Kia priviedla na svet hybridnú Optimu pred šiestimi rokmi. Stala sa tak jedným z mála mainstreamových výrobcov, ktorí ponúkli pre jeden model benzínový, dieselový aj hybridný pohon. Odvtedy sa veľa zmenilo. Trh s hybridmi narástol v Európe na dvojnásobok a podľa odhadov má do konca desaťročia „zhltnúť“ až na 700 000 kusov ročne. Kia tak posiela do boja ďalšiu zbraň. Novú generáciu Optimy predstavila nielen ako hybrid, ale aj ako dobíjateľný plug-in hybrid. Svoju predchodkyňu prekonáva po všetkých stránkach. Ekologická novinka je dostupná len s karosériou sedanu.
Štvorvalec a elektromotor v prevodovke Základom systému je atmosférický priamovstrekový 4-valec 2,0 GDI s výkonom 115 kW a krútiacim momentom 189 Nm. To síce neznie nijako extra lákavo, ale v zálohe je elektromotor s permanentným magnetom a výkonom 50 kW. Zároveň pridáva 205 Nm krútiaceho momentu. Miesto našiel v 6-stupňovej automatickej prevodovke tam, kde bežne nájdme hydrodynamický menič. Takže nejde o paralelnú koncepciu, ktorá bola typická pre minulú generáciu. Umiestnenie oboch motorov v jednej osi umožňuje ich ľahkú spoluprácu.
Celkovo potom Optima Plug-in hybrid posiela na kolesá prednej nápravy 151 kW a 375 Nm krútiaceho momentu. Elektrickú energiu čerpá z nových li-ion polymérových akumulátorov umiestnených za operadlami zadných sedadiel. Majú kapacitu 9,8 kWh, čo je neporovnateľne viac, ako má klasická Optima Hybrid. Na jedno nabitie, ktoré trvá z bežnej siete približne päť hodín a na nabíjačke o polovicu kratšie, má za ideálnych podmienok prejsť v čisto elektrickom režime 53 km.
Na elektrinu do 120 km/h
Realita je trochu iná, no ani konkurenčné plug-in hybridy neposkytujú oveľa väčší bezemisný dojazd ani oveľa väčšiu kapacitu batérií. Až po vyčerpaní energie prechádza plug-in hybridná Optima do bežného hybridného režimu. Zvoliť je ho však možné aj tlačidlom HEV pri voliči automatickej prevodovky. V tomto móde si batérie uchovávajú aktuálnu zásobu energie a využívajú len nevyhnutnú časť potrebnú pre asistenciu elektromotora spaľovaciemu motoru. Vodič môže potom uloženú energiu využiť vtedy, keď to uzná za vhodné, napríklad pri vjazde do bezemisnej zóny alebo počas stúpania, keď by mal spaľovací motor najvyššiu spotrebu.
Čisto elektrický režim uplatňuje Optima Plug-in Hybrid do rýchlosti 120 km/h, ale v ideálnych podmienkach môže túto hranicu prekročiť. S energiou sa snaží narábať čo najekonomickejšie. Napríklad vďaka klimatizácii, ktorá v prípade obsadenia vozidla len vodičom pracuje iba v jeho zóne. Druhým významným zdrojom úspor je rekuperácia brzdnej energie. Kii sa podarilo zvýšiť efektivitu tohto systému o 11 % v porovnaní s predchádzajúcou generáciou. Stačí dať dole nohu z plynového a z elektromotora sa stáva generátor napájajúci akumulátory. Pri brzdení sa účinok ešte zvyšuje.
Lepšia aerodynamika bohatšia výbava
Navonok hlási Optima Plug-in Hybrid svoju ekologickú DNA nielen modrými akcentmi v prahoch a reflektoroch, plaketami „Eco plug-in“ či krytom konektora nabíjania, ale najmä aerodynamickou optimalizáciou. Prepracované nárazníky, aktívna maska chladiča a špecifické 17-palcové disky kolies znižujúce vírenie viedli k poklesu koeficientu aerodynamického odporu vzduchu z Cd 0,27 na 0,25 v porovnaní s bežným sedanom. V interiéri je najväčšou zmenou nový prístrojový panel, v ktorom otáčkomer nahradila ručička ekonomera, ukazujúca úroveň využitia výkonu a rekuperácie.
Prístroj teploty chladiacej kvapaliny zas zastúpil ukazovateľ stavu nabitia akumulátora. Hybridným funkciám je prispôsobené aj multimediálne rozhranie so špecifickými módmi zobrazujúcimi toky energií hybridnej sústavy, s hodnotením ekonomiky jazdného štýlu, podrobného priebehu spotreby paliva a elektrickej energie. Navigácia počíta s rýchlym vyhľadávaním nabíjacích staníc v najbližšom okolí. Nešetrilo sa ani na výbave. V sérii je dvojzónová klimatizácia, elektricky nastaviteľné a vyhrievané sedadlá, vyhrievaný volant, navigácia s 8-palcovou obrazovkou, audio JBL či adaptívne LED svetlá.
Dopriať si môžete adaptívny tempomat, systém udržiavania v jazdnom prúde, čítačku dopravných značiek, automatické prepínanie diaľkového režimu svetiel, indukčné nabíjanie mobilných telefónov, parkovaciu kameru parkovací asistent, výkonnejšiu aparatúru Harman/Kardon (560 W) s príjmom signálu DAB či panoramatické strešné okno. Daňou za plug-in hybridný systém je menší batožinový priestor s objemom len 307 litrov, o desať litrov menšia palivová nádrž (55 l) a najmä vyššia cena. Na Slovensku začína Optima PHEV na 38 400 eurách v prípade verzie Gold. Za vyššiu úroveň Platinum zaplatíte 40 400 eur. Je to teda minimálne o 2 600 eur viac, ako si Kia pýta za najdrahšiu OPtimu 2,0 T-GDi GT (180 kW) so 6-stupňovou automatickou prevodovkou.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 855 | |
---|---|---|
Šírka (mm) | 1 860 | |
Výška (mm) | 1 465 | |
Rázvor náprav (mm) | 2 805 | |
Objem kufra/nádrže (l) | 307/55 | |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 705 |
Technické údaje
Motor | 2,0 PHVE |
---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 999 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 DOHC |
Max. výkon motora GDi (kW/ot.) | 115/6 000 |
Max. krút. moment motora GDi (Nm/ot.) | 189/5 000 |
Max. výkon elektromotora (kW/ot.) | 50/- |
Max. krút. moment elektromotora (Nm/ot.) | 205/- |
Spoločný výkon sústavy (kW) | 151 |
Spoločný krútiaci moment (Nm/ot.) | 375 |
0 – 100 km (s) | 9,4 |
Max. rýchlosť (km/h) | 192 |
Spotreba na 100 km (l) | 1,6 |