Podľa vzoru veľkého Espace sa aj menší Scénic a Grand Scénic vydali úplne novou cestou. Z klasických MPV sa stávajú módne crossovery. To znamená väčšiu svetlú výšku a kratšie previsy. Je to veľká zmena v dvadsaťročnej kariére tohto modelu, z ktorého sa predalo viac ako päť miliónov kusov. Lenže odbyt MPV išiel v posledných rokoch dole, takže zmena charakteru neprekvapí. Základom Scénicu a jeho dlhšieho súrodenca je nový Mégane, a teda platforma CMF, ktorú používa napríklad aj Kadjar.
Z vanu sa stal crossover
Štýlom však razí vlastnú cestu. Dizajn bol silne ovplyvnený konceptom R-Space z roku 2011, ktorý patril k prvým prácam vtedy čerstvého šéfdizajnéra Renaultu, Laurensa van den Ackera. Už z neho bolo jasné, že Scénic prejde radikálnou zmenou. Výsledok je pôsobivý. A to aj z dôvodu zväčšenia formátu. Na dĺžku má Scénic 4 406 mm, čo je o 40 viac než predchádzajúca generácia. Do šírky narástol o 20 mm na konečných 1 865 a na výške 1 653 mm pribudlo ďalších 13 mm. Rázvor náprav 2 734 mm podrástol o 32 mm.
A Grand Scénic je ešte väčší. Do dĺžky pribudlo 240 mm, čím vzrástla celková dĺžka až na 4 636 mm. To je mimochodom až o 75 mm viac ako v minulosti. Rázvor náprav sa natiahol na 2 804 mm, čo je o 70 mm viac v porovnaní so Scénicom. Obe verzie spája svetlá výška 170 mm, viac než pri bežných autách, no zároveň menej ako pri SUV. A tiež raritné 20-palcové disky kolies obuté ešte avantgardnejšími úzkymi pneumatikami s rozmerom 195/55 R20. Renault tvrdí, že toto riešenie je nielen efektné, ale prinesie aj viac pohodlia a nižšiu spotrebu paliva.
Siluetou však Scénic aj Grand Scénic stále jasne odkazujú na svet MPV. Zaujímavým prvkom je zvlnená línia bočných okien a dvojfarebný koncept. Základné farby karosérie je totiž možné doplniť kontrastnou čiernou alebo sivou metalizovanou strechou. Prednú masku lemujú diódové svetlá LED Pure Vision. Tie dopĺňajú zadné diódy s 3D efektom. Kým Scénic má horizontálne umiestnené svetlá, tie v Grand Scénicu sa tiahnu až do stĺpikov. Obrovská sklenená plocha kabíny štartuje panoramatickým trojdielnym čelným oknom. A pokračovať môže veľkou presklenou strechou.
Interiér plný displejov a priestoru
Aj interiér „prekopal“ Renault od základu. Kvalita materiálov išla o triedu vyššie. Upustil tiež od centrálneho prístrojového panelu. Ten je teraz priamo pred vodičom a tvorí ho 7-palcový displej, známy napríklad z Mégane, s možnosťou zmeny grafiky. Vodič však môže využívať aj výhody head-up displeja. Ďalšiu 7– alebo 8,7-palcovú obrazovku nájdeme na stredovej konzole. Je súčasťou multimediálneho rozhrania R-Link 2, známeho z Talismanu, Mégane či Renaultu Espace. Z komfortných prvkov môžeme očakávať masážne predné sedadlá, aparatúru Bose s 11 reproduktormi či navigáciu.
No Scénic a Grand Scénic budú útočiť najmä variabilitou. Druhý rad tvoria posuvné sedadlá delené v pomere 40:60, teda odlišne ako vo väčšom Espace. Zato z neho preberá systém One Touch Fold, čo znamená, že na ich sklopenie stačí jediný dotyk spínača v batožinovom priestore alebo povel prostredníctvom displeja rozhrania R-Link. Potom vytvorí Scénic vodorovnú úložnú plochu. Už v základe sa doň zmestí vynikajúcich 572 litrov batožín. Grand Scénic si trúfne vďaka príplatkovému tretiemu radu, tiež sklápanému automaticky, na 7-člennú posádku alebo 596 litrov nákladu.
V 5-miestnej verzii ich však zvládne až 718. A k tomu musíme pripočítať ďalších 57 litrov odkladacích priestorov priamo v interiéri. Napríklad vo výsuvnej zásuvke Easy Life pred spolujazdcom, ktorá má 11,5 litra, alebo v štyroch podlahových schránkach s celkovým objemom 38,5 litra. Ďalší priestor nájdete v posuvnom boxe medzi prednými sedadlami (13,5 litra). A nechýba ani schránka pre smartfón s indukčným nabíjaním alebo letecké stolíky pre cestujúcich v druhom rade. Scénic tiež prináša moderné asistenčné systémy. Napríklad núdzové brzdy AEBS s detekciou chodcov. A to v sérii.
Systém je funkčný od sedem do 60 km/h. Nad týmto limitom zas môžu vodiči využiť udržiavanie v jazdnom prúde LKA. Za príplatok dostanete adaptívny tempomat (od 50 do 160 km/h), monitorovanie slepého uhla zrkadiel, čítačku dopravných značiek a jazdných prúdov, parkovací asistent, cúvaciu kameru či automatické prepínanie diaľkových svetiel. Napokon, Scénic už stihol získať päť hviezdičiek z testov Euro NCAP. Systém Multi-Sense umožňuje nastavenie vozidla v piatich režimoch – Eco, Neutral, Comfort, Sport a individuálnom Perso. Mení sa reakcia motora, riadenia, automatickej prevodovky, ale aj farba displejov a ambientného podsvietenia.
