. Stále však hovoríme len o naftových modeloch vybavených motorom 2,0 TDI série EA189, teda 4-valcoch, ktorých jazdí v USA približne 450 000.Už dlhšie však visí vo vzduchu problém väčších 6-valcových motorov 3,0 TDI, ktorými sú vybavené neporovnateľne drahšie modely, ako Audi Q7, Porsche Cayenne, či vrcholové verzie Volkswagenu Touareg. V USA sa totiž plán ich opravy navrhnutý Volkswagenom nepozdával štátu Kalifornia ani úradom pre ochranu životného prostredia EPA a CARB. A teraz sa ukazuje, že pravdepodobne aj oprávnene.
Automotive News totiž s odvolaním sa na nemecký Bild am Sonntag priniesol správu, podľa ktorej z najnovšej schôdzky zástupcov Volkswagenu a agentúry EPA vyplynulo, že motor V6 3,0 TDI, ponúkaný v spomínaných luxusných modeloch, je vybavený ďalšími troma nelegálnymi systémami na manipuláciu s emisiami NOx. Jedným z nich má byť vypínanie filtračných systémov po 22 minútach. Pritom emisné testy v USA trvajú presne 20 minút.
Nič nové pod slnkom, podobný softvér použil aj Fiat v modely 500L. Kým však talianska vláda chráni svoju „národnú“ automobilku zubami-nechtami dokonca aj pred nemeckými úradmi, USA nemajú žiaden dôvod byť ku koncernu Volkswagen lojálne. Ak sa správy potvrdia, je dohoda VW s americkými regulátormi ohľadne naftových 6-valcov ďalej ako sa predpokladalo. Volkswagenu by mohla hroziť dokonca nočná mora v podobe ďalšieho výkupu áut.
Tých je síce „len“ okolo 85 000, ale ich ceny sú podstatne vyššie než ceny modelov s motorom 2,0 TDI. Takže tento výkup by si vyžiadal ďalšie miliardy dolárov. K tomu musíme pripočítať straty, ktoré súvisia s poškodením mena dotknutých značiek v USA a následným poklesom odbytu ako aj straty zo stále pretrvávajúceho zákazu predaja dieselových Volkswagenov, Audi a Porsche za Atlantikom. A to môže byť veľmi bolestivé aj pre najväčší automobilový koncern sveta.