Infiniti VC-T: Revolučný motor odhaľuje tajomstvá

Hlavnou hviezdou Infiniti v Paríži nebol žiadny z nových modelov, ale prelomový motor VC-T - prvý sériový agregát s variabilným kompresným pomerom. Má mať výkon benzínových 6-valcov, ale spotrebu ako diesel. Debutuje v novej generácii crossoveru QX50.

04.10.2016 16:00
debata (1)
Revolučný motor VC-T má byť kompaktnejší a... Foto: Infiniti
Infiniti - motor VC-T Revolučný motor VC-T má byť kompaktnejší a ľahší ako porovnateľné výkonné motory. Infiniti pravdepodobne myslí na to, že miesto 6-valca bude stačiť menší 4-valec.

O novom motore VC-T s variabilným kompresným pomerom informovalo Infiniti už v polovici augusta. A vzbudilo značnú pozornosť. Ide totiž o skutočný zlom v technológii spaľovacích motorov, možno o jeden z vôbec najväčších v ich histórii. Tento motor vie totiž meniť to, čo bolo doteraz fixné, teda dráhu piesta, a tým aj kompresný pomer. Odveký sen konštruktérov sa tak začína meniť na realitu. V čase prvých zmienok bola ale prémiová odnož Nissanu veľmi skúpa na údaje. Viac prezradila až v Paríži.

Tajomstvo sa skrýva v odlišne konštruovanom kľukovom systéme. Ojnica totiž nie je napojená priamo na ojnicový čap, ale na kyvadlo, ktoré je na druhej strane napojené na posuvné rameno. Tým, že rameno mení uhol kyvadla, mení aj polohu piesta. Dráha je síce rovnaká, ale horná úvrať sa posúva smerom nadol alebo nahor. Ak dôjde k maximálnemu vychýleniu, je kompresný pomer až 14 : 1, ak je vychýlenie minimálne, kompresný pomer klesne na hodnotu 8 : 1. Kompresný pomer sa bude teda prispôsobovať rôznym režimom činnosti motora.

Tajomstvo motora sa skrýva v odlišne... Foto: Infiniti
Infiniti - motor VC-T Tajomstvo motora sa skrýva v odlišne konštruovanom kľukovom systéme. Ojnica totiž nie je napojená priamo na ojnicový čap, ale na kyvadlo, ktoré vychyľovaním mení výšku hornej úvrate piesta. A tým, samozrejme, aj kompresný pomer.
Pri požiadavke maximálneho výkonu prejde motor do nízkeho kompresného pomeru a vysokého tlaku preplňovania turbodúchadlom. Naopak, pri nízkom zaťažení, napríklad pri jazde ustálenou rýchlosťou, kompresný pomer vzrastie a tlak turba poklesne, čím bude výrazne šetriť palivo. Vysoký kompresný pomer totiž znamená vysokú účinnosť, pri ktorej ale hrozí detonačné horenie – samovznietenie paliva v nesprávny čas. Novinka spojí teda dve protichodné požiadavky, pri ktorých museli doteraz motorári vždy hľadať kompromis.
Infiniti síce zatiaľ neprezradilo parametre, no tvrdí, že nový 4-valec bude mať silu benzínového 6-valca a spotrebu diesla. Objaviť sa má po prvýkrát v novej generácii crossoveru QX50 a časom aj v ďalších modeloch Infiniti. A odtiaľ nebude mať iste ďaleko do aliančne spriaznených Nissanov a Renaultov.. Najprv však bude musieť dokázať svoju spoľahlivosť. Aby to nedopadlo tak, ako s riadením DirectAdaptive Steering (DAS) v modeli Q50, pri ktorom Infiniti odstránilo mechanické spojenie medzi volantom a kolesami a nakoniec muselo technológiu po haváriách stiahnuť z obehu.
Infiniti - motor VC-T
Infiniti - motor VC-T
+4Infiniti - motor VC-T

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Infiniti #variabilný kompresný pomer #motor VC-T
Články podľa značiek