Alfa Romeo odštartovalo s Giuliou v roku 2015 novú éru. Už vtedy bolo jasné, že športový sedan nezostane sám. Napokon, informácie o príchode rovnako dynamického SUV viseli vo vzduchu niekoľko rokov. Bolo to logické nielen z pohľadu boomu tejto kategórie, kde Alfa chýbala, ale aj preto, že spolu s Giuliou prišla na svet nová platforma Giorgio. Tá priniesla prémiovú koncepciu pozdĺžne uložených motorov a zadného náhonu, prípadne pohonu oboch náprav. Až s ňou mohla talianska legenda zaútočiť na pozície BMW a Mercedesu-Benz.
To sa Giulii podarilo a teraz sa na rovnakých základoch pokúša rozvíriť prémiové vody aj v segmente športovo úžitkových áut. Síce s obrovským sklzom, ale predsa. Stelvio, predstavené v Los Angeles, je v storočnej histórii značky prvým SUV. Meno dostalo podľa legendárneho horského priesmyku, ktorý je najvyšším v Taliansku (2 758 m) a druhým najvyšším v Európe. Práve Stelvio by malo ponúknuť pri jeho prejazde tú najvyššiu rozkoš. Alfa totiž nezabudla na svoje športové korene a postavila auto, ktoré nechce priamo súťažiť s BMW X5 alebo Mercedesom-Benz GLE. Hrá viac na dynamickú nôtu a tomu zodpovedajú aj kompaktnejšie rozmery.
Stelvio vlastne pôsobí skôr ako zvýšený hatchback, než pravé SUV. Na dĺžku má 4 680, na šírku 2 160 ( pravdepodobne so zrkadlami) a na výšku 1 650 mm. Z Giulie si požičalo svalnaté línie a, samozrejme, prednú masku s neprehliadnuteľným erbom lemovanú úzkymi full-LED svetlami. So svetom SUV spája Stelvio iba mierne zväčšená svetlá výška. Blatníky ani nárazníky nie sú lemované plastovými lištami. Veľmi civilne pôsobí aj tvar kabíny a relatívne úzky zadný stĺpik. Quadrifoglio Verde pridáva veľké matné kolesá, vetracie otvory v kapote a štyri koncovky výfuku zasadené do členitého difúzora.
Interiér síce tiež vychádza z Giulie, ale vrchná časť palubnej dosky, volant či stredová konzola sú nové. Prístroje zasadili dizajnéri do dvoch kaplniek, čo je odkaz na históriu. Medzi nimi sa nachádza multifunkčný 7-palcový displej. V centre nájdeme dotykové rozhranie Connect 3D Nav s 8,8-palcovým monitorom alebo základné s uhlopriečkou 6,5 palca. Posed za volantom má pripomínať bežné Alfy. Quadrifoglio Verde zušľachťuje atmosféru karbónovými obkladmi, hliníkovými pedálmi či koženým čalúnením vrátane poťahu palubnej dosky s Alcantarou. Priplatiť si môžete za audio Harman/Kardon a bezpečnostný balík s adaptívnym tempomatom, monitorovaním jazdných prúdov či autonómnymi brzdami.
Pod kapotou bije pravé talianske srdce – 2,9-litrový dvakrát preplňovaný 6-valec s ohromným výkonom 375 kW a krútiacim momentom 600 Nm. O maximálnu efektivitu sa má starať priame vstrekovanie paliva pod tlakom 200 barov, elektrohydraulické ovládanie ventilov MultiAir, vypínanie dvoch valcov, ako aj štart-stop systém. Dynamike prospeje 8-stupňový automat ZF, schopný radiť rýchlosti v režime Race za 150 milisekúnd. Štandardom bude, a to nielen pri vrcholovej verzii QV, pohon oboch náprav Q4. Namiesto otravných zásahov trakčnej elektroniky dostalo prednosť aktívne rozdelenie hnacieho momentu medzi jednotlivé kolesá. Aj preto je zadný diferenciál vybavený dvoma spojkami a predný elektrinickým riadením.
Za takýchto okolností šprintuje Stelvio QV na stovku za úžasných 3,9 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 284 km/h. Takže tu máme jedno z vôbec najrýchlejších SUV. V zákrutách sa môže oprieť o vyspelé dvojité predné lichobežníkové zavesenie a zadné patentované zavesenie „four-and-a-half link“, teda 4,5-prvkové. K tomu pridáva Quadrifoglio Verde magnetoreologické tlmiče a výkonný keramický brzdový systém IBS (Integrated Brake System), ktorý je prepojený so systémom kontroly stability. Alfa Romeo sľubuje okamžité reakcie a extrémne krátku brzdnú dráhu.
Mozgom podvozku je systém AlfaTM Chassis Domain Control, čo je riadiaca jednotka pre všetky aktívne systémy od tlmičov, cez vektorovanie krútiaceho momentu, trakčnú elektroniku a stabilizáciu až po riadenie. To všetko sa prispôsobuje v reálnom čase okamžitým podmienkam. Vodič môže navyše cez systém Alfa DNA Pro nastavovať niekoľko jazdných profilov – Dynamic, Natural a ekonomický Advanced Efficiency. Quadrifoglio Verde pridáva ostrý mód Race. Jazdné vlastnosti ťažia aj z ideálneho rozloženia hmotnosti a relatívne nízkej váhy. Stelvio využíva napríklad karbónový hnací hriadeľ a hliník v konštrukcii motora, bŕzd, blatníkov, prednej kapoty a zadného veka.
To však nemá oslabiť tuhosť karosérie, ktorá obsahuje veľký podiel vysokopevnostnej ocele. Po premiére vrcholovej verzie Quadrifoglio Verde príde na rad aj civilnejšie Stelvio a Stelvio Ti (Turizmo internazionale) s dvojlitrovým preplňovaným 4-valcom s výkonom 206 kW a krútiacim momentom 415 Nm. Vzhľadom na americký debut Alfa Romeo nespomína naftové motory. V Európe však môžeme očakávať 2,2-litrový 4-valec z Giulie s výkonom 132 kW, prípadne 6-valec 3,0d od VM Motori s výkonom od 202 do 250 kW, známy z Maserati Ghibli. Novinku bude Alfa vyrábať spolu Giuliou na linkách modernizovaného závodu Cassino. K prvým zákazníkom dorazí v polovici budúceho roka, takže európska premiéra prebehne pravdepodobne na jar v Ženeve.