Kia Optima PHEV: Kórejský sedan jazdí aj na elektrinu. Veľmi úsporne

30.01.2017 06:00

Kia nie je v oblasti hybridov žiadnym nováčikom. Už v roku 2010 prišla s hybridnou Optimou. A jej nová generácia, uvedená na trh vlani, sa môže pochváliť dokonca technológiou plug-in hybridu. „Zástrčková“ Optima zvládne v čisto elektrickom režime 54 km.

Optima PHEV dáva svoju ekologickú DNA na...
Optima PHEV dáva svoju ekologickú DNA na známosť modrými akcentmi, plaketami „Eco plug-in“ a aerodynamickou optimalizáciou prednej masky, nárazníkov a 17-palcových kolies. Autor: Kia

Kia priviedla na svet hybridnú Optimu pred šiestimi rokmi. Stala sa tak jedným z mála mainstreamových výrobcov, ktorí ponúkli pre jeden model benzínový, dieselový aj hybridný pohon. Odvtedy sa veľa zmenilo. Trh s hybridmi narástol v Európe na dvojnásobok a podľa odhadov má do konca desaťročia „zhltnúť“ až na 700 000 kusov ročne. Kia tak posiela do boja ďalšiu zbraň. Novú generáciu Optimy predstavila nielen ako hybrid, ale aj ako dobíjateľný plug-in hybrid. Svoju predchodkyňu prekonáva po všetkých stránkach. Ekologická novinka je dostupná len s karosériou sedanu.

Štvorvalec a elektromotor v prevodovke Základom systému je atmosférický priamovstrekový 4-valec 2,0 GDI s výkonom 115 kW a krútiacim momentom 189 Nm. To síce neznie nijako extra lákavo, ale v zálohe je elektromotor s permanentným magnetom a výkonom 50 kW. Zároveň pridáva 205 Nm krútiaceho momentu. Miesto našiel v 6-stupňovej automatickej prevodovke tam, kde bežne nájdme hydrodynamický menič. Takže nejde o paralelnú koncepciu, ktorá bola typická pre minulú generáciu. Umiestnenie oboch motorov v jednej osi umožňuje ich ľahkú spoluprácu.

Pohonná sústava spája benzínový 4-valec 2,0 GDi...
Pohonná sústava spája benzínový 4-valec 2,0 GDi s elektromotorom umiestneným priamo v 6-stupňovej automatickej prevodovke. Celkovo ponúka 151 kW a 380 Nm krútiaceho momentu. Batérie majú kapacitu 9,8 kWh a umožňujú teoretický elektrický dojazd 53 km. Autor: Kia

Celkovo potom Optima Plug-in hybrid posiela na kolesá prednej nápravy 151 kW a 375 Nm krútiaceho momentu. Elektrickú energiu čerpá z nových li-ion polymérových akumulátorov umiestnených za operadlami zadných sedadiel. Majú kapacitu 9,8 kWh, čo je neporovnateľne viac, ako má klasická Optima Hybrid. Na jedno nabitie, ktoré trvá z bežnej siete približne päť hodín a na nabíjačke o polovicu kratšie, má za ideálnych podmienok prejsť v čisto elektrickom režime 53 km.

Na elektrinu do 120 km/h

Realita je trochu iná, no ani konkurenčné plug-in hybridy neposkytujú oveľa väčší bezemisný dojazd ani oveľa väčšiu kapacitu batérií. Až po vyčerpaní energie prechádza plug-in hybridná Optima do bežného hybridného režimu. Zvoliť je ho však možné aj tlačidlom HEV pri voliči automatickej prevodovky. V tomto móde si batérie uchovávajú aktuálnu zásobu energie a využívajú len nevyhnutnú časť potrebnú pre asistenciu elektromotora spaľovaciemu motoru. Vodič môže potom uloženú energiu využiť vtedy, keď to uzná za vhodné, napríklad pri vjazde do bezemisnej zóny alebo počas stúpania, keď by mal spaľovací motor najvyššiu spotrebu.

Nabíjanie akumulátorov trvá z bežnej siete asi...
Nabíjanie akumulátorov trvá z bežnej siete asi päť hodín. Autor: Kia

Čisto elektrický režim uplatňuje Optima Plug-in Hybrid do rýchlosti 120 km/h, ale v ideálnych podmienkach môže túto hranicu prekročiť. S energiou sa snaží narábať čo najekonomickejšie. Napríklad vďaka klimatizácii, ktorá v prípade obsadenia vozidla len vodičom pracuje iba v jeho zóne. Druhým významným zdrojom úspor je rekuperácia brzdnej energie. Kii sa podarilo zvýšiť efektivitu tohto systému o 11 % v porovnaní s predchádzajúcou generáciou. Stačí dať dole nohu z plynového a z elektromotora sa stáva generátor napájajúci akumulátory. Pri brzdení sa účinok ešte zvyšuje.

