Mercedes Vision Van: Dodávka budúcnosti triedi zásielky sama

Podľa stuttgartskej automobilky budú dodávky budúcnosti využívať autonómne riadenie a tiež nakladať a vydávať tovar automatizovane. Ukazuje to na koncepte Vision Van s elektrickým pohonom. Ten môže byť aj avízom nového Sprinteru

13.09.2016 06:00
debata
Vision Van prezentuje na dodávku pomerne... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision Van Concept - 2016 Vision Van prezentuje na dodávku pomerne odvážny dizajn. Predná maska je vybavená diódami schopnými vytvárať obrazce.

Mercedes-Benz sa autonómnym riadením intenzívne zaoberá už mnohé roky. Výsledky prezentoval v priebehu posledných dvanásť mesiacov hneď dvoma štúdiami – luxusnou limuzínou F015 Luxury in Motion a ešte futuristickejšou Vision Tokyo. Výhody autopilota však vidí aj vo sfére úžitkových áut, najmä dodávok, ktorých domovom sú zväčša mestá. Pre rozvážkové služby by bola táto technológia veľmi prospešná. A Stuttgart ukazuje ako.

Na streche nájdme dva drony, schopné doručovať... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision Van Concept - 2016 Na streche nájdme dva drony, schopné doručovať zásielky do vzdialenosti desiatich kilometrov.

Priamo v Stuttgarte predstavil koncept dodávky budúcnosti Vision Van, ktorá je súčasťou programu adVANce, skúmajúci využitie pokrokových technológií. Štúdia s formátom súčasného Sprinteru je preto vybavená riadením drive-by-vire, kde neexistuje mechanické prepojenie vodiča s pohonnou sústavou ani riadením. Jeho prítomnosť však naznačuje, že nepôjde o plne autonómne riadenie. Pohľad do kabíny i tak šokuje, pretože namiesto volantu či pedálov tu nájdeme len joystick a dotykové OLED displeje. Chýba aj sedadlo spolujazdca.

Vďaka autonómnemu riadeniu stačí vodičovi... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision Van Concept - 2016 Vďaka autonómnemu riadeniu stačí vodičovi namiesto volantu a pedálov jediný joystick a dotykové displeje.

Načo aj, veď Vision Van je vybavený systémom na automatické triedenie, nakladanie a vydávanie tovaru. Ďalší člen posádky nie je potrebný. Tovar je uložený v priehradkách nákladného priestoru. Po zadaní povelu dopravník, podobne ako v automatoch na cigarety či iný tovar, podá zásielku vodičovi cez okienko v priehradke oddeľujúcej kabínu od úžitkovej časti. Ten potom nemusí otvárať nákladný priestor. Zásielku zoberie a pohodlne s ňou vystúpi pravými dverami.

Roztriedené balíky putujú k vodičovi dopravným... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision Van Concept - 2016 Roztriedené balíky putujú k vodičovi dopravným systémom cez okienko v priehradke oddeľujúcej kabínu od nákladného priestoru. Preto nemusí otvárať bočné dvere ani zadné veko.

Tie sa otvárajú automaticky pričom vodič dostáva aj výstrahu pre prípad, že okolo vozidla ide auto, cyklista či chodec. Mercedes-Benz vypočítal, že čas potrebný na státie by sa skrátil na jednu zásielku o štyri minúty. Pre zrýchlenie logistiky je kontajner s tovarom možné pripraviť už v logistickom centre a následne ho pomocou manipulačného systému naložiť do vozidla. Potom elektronika podľa adries a času doručenia určí najefektívnejšiu trasu a vozidlo začne s rozvozom. Mali by sa tým minimalizovať neúspešné doručenia a najmä zbytočné jazdy.

A takto to vyzerá v nákladovom priestore. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision Van Concept - 2016 A takto to vyzerá v nákladovom priestore.

A potom je tu ešte jedna vychytávka v podobe dvoch dronov umiestnených na streche. Aj tie sa môžu postarať o dodanie tovaru až 10 km od „materskej lode“. Po splnení misie sa vrátia na palubu. Maximálna hmotnosť balíka však v tomto prípade nesmie presiahnuť dva kilogramy a zákazník musí mať špeciálne zariadenie na pristávanie dronov. Celkovo by sa mala novým systémom rozvoru vrátane logistiky distribučného centra a automatizovaného nakladania zásielok pomocou kontajnerov, podobných v leteckej nákladnej doprave, zvýšiť efektivita doručovania až o 50 %.

Tovar umiestnený v špeciálnom kontajneri... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision Van Concept - 2016 Tovar umiestnený v špeciálnom kontajneri nakladá do vozidla manipulačné zariadenie.

To by mohlo byť pre doručovateľské služby zaujímavé aj napriek vyššej cene technológie. Dizajn pravdepodobne naznačuje budúcu podobu Sprinteru. Vision Van zaujme najmä skvelou aerodynamikou s hladkými plochami a diódovými svetlami. Ako inak, poháňa ho elektrická energia. Tú čerpá elektromotor s výkonom 75 kW a krútiacim momentom 270 Nm. Nie sú to síce svetoborné čísla, ale v mestskej premávke to stačí. Maximálna rýchlosť je síce až 120 km/h, no v Stuttgarte sa domnievajú, že viac ako osemdesiatku netreba. Zásoba akumulátorov by podľa prevádzkových podmienok mala vydržať na 80 až 270 km.

Mercedes-Benz Vision Van Concept - 2016
Mercedes-Benz Vision Van Concept - 2016
+14Mercedes-Benz Vision Van Concept - 2016

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes #Mercedes-Benz #Concept #koncept #Mercedes-Benz Vision Van
Články podľa značiek