
Úspech Dacie je skutočným fenoménom. Pôvodnú socialistickú značku postavil na nohy Renault novým Loganom, predstaveným v roku 2004. Ešte v ten istý rok predala Dacia 94 720 áut. Následne expandovala na 44 trhov vrátane Nemecka, Francúzska, Veľkej Británie a do ďalších náročných teritórií, kde to pôvodne ani nemala namierené. Vlani skončila s bilanciou 550 912 predaných áut a vyzerá to tak, že ten súčasný zlomí všetky rekordy. Na konci októbra už mala totiž na konte 477 967 vozidiel. Najväčší podiel na odbyte majú modely Logan, Sandero a Duster. Prvé dva má udržať v kondícii výrazná modernizácia, ktorá prichádza čosi viac ako tri roky od predstavenia ich druhej generácie.
Sedan Logan, kombi MCV aj hatchbacky Sandero, spolu s outdoorovou verziou Sandero Stepway, podstúpili facelift, ktorý má lepšie utajiť ich lowcostový korienok. Zmeny sú viditeľné na prvý pohľad. Dostali novú prednú masku s jedinou chrómovou lištou, ktorá však nadväzuje na úplne novú štruktúru reflektorov. Tie sú zároveň vybavené štyrmi obdĺžnikovými integrovanými dennými diódami, umiestnenými po krajoch nad sebou. Podľa Dacie ide o nový svetelný podpis, ktorý uplatní aj pri ďalších nových modeloch. A osem obdĺžnikov nájdeme tiež priamo v maske. Úplne nový je nárazník. Čierna plastová vložka sa tiahne až do oblasti hmlových svetiel, čo umocňuje šírku vozidla.

Motív štyroch obdĺžnikov nájdeme aj v nových zadných svetlách. A k tomu pridáva Logan a Sandero opäť vynovený nárazník s väčšími odrazkami. Len pri kombi MCV ostávajú svetlá pôvodné. Z profilu zaujme zatmavený stredový stĺpik, v prípade kombi MCV aj ten tretí, čo opticky zväčšuje sklenenú plochu. Facelift uzatvára revidovaná paleta 15-palcových diskov kolies a lakov karosérie. Najviac zmien sa však týka Sandera Stepway, ktoré ešte väčšmi akcentuje svoju outdoorový charakter a autonómnu pozíciu v modelovom rade. Predný nárazník s chráničom je inšpirovaný SUV Duster.

K tomu pridáva chrómové obdĺžniky v maske a výraznú plastovú ochranu spodných partií karosérie. Vzadu zaujme chrómovou koncovkou výfuku a opäť strieborným nábehovým chráničom. Najväčšou novinkou interiéru je nepochybne štvorramenný volant s hrubším vencom a novými tlačidlami na ovládanie audiosústavy. Spínač klaksónu sa konečne presťahoval z ľavej páčky na srdce volantu. A v ergonómii si Logan a Sandero polepšili aj vďaka presunutiu spínačov elektrického ovládania okien zo stredovej konzoly do dverí, v prípade vodičovho okna dokonca s impulznou funkciou – ďalší prvok, ktorý ich približuje bežným autám.

Pocit hodnoty zvyšuje čalúnenie s 3D efektom, ktoré nájdete nielen na sedadlách, ale aj vo dverách. Príjemným detailom sú chrómové lemy prieduchov ventilácie. Pribudla široká lakťová opierka pre vodiča a odkladacie priestory. Napríklad držiak nápojov pre zadných cestujúcich či držiak na telefón v bočnej strane spolujazdcovho sedadla. Vzadu nájdete 12-voltovú zásuvku. Asi by ste to od Loganu a Sandera neočakávali, ale vo výbave môže byť hill-holder a cúvacia kamera, to, samozrejme, len v prípade, ak sú vybavené dotykovým monitorom. Autonómne brzdy či iné moderné asistenčné tu však nenájdete. Rumunský výrobca jednoducho potrebuje udržať cenu v rozumných hraniciach.

Pokrok Dacií vidieť aj pod kapotou. Starý atmosférický 4-valec 1,2 16v totiž nahrádza úplne nový celohliníkový 3-valec 1,0 SCe (54 kW), známy napríklad z Twinga, ktorý šetrí až 10 % paliva. Na 100 km si v kombinácii s 5-stupňovým manuálom vystačí s 5,3 litrami benzínu. V porovnaní s predchodcom je ľahší o 20 kg, má znížené trenie vďaka grafitovému povrchu stien piestov a tiež variabilné časovanie ventilov. Ponuku zážihových motorov dopĺňa preplňovaný 3-valec 0,9 TCe (66 kW). Ten môže byť kombinovaný s 5-stupňovou robotizovanou prevodovkou Easy-R. Dodávaný je so štart-stop systémom aj vo verzii na LPG, kde je výkon zvýšený až na 71 kW.
Diesely 1,5 dCi 75 a dCi 90 s výkonom 55 alebo 66 kW, tiež so štart-stop systémom, ostávajú bez zmien. Okrem 5-stupňových manuálov je pre silnejšiu verziu k dispozícii 6-stupňový „robot“. Tieto verzie spotrebujú iba 3,5, respektíve 3,6 litra nafty na 100 km. Zmeny podvozka Dacia nespomína, je teda pravdepodobné, že v tomto smere sa nič nemení. Napokon, nastavenie pruženia a tlmenia, ktoré počíta s horšími cestami, je jedným z ťahákov Loganu a Sandera. Do predaja sa vynovené dvojičky chystajú v prvom štvrťroku 2017. Ceny zatiaľ nepoznáme, ale meniť sa budú len kozmeticky. Opäť bude platiť, že za dané peniaze vám nik iný viac neponúkne.
Technické údaje
Motor | 1,0 Sce 75 | 0,9 Tce 90 | 0,9 Tce LPG | 1,5 dCi 75 | 1,5 dCi 90 |
---|---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 3/12 | 3/12 | 3/12 | 4/8 | 4/8 |
Zdvihový objem (ccm) | 998 | 898 | 898 | 1 461 | 1 461 |
Max. výkon (kW/ot.) | 54/6 300 | 66/5 000 | 71/6 000 | 55/4 000 | 66/4 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 97/3 500 | 140/5 000 | 140/5 000 | 200/1 750 | 220/1 750 |
Prevodovka | 5M | 5M/5R | 5M | 5M | 5M/6R |
0 – 100 km/h | – | 11,1/11,0 | 11,3 | 14,6 | 11,8/12,0 |
Max. rýchlosť (km/h) | – | 175/175 | 175 | 164 | 173/172 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,3 | 4,9/4,9 | 4,9 | 3,5 | 3,6/3,6 |