
Americká Tesla to nebude mať v budúcnosti vôbec ľahké. Konkurentov pribúda ako húb po daždi. Len nedávno vyrukovala s projektom luxusného elektromobilu Air spoločnosť Lucid Motors a na veľtrhu spotrebnej elektroniky CES v Las Vegas sa o slovo práve hlási ďalší potenciálny príspevok na túto tému. Stojí za ním firma Faraday Future. A nie je celkom nováčikom. Už vlani oslnila na tom istom mieste futuristickým elektrickým hyperšportom FFZRO1. Asi len málokto však tušil, že k realite má bližšie, ako sa na prvý pohľad zdá.
Tento zdanlivo „bláznivý“ koncept totiž ukrýval platformu VPA (Variable Platform Architecture), ktorá ma poslúžiť prvému sériovému modelu novej značky. A ten práve debutuje v podobe realistickej štúdie v meste hriechu. Volá sa Farady Future FF91 a v mnohom prekonáva Teslu S. Samotná spoločnosť definuje FF91 ako crossover. Na rozmeroch naozaj nešetrila. Tento obor je dlhý 5 250, široký 2 283 a vysoký 1 598 mm. Rovnako fascinuje rázvorom náprav s hodnotou 3 200 mm.

Rešpekt budia aj ďalšie údaje. Dvojica elektromotorov totiž disponuje výkonom 1 050 koní, čo je 773 kW a krútiacim momentom 1 800 Nm! Každý poháňa jednu z náprav. Potom neprekvapí, že šprint na stovku trvá tomuto luxusnému kolosu len 2,39 sekundy. Na jedno nabitie li-ion akumulátorov od LG Chem s kapacitou 130 kWh, čo je o 30 viac ako v najnovšej Tesle, má FF91 prejsť 700 km. Dobitie z bežnej siete zaberie 4,5 hodiny, ale pomocou 200 kW nabíjačky sa doba nabíjania skráti na približne 60 minút.

Vozidlo má disponovať luxusom vyššej triedy. Do obrovskej kabíny nás ale Faraday Future zatiaľ nepustilo. Očakávať však môžeme záplavu displejov a pokročilé semiautonómné riadenie, ktoré využije údaje trinástich radarov, desiatich HD kamier a výsuvného 3D senzoru LiDAR (Light Detection and Ranging). Americká novinka má byť tiež prvým vozidlom na svete s rozpoznávaním tvárí. Vodič tak nebude musieť mať žiaden kľúč či kartu. Auto ho jednoducho spozná a umožní mu ovládanie. V autonómnom režime jazdy sa sedadlá zmenia na ležadlá a volant skryje do palubnej dosky.

Práce na aerodynamike s výsledným koeficientom odporu vzduchu Cd 0,25 išli až tak ďaleko, že v závislosti na rýchlosti sa mení tvar lúčov 22-palcových diskov kolies. Prúdeniu vzduchu napomáha aj dizajn dvojitej strešnej antény či nahradenie klasických spätných zrkadiel kamerami. Cena vozidla nie je zatiaľ známa, v kuloároch sa ale šušká o 150 000 až 200 000 dolároch. Na financovaní projektu, za ktorým stojí čínsky miliardár, sa majú podieľať aj samotní zákazníci. Spoločnosť už totiž vyberá zálohy vo výške 5 000 dolárov.
„Prevrat je to, čo svet potrebuje,“ povedal na konto projektu v Las Vegas, Nick Sampson, technický šéf projektu. „Chceme čistejšiu planétu, predvídateľnú budúcnosť a lepšie životy pre nás všetkých.“ Paradoxne, počas prezentácie, kde malo FF91 predviesť autonómny príjazd a parkovanie, technika zlyhala. A to dokonca dvakrát za sebou. Takže je ešte čo dolaďovať.