Kde sa končia výkonové hranice súčasných áut? Asi neexistujú. Dokladuje to aj súboj ostrých hothatchov v nižšej strednej triede. Teda v triede, ktorá je chápaná skôr ako rodinná. Lenže aj tu sa nájdu záujemcovia o čosi výnimočné. Už v čase, keď prišiel na svet Mercedes-Benz A 45 AMG so svojím šialeným dvojlitrom, naladeným na 280 kW, sa zadalo, že odveta tak skoro nepríde. Lenže po dvoch rokoch je všetko inak. Odpoveď prichádza z Ingolstadtu. Nové Audi RS3 Sportback je jednoznačne najsilnejším sériovým hatchbackom planéty. Pod prednou kapotou totiž skrýva rovných 400 koní, čo je 294 kW, o 14 viac v porovnaní s konkurentom z Affalterbachu.
Tomu síce ostáva aj naďalej titul auta s najsilnejším dvojlitrovým motorom, ale z hľadiska výkonu ho Audi proste oskalpovalo. Má veľkú výhodu. Namiesto 4-valca používa 5-valec 2,5 TSI, a ako vieme, objem sa celkom nahradiť nedá. Päťsto kubíkov navyše umožnilo technikom posunúť hranice sériového motora opäť o čosi vyššie. A k tomu pribalili krútiaci moment 480 Nm, ktorého maximum je k dispozícii už od 1 700 otáčok. To je aspoň o symbolických päť newtonmetrov viac v porovnaní s A 45 AMG. Je to šialené, ak si uvedomíme, že prvý Golf GTI mal 81 kW a taká Alfa 147 GTA z roku 2002 151 kW.
Motor používa duálne vstrekovanie, teda kombináciu priameho aj nepriameho vstreku, a systém regulácie zdvihu ventilov aj na strane výfuku. To má zabezpečiť spolu s preplňovaním lineárny záťah v širokom spektre otáčok. Navyše je v porovnaní so svojím predchodcom nielen o 24 kW silnejší, ale aj o 26 kg ľahší. Spojený je so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou, ktorá posiela hnací moment na obe nápravy cez elektro-hydraulickú spojku Haldex. Tá je naladená tak, aby posielala viac sily k zadným kolesám, než je to pri bežných quattro verziách. Špecifický program dostal aj stabilizačný systém ESC, takže vodičovi dovolí povoliť uzdu.
Zmenám sa nevyhol ani podvozok, ktorý sa priblížil k asfaltu o 25 mm a navyše má rozchod predných kolies zväčšený o 20 mm. Pochopiteľne, tlmiče aj pružiny sú tuhšie. Na ceste držia Audi RS3 Sportback 19-palcové disky obuté „valcami“ s profilom 235/35. Brzdové kotúče majú priemer zväčšený na 310 mm, a to aj na zadnej náprave. Zákazníci si však môžu priplatiť za karbónovo-keramické brzdy. Určite nie sú na parádu. Ostrý Sportback s hmotnosťou 1 510 kg šprintuje na stovku za fantastických 4,1 sekundy, čo je ešte o desatinku rýchlejšie, ako zvláda tú istú disciplínu stuttgartský konkurent. Úloha bola teda splnená.
Obligátnu maximálku 250 km/h vám za príplatok v Ingolstadte radi odblokujú. Potom sa virtuálna ručička digitálneho rýchlomera vyšplhá až k údaju 280 km/h. Kokpit zobrazuje okrem bežných údajov aj vyslovene športové parametre ako napríklad bočné zrýchlenie, plniaci tlak turba či časy na kolo, ak by ste mali chuť vyskúšať RS3 na okruhu. A keď sme už v interiéri, spomeňme, že anatomické sedadlá s integrovanými opierkami hláv sú čalúnené kožou Nappa. Nechýba sploštený kožený volant, logá RS či antikorové pedále. Zvonka hlási brutálny hothatch športové DAN čiernou voštinovou mriežkou, zväčšenými sacími otvormi a vzadu difúzorom s dvoma koncovkami výfukov.
Nový hothatch predstaví Audi v marci v Ženeve, doplní tak vlaňajšie Audi RS3 sedan. Automobilka z Ingolstadtu zverejnila už aj cenu. Za „základ“ bez príplatkov zaplatíte minimálne 54 600 eur.