Nikola One: Elektrický ťahač pokročil. CNG zamenil za vodík

Bude využívať palivové články a jeho prevádzkové náklady klesnú v porovnaní s bežnými ťahačmi na polovicu. Taký je kamión blízkej budúcnosti americkej spoločnosti Nikola Motor z Utahu. Po májových vizualizáciách ho predstavuje v životnej veľkosti. Vraj už jazdí a k prvým zákazníkom dorazí v roku 2020.

09.12.2016 16:00
debata
Toto je prvý prototyp vodíkového kamiónu Nikola... Foto: Nikola Motor
Nikola One - vodíkový kamión Toto je prvý prototyp vodíkového kamiónu Nikola One. Do kabíny však spoločnosť Nikola Motor zatiaľ nikoho nepustila.

Prevádzkové náklady sú presne tým, čo najviac zaujíma veľkých dopravcov. Niet divu, že už v máji, keď malá americká spoločnosť Nikola Motor predstavila revolučný koncept elektrického ťahača, zbystrili pozornosť. Nákladná verzia „Tesly“ mala mať šesť elektromotorov a okrem batérií aj ohromné nádrže na stlačený zemný plyn, poháňajúci plynovú turbínu. Pochopiteľne, tá mala slúžiť ako generátor. A fascinujúce boli aj parametre. Nikola Motor tvrdila, že jej ťahač ponúkne 1 490 kW, krútiaci moment 5 016 Nm a na jedno natankovanie 568 litrovej nádrže CNG prejde 1 930 km.

Reakcie na seba nenechali dlho čakať, prevádzkové náklady mali totiž klesnúť na polovicu. Americkému startupu sa tak podarilo získať 7 000 objednávok a kapitál od budúcich zákazníkov vo výške 2,3 miliardy dolárov! O to väčším prekvapením je, že funkčná verzia Nikola One, ktorú Nikola Motor práve predstavila v Salt Lake City, nejazdí na zemný plyn. Jednoducho, došlo k zmene koncepcie. CNG nahradili palivové články a nádrže na vodík. Takýto odklon síce nepôsobí dôveryhodne, ale to podstatné ostáva, a navyše, vodík je ešte čistejší než plyn. Funkčný prototyp má stále šesť elektromotorov, v každom kolese jeden, a akumulátory s kapacitou 320 kWh.

Kamión má výkon 736 kW a krútiaci moment 2 712... Foto: Nikola Motor
Nikola One - vodíkový kamión Kamión má výkon 736 kW a krútiaci moment 2 712 Nm, čo mu má zabezpečiť lepšiu dynamiku v porovnaní s dieselovou konkurenciou a udržiavať nastavenú rýchlosť aj v stúpaniach.

Tie sú samozrejme len akýmsi rezervoárom potrebnej časti energie, samotné by desaťtonovému ťahaču nestačili. Hlavným dodávateľom elektriny sú preto palivové články, v ktorých fúzuje vodík s kyslíkom. Samotné výkonové parametre prototypu sú síce o čosi slabšie, než tie sľubované, no stále dostatočne presvedčivé. Kamión má výkon 736 kW a krútiaci moment 2 712 Nm, čo mu má zabezpečiť lepšiu dynamiku v porovnaní s dieselovou konkurenciou a udržiavať nastavenú rýchlosť aj v stúpaniach. V závislosti od objemu nádrží a batérií vraj prejde na jedno tankovanie vodíka od 1 287 do 1 931 km. Výhoda dvojnásobne nižších prevádzkových nákladov má ostať. A to hovoríme len o palive.

Takto by mal vyzerať interiér. Zatiaľ však máme... Foto: Nikola Motor
Nikola One - vodíkový kamión Takto by mal vyzerať interiér. Zatiaľ však máme k dispozícii len počítačovú ilustráciu.

Zas tak horúce to ale nie je. Prvé kusy by sa mali dostať k zákazníkom až v roku 2020, a to ich nevyrobí samotná Nikola Motor. Nemá totiž vlastné výrobné kapacity. O úvodnú sériu 5 000 ťahačov sa postará partnerská spoločnosť Fitzgerald. Až ďalšie vzniknú priamo v Nikola Motor, ktorá ráta po výstavbe závodu s produkciou 50 000 ťahačov ročne. To sú naozaj smelé čísla, najmä ak je na trhu množstvo zavedených hráčov a po celých spojených štátoch státisíce čerpacích staníc na naftu. Lenže kde natankovať vodík? Tak aj na to má Nikola Motor odpoveď. Vybuduje sieť 364 vodíkových „čerpačiek" na území USA a Kanady.

Tie by mali pri obrovskom dojazde Nikola One stačiť k bezproblémovej prevádzke. Okrem Nikola One má prísť neskôr aj ľahší ťahač s označením Nikola Two, určený na kratšie vzdialenosti bez lôžkového priestoru v kabíne. Oba modely majú byť ľahšie než tradiční súperi, čo znamená, že môžu odviezť v rámci hmotnostného limitu približne o tonu viac nákladu. A to je ďalší ekonomický argument. Možno sa Nikole Motor podarí zmeniť svet nákladnej dopravy podobne, ako americkej Tesle s jej elektromobilmi S a X v osobných autách. Napokon, Nikola Motor ani netají inšpiráciu. Svedčí o tom už názov spoločnosti.
Nikola One - vodíkový kamión
Nikola One - vodíkový kamión
+5Nikola One - vodíkový kamión
Nikola One
Nikola One
+5Nikola One

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Nikola One #Nikola Motor
Články podľa značiek