Mercedes-Benz sa autonómnym riadením intenzívne zaoberá už mnohé roky. Výsledky prezentoval v priebehu posledných dvanásť mesiacov hneď dvoma štúdiami – luxusnou limuzínou F015 Luxury in Motion a ešte futuristickejšou Vision Tokyo. Výhody autopilota však vidí aj vo sfére úžitkových áut, najmä dodávok, ktorých domovom sú zväčša mestá. Pre rozvážkové služby by bola táto technológia veľmi prospešná. A Stuttgart ukazuje ako.
Priamo v Stuttgarte predstavil koncept dodávky budúcnosti Vision Van, ktorá je súčasťou programu adVANce, skúmajúci využitie pokrokových technológií. Štúdia s formátom súčasného Sprinteru je preto vybavená riadením drive-by-vire, kde neexistuje mechanické prepojenie vodiča s pohonnou sústavou ani riadením. Jeho prítomnosť však naznačuje, že nepôjde o plne autonómne riadenie. Pohľad do kabíny i tak šokuje, pretože namiesto volantu či pedálov tu nájdeme len joystick a dotykové OLED displeje. Chýba aj sedadlo spolujazdca.
Načo aj, veď Vision Van je vybavený systémom na automatické triedenie, nakladanie a vydávanie tovaru. Ďalší člen posádky nie je potrebný. Tovar je uložený v priehradkách nákladného priestoru. Po zadaní povelu dopravník, podobne ako v automatoch na cigarety či iný tovar, podá zásielku vodičovi cez okienko v priehradke oddeľujúcej kabínu od úžitkovej časti. Ten potom nemusí otvárať nákladný priestor. Zásielku zoberie a pohodlne s ňou vystúpi pravými dverami.
Tie sa otvárajú automaticky pričom vodič dostáva aj výstrahu pre prípad, že okolo vozidla ide auto, cyklista či chodec. Mercedes-Benz vypočítal, že čas potrebný na státie by sa skrátil na jednu zásielku o štyri minúty. Pre zrýchlenie logistiky je kontajner s tovarom možné pripraviť už v logistickom centre a následne ho pomocou manipulačného systému naložiť do vozidla. Potom elektronika podľa adries a času doručenia určí najefektívnejšiu trasu a vozidlo začne s rozvozom. Mali by sa tým minimalizovať neúspešné doručenia a najmä zbytočné jazdy.
A potom je tu ešte jedna vychytávka v podobe dvoch dronov umiestnených na streche. Aj tie sa môžu postarať o dodanie tovaru až 10 km od „materskej lode“. Po splnení misie sa vrátia na palubu. Maximálna hmotnosť balíka však v tomto prípade nesmie presiahnuť dva kilogramy a zákazník musí mať špeciálne zariadenie na pristávanie dronov. Celkovo by sa mala novým systémom rozvoru vrátane logistiky distribučného centra a automatizovaného nakladania zásielok pomocou kontajnerov, podobných v leteckej nákladnej doprave, zvýšiť efektivita doručovania až o 50 %.
To by mohlo byť pre doručovateľské služby zaujímavé aj napriek vyššej cene technológie. Dizajn pravdepodobne naznačuje budúcu podobu Sprinteru. Vision Van zaujme najmä skvelou aerodynamikou s hladkými plochami a diódovými svetlami. Ako inak, poháňa ho elektrická energia. Tú čerpá elektromotor s výkonom 75 kW a krútiacim momentom 270 Nm. Nie sú to síce svetoborné čísla, ale v mestskej premávke to stačí. Maximálna rýchlosť je síce až 120 km/h, no v Stuttgarte sa domnievajú, že viac ako osemdesiatku netreba. Zásoba akumulátorov by podľa prevádzkových podmienok mala vydržať na 80 až 270 km.