Prevádzkové náklady sú presne tým, čo najviac zaujíma veľkých dopravcov. Niet divu, že už v máji, keď malá americká spoločnosť Nikola Motor predstavila revolučný koncept elektrického ťahača, zbystrili pozornosť. Nákladná verzia „Tesly“ mala mať šesť elektromotorov a okrem batérií aj ohromné nádrže na stlačený zemný plyn, poháňajúci plynovú turbínu. Pochopiteľne, tá mala slúžiť ako generátor. A fascinujúce boli aj parametre. Nikola Motor tvrdila, že jej ťahač ponúkne 1 490 kW, krútiaci moment 5 016 Nm a na jedno natankovanie 568 litrovej nádrže CNG prejde 1 930 km.
Reakcie na seba nenechali dlho čakať, prevádzkové náklady mali totiž klesnúť na polovicu. Americkému startupu sa tak podarilo získať 7 000 objednávok a kapitál od budúcich zákazníkov vo výške 2,3 miliardy dolárov! O to väčším prekvapením je, že funkčná verzia Nikola One, ktorú Nikola Motor práve predstavila v Salt Lake City, nejazdí na zemný plyn. Jednoducho, došlo k zmene koncepcie. CNG nahradili palivové články a nádrže na vodík. Takýto odklon síce nepôsobí dôveryhodne, ale to podstatné ostáva, a navyše, vodík je ešte čistejší než plyn. Funkčný prototyp má stále šesť elektromotorov, v každom kolese jeden, a akumulátory s kapacitou 320 kWh.
Tie sú samozrejme len akýmsi rezervoárom potrebnej časti energie, samotné by desaťtonovému ťahaču nestačili. Hlavným dodávateľom elektriny sú preto palivové články, v ktorých fúzuje vodík s kyslíkom. Samotné výkonové parametre prototypu sú síce o čosi slabšie, než tie sľubované, no stále dostatočne presvedčivé. Kamión má výkon 736 kW a krútiaci moment 2 712 Nm, čo mu má zabezpečiť lepšiu dynamiku v porovnaní s dieselovou konkurenciou a udržiavať nastavenú rýchlosť aj v stúpaniach. V závislosti od objemu nádrží a batérií vraj prejde na jedno tankovanie vodíka od 1 287 do 1 931 km. Výhoda dvojnásobne nižších prevádzkových nákladov má ostať. A to hovoríme len o palive.
Zas tak horúce to ale nie je. Prvé kusy by sa mali dostať k zákazníkom až v roku 2020, a to ich nevyrobí samotná Nikola Motor. Nemá totiž vlastné výrobné kapacity. O úvodnú sériu 5 000 ťahačov sa postará partnerská spoločnosť Fitzgerald. Až ďalšie vzniknú priamo v Nikola Motor, ktorá ráta po výstavbe závodu s produkciou 50 000 ťahačov ročne. To sú naozaj smelé čísla, najmä ak je na trhu množstvo zavedených hráčov a po celých spojených štátoch státisíce čerpacích staníc na naftu. Lenže kde natankovať vodík? Tak aj na to má Nikola Motor odpoveď. Vybuduje sieť 364 vodíkových „čerpačiek" na území USA a Kanady.
Tie by mali pri obrovskom dojazde Nikola One stačiť k bezproblémovej prevádzke. Okrem Nikola One má prísť neskôr aj ľahší ťahač s označením Nikola Two, určený na kratšie vzdialenosti bez lôžkového priestoru v kabíne. Oba modely majú byť ľahšie než tradiční súperi, čo znamená, že môžu odviezť v rámci hmotnostného limitu približne o tonu viac nákladu. A to je ďalší ekonomický argument. Možno sa Nikole Motor podarí zmeniť svet nákladnej dopravy podobne, ako americkej Tesle s jej elektromobilmi S a X v osobných autách. Napokon, Nikola Motor ani netají inšpiráciu. Svedčí o tom už názov spoločnosti.