Po prvýkrát hybrid
Pod prednou kapotou ponúkne Scénic na výber zo štyroch dieselových a dvoch benzínových motorov. Nafta štartuje agregátom 1,5 dCi 95 (70 kW) so 6-stupňovým manuálom. Tá je však vyhradená len menšiemu Scénicu. Pri Grand Scénicu je základom silnejšia verzia 1,5 dCi 110 s výkonom 81 kW, ktorá môže byť kombinovaná aj so 7-stupňovou dvojspojkou EDC. Zaujímavá je však najmä verzia Hybrid Assist s reverzibilným alternátorom s výkonom 10 kW a samostatnou 48 V batériou. Rekuperovaná energia brzdenia sa následne využíva pri akcelerácii, čo znižuje spotrebu o osem až desať percent. Scénic si tak vystačí s 3,5 a Grand Scénic s 3,9 litrami nafty na 100 km.
K dispozícii bude aj väčší diesel 1,6 dCi 130 (96 kW) a jeho dvakrát preplňovaná verzia bi-turbo 1,6 dCi 160 (118 kW). Prvý je spriahnutý s manuálnou a druhý výlučne s dvojspojkovou prevodovkou EDC so šiestimi stupňami. Benzínové motory zastupujú preplňované 4-valce 1,2 TCe 115 (74 kW) a TCe 130 (97 kW). Oba kombinované výlučne s so 6-stupňovými manuálmi. Je možné, že neskôr dorazí aj najvýkonnejšia verzia s motorom 1,6 TCe (151 kW), známym z Mégane GT, Talismanu alebo Espace. So štvorkolkou, adaptívnymi tlmičmi ani riadením zadných kolies 4Control nepočítajte.
Podvozok sa bude spoliehať na prednú nápravu McPherson a priestorovo úsporné zadné zavesenie s torznou priečkou. Renault však prispôsobil naladenie pružín a tlmičov špecifickým 20-palcovým kolesám. Mimochodom, sľubuje, že avantgardný rozmer pneumatík, na vývoji ktorého spolupracoval so spoločnosťami Continental, Michelin a GoodYear, nebude cenou presahovať 17-palcové rozmery a má byť bez problémov dostupný v dílerskej sieti. Scénic príde na trh začiatkom budúceho roka. Jeho výrobu zabezpečí domáci francúzsky závod v Douai.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Model | Scénic | Grand Scénic (5 sedadiel) | Grand Scénic (7 sedadiel |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 406 | 4 634 | 4 634 |
Šírka (mm) | 1 886 | 1 886 | 1 886 |
Výška (mm) | 1 653 | 1 660 | 1 660 |
Rázvor náprav (mm) | 2 734 | 2 804 | 2 804 |
Svetlá výška (mm) | 170 | 170 | 170 |
Objem kufra(l) | 506 | 718 | 596 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 428 – 1 539 | 1 430 – 1 660 | 1 430 – 1 660 |
Technické údaje – Scénic
Motor | 1,2 TCe | 1,2 TCe | 1,5 dCi | 1,5 dCi | 1,5 dCi Hybrid | 1,6 dCi | 1,6 dCi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/8 | 4/8 | 4/8 | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 198 | 1 198 | 1 461 | 1 461 | 1 461 | 1 600 | 1 600 |
Max. výkon (kW/ot.) | 85/4 500 | 96/5 000 | 70/4 000 | 81/4 000 | 81/4 000 | 96/4 000 | 118/4 000 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 190/2 000 | 205/2 000 | 240/1 750 | 260/1 750 | 260/1 750 | 320/1 750 | 380/1 750 |
Prevodovka | 6M | 6M | 6M | 6M/7-DCT | 6M | 6M | 6-DCT |
0 – 100 km/h (s) | 12,3 | 11,4 | 13,7 | 12,4/12,4 | – | 11,4 | 10,7 |
Max. rýchlosť (km/h) | 185 | 190 | 175 | 183/183 | – | 190 | 200 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,8 | 5,8 | 3,9 | 3,5 | 3,9/4,0 | 4,5 | 4,5 |
Technické údaje – Grand Scénic
Motor | 1,2 TCe | 1,2 TCe | 1,5 dCi | 1,5 dCi Hybrid | 1,6 dCi | 1,6 dCi |
---|---|---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/8 | 4/8 | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 198 | 1 198 | 1 461 | 1 461 | 1 600 | 1 600 |
Max. výkon (kW/ot.) | 85/4 500 | 96/5 000 | 81/4 000 | 81/4 000 | 96/4 000 | 118/4 000 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 190/2 000 | 205/2 000 | 260/1 750 | 260/1 750 | 320/1 750 | 380/1 750 |
Prevodovka | 6M | 6M | 6M/7-DCT | 6M | 6M | 6-DCT |
0 – 100 km/h (s) | 12,4 | 11,4 | 12,4 | – | 11,4 | 10,7 |
Max. rýchlosť (km/h) | 183 | 188 | 183/183 | – | 190 | 200 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,1 | 6,1 | 4,0/4,0 | 3,5 | 4,6 | 4,7 |