Koeficient aerodynamického odporu vzduchu...
Koeficient aerodynamického odporu vzduchu klesol z Cd 0,27 na 0,25. Autor: Kia
Z hľadiska dynamiky si ekologická Optima tiež polepšila. Napriek pohotovostnej hmotnosti až 1 705 kg, za ktorou stoja akumulátory, akceleruje na stovku za 9,4 sekundy, čo je v porovnaní s predchádzajúcou generáciou o šesť desatín kratšie. Maximálna rýchlosť 192 km/h tiež postačuje. Podstatná je však spotreba paliva. Kia udáva na prvých 100 km, z ktorých 53 má byť elektrických, priemer rozprávkových 1,6 litra. Tomu ale asi málokto verí. V reále je to okolo štyroch litrov, čo je údaj pod úrovňou dieselových motorov. Pochopiteľne s podmienkou každodenného dobíjania. V hybridnom režime narastie spotreba na šesť až sedem litrov.

Lepšia aerodynamika bohatšia výbava

Navonok hlási Optima Plug-in Hybrid svoju ekologickú DNA nielen modrými akcentmi v prahoch a reflektoroch, plaketami „Eco plug-in“ či krytom konektora nabíjania, ale najmä aerodynamickou optimalizáciou. Prepracované nárazníky, aktívna maska chladiča a špecifické 17-palcové disky kolies znižujúce vírenie viedli k poklesu koeficientu aerodynamického odporu vzduchu z Cd 0,27 na 0,25 v porovnaní s bežným sedanom. V interiéri je najväčšou zmenou nový prístrojový panel, v ktorom otáčkomer nahradila ručička ekonomera, ukazujúca úroveň využitia výkonu a rekuperácie.

Interiér je vybavený špecifickým prístrojovým...
Interiér je vybavený špecifickým prístrojovým panelom, ktorý zamenil otáčkomer za ekonomer ukazujúci okamžité využitie výkonu a rekuperácie. Autor: Kia

Prístroj teploty chladiacej kvapaliny zas zastúpil ukazovateľ stavu nabitia akumulátora. Hybridným funkciám je prispôsobené aj multimediálne rozhranie so špecifickými módmi zobrazujúcimi toky energií hybridnej sústavy, s hodnotením ekonomiky jazdného štýlu, podrobného priebehu spotreby paliva a elektrickej energie. Navigácia počíta s rýchlym vyhľadávaním nabíjacích staníc v najbližšom okolí. Nešetrilo sa ani na výbave. V sérii je dvojzónová klimatizácia, elektricky nastaviteľné a vyhrievané sedadlá, vyhrievaný volant, navigácia s 8-palcovou obrazovkou, audio JBL či adaptívne LED svetlá.

Daňou za ekológiu je batožinový priestor...
Daňou za ekológiu je batožinový priestor zmenšený z dôvodu umiestnenia akumulátorov na 307 litrov a tiež pevné operadlá zadných sedadiel, ktoré neumožňujú žiadnu variabilitu. Autor: Kia

Dopriať si môžete adaptívny tempomat, systém udržiavania v jazdnom prúde, čítačku dopravných značiek, automatické prepínanie diaľkového režimu svetiel, indukčné nabíjanie mobilných telefónov, parkovaciu kameru parkovací asistent, výkonnejšiu aparatúru Harman/Kardon (560 W) s príjmom signálu DAB či panoramatické strešné okno. Daňou za plug-in hybridný systém je menší batožinový priestor s objemom len 307 litrov, o desať litrov menšia palivová nádrž (55 l) a najmä vyššia cena. Na Slovensku začína Optima PHEV na 38 400 eurách v prípade verzie Gold. Za vyššiu úroveň Platinum zaplatíte 40 400 eur. Je to teda minimálne o 2 600 eur viac, ako si Kia pýta za najdrahšiu OPtimu 2,0 T-GDi GT (180 kW) so 6-stupňovou automatickou prevodovkou.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 855
Šírka (mm) 1 860
Výška (mm) 1 465
Rázvor náprav (mm) 2 805
Objem kufra/nádrže (l) 307/55
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 705

Technické údaje

Motor 2,0 PHVE
Zdvihový objem (ccm) 1 999
Počet valcov/ventilov 4/16 DOHC
Max. výkon motora GDi (kW/ot.) 115/6 000
Max. krút. moment motora GDi (Nm/ot.) 189/5 000
Max. výkon elektromotora (kW/ot.) 50/-
Max. krút. moment elektromotora (Nm/ot.) 205/-
Spoločný výkon sústavy (kW) 151
Spoločný krútiaci moment (Nm/ot.) 375
0 – 100 km (s) 9,4
Max. rýchlosť (km/h) 192
Spotreba na 100 km (l) 1,6
Kia
		Optima Plug-In Hybrid -
		2017
Kia Optima
		Plug-In Hybrid -
		2017
+19Kia Optima Plug-In
		Hybrid -
		2017

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#plug-in hybrid #Kia Optima PHEV #Kia Optima #Kia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
28. 8. 2017zdraženie1.087 €zdraženie1.267 €
21. 8. 2017zlacnenie1.086 €zlacnenie1.242 €
14. 8. 2017zlacnenie1.088 €zlacnenie1.249 €
7. 8. 2017zdraženie1.095 €zdraženie1.271 €
31. 7. 2017zdraženie1.085 €zdraženie1.260 €
24. 7. 2017zdraženie1.084 €zdraženie1.258 €
17. 7. 2017zlacnenie1.071 €zlacnenie1.241 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk