
Najmodernejšie asistenčné systémy sa pomaly dostávajú z prémiových modelov do tých mainstreamových. Platí to aj o Forde, ktorý pripravuje hneď štyri novinky. „Súčasná technológia umožňuje, aby mal vodič pri riadení vozidla menej stresu. A my chceme v tomto smere hrať hlavnú rolu,“ povedal na tému noviniek Torsten Wey z divízie podvozkov a bezpečnostných elektronických systémov európskeho Fordu. Rozšíriť sa majú do veľkého spektra vozidiel, a to v už v blízkej budúcnosti.
Asi najpokročilejšou technológiou bude schopnosť Fordov vyhnúť sa nečakanej prekážke. Napríklad v situácii, keď vám do vášho jazdného prúdu náhle vojde iné vozidlo. Tento asistent bude využívať už existujúce varovanie pred čelnou kolíziou Forward Collision Warning, automatické brzdenie Pre-Collision Assist a tiež monitorovanie okolia vozidla a jazdných prúdov. Kamera a radary sú pritom schopné detekovať rôzne prekážky – od stojacich a pohybujúcich sa vozidiel až po chodcov či cyklistov.

Ak systém vyhodnotí riziko kolízie a vodič na varovanie nereaguje, uskutoční vozidlo vyhýbací manéver autonómne. Samozrejme, len vtedy, ak existuje bezpečný priestor na obídenie prekážky alebo na bezpečné preradenie sa do vedľajšieho jazdného prúdu. Podľa Fordu bude zariadenie užitočné v meste aj na diaľnici. Ďalší asistent vám zabráni vjazdu na diaľnicu v protismere. Len v Nemecku majú totiž tieto omyly na svedomí tri percentá smrteľných nehôd. Systém bude fungovať na báze čítačky dopravných značiek a údajov z navigácie.

Len čo vodič odbočí nesprávne, vozidlo ho bude varovať zvukovo aj vizuálne. Nový asistent dostanú najprv vodiči v Nemecku, Rakúsku a vo Švajčiarsku. Pomôcť má aj nový asistent pre jazdu v dopravných zápchach, ktorý má prísť na trh do dvoch rokov. Fordy budú v takejto situácii samočinne brzdiť, zrýchľovať a udržiavať bezpečnú vzdialenosť od ostatných áut. Samozrejme, nejde o nič nové, ale vo svete masových modelov nie je ešte táto technológia rozšírená. Platí to aj o ďalšej generácii parkovacieho asistentu Active Park Assist.
Toto zariadenie prevezme na seba celý parkovací manéver, teda nielen riadenie, ale aj pohyb vpred a vzad. Podmienkou bude prítomnosť automatickej prevodovky. Pri tých manuálnych zas pomôže aspoň tým, že samočinným brzdením zabráni zrážke s iným vozidlom či so stenou. Ford tvrdí, že celá štvrtina dopravných nehôd, napríklad vo Veľkej Británii, súvisí práve s parkovaním a že parkovací manéver patrí naďalej k najstresovejším situáciám. Preto vraj vodiči parkujú radšej ďalej od svojho domu, než aby museli absolvovať cúvanie do paralelných parkovacích miest.