
Vlajková loď Lamborghini je na trhu už šesť rokov. Napriek tomu nemá núdzu o zákazníkov. Napokon superšportov s atmosférickými motormi ubúda. Na turbá prechádza Porsche, Ferrari a čoskoro aj Aston Martin. Takže Aventador je napriek pokročilému veku azda ešte atraktívnejší ako v čase svojho vzniku. To však neznamená, že Lambo spí na vavrínoch. I keď tento rok v Paríži sa to mohlo zdať. Z dôvodu aféry Dieselgate, ktorá núti materský koncern VW šetriť, kde sa dá, jednoducho na tamojšom autosalóne absentovalo.

To sa však už v Sant Agate finišovalo na modernizácii Aventadoru, respektíve na novej verzii S, ktorá prináša viac než len vizuálne zmeny. Inovácie zasiahli aj techniku, v mnohom inšpirovanú ostrým Aventadorom SuperVeloce či dokonca „limitkou“ Centenario. Úžasný centrálne uložený vidlicový 12-valec dostal optimalizované variabilné časovanie ventilov a k tomu nové sanie a tiež o 20 % ľahší výfukový systém. Výsledkom je nárast výkonu o 29 kilowattov na konečných 544. Krútiaci moment 690 Nm ostal bez zmien. Zato obmedzovač otáčok zasahuje o 150 otáčok neskôr, presne pri 8 500 za minútu.

Schladiť horúce srdce Aventadoru S si vyžiadalo aerodynamické úpravy. Takže zmeny agresívnej prednej časti nie sú samoúčelné. Napríklad predný splitter sa podieľa na lepšom prúdení vzduchu k chladičom. Zároveň predný spojler generuje vyšší prítlak. A to isté platí o zadnom difúzore s novými zvislými rebrami a prítlačnom krídle, ktoré má v závislosti od okamžitej rýchlosti a zvoleného jazdného režimu tri pracovné polohy. Už v štandardnej zvyšuje prítlak o 50 % a pri maximálnom vysunutí až o 400 %! Celkovo je Aventador „prisávaný“ k asfaltu so silou vyššou o 130 % než predtým.

Potom neprekvapí, že napriek väčšej sile motora ostali dynamické parametre bez zmien. Jednoducho výkon išiel na konto stability. Ale to sa dá Aventadoru S len ťažko vyčítať. Tento býk totiž šprintuje v spojení so 7-stupňovou dvojspojkou radiacou za 50 milisekúnd a stálym pohonom oboch náprav na stovku za úžasných 2,9 a na dvojstovku za 8,9 sekundy. Hranicu 300 km/h pokorí za 24,5 sekundy. Rovnako fascinujúca je maximálna rýchlosť 350 km/h. Na asfalte ho držia exkluzívne pneumatiky Pirelli P Zero. Spolu s keramickou brzdovou sústavou ho dokážu zastaviť zo stovky na dráhe dlhej len 30 m.

A to nie je Aventador žiadna ľahká váha. Napriek karbónovému monokoku má suchú hmotnosť 1 570 kg. Aj preto je novinka vybavená systémom natáčania zadných kolies Rear-wheel Steering (LRS), ktorý zlepšuje ovládateľnosť v zákrutách a stabilitu pri vysokých rýchlostiach. Pripočítať musíme adaptívne riadenie Lamborghini Dynamic Steering (LDS) a magnetoreologické tlmiče(LMS) meniace tuhosť pruženia. Všetky systémy má pod kontrolou volič jazdných režimov, ponúkajúci módy Strada, Sport, Corsa a individuálny Ego. Zmeny sú zásadné. V režime Sport prenáša napríklad štvorkolka až 90 % hnacieho momentu na zadné kolesá.
V kabíne debutuje nový digitálny prístrojový štít, ktorý mení grafiku v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Za príplatok si môžete dopriať telemetrický systém, ktorý zaznamenáva všetky údaje, či špeciálne kožené čalúnenie evokujúce vzhľad karbónu. A skutočný karbón nájdete na voliteľnom zadnom difúzore. No už v základe je Aventador S poriadne drahým športovým náradím. Talianska automobilka si zaň pýta 281 555 eur, čo je asi o 25 000 eur viac ako v minulosti.