Lexus LS 500h má 4-stupňový automat. Stupňov je však 10!

O novej vlajkovej lodi LS 500 Lexus mnohé prezradil v Detroite. Otvorená ostávala už len otázka hybridnej verzie. Teraz ponúka odpoveď. A stojí za to. Luxusná limuzína si totiž požičia výnimočnú techniku priamo z kupé LC 500h. To znamená viacfázový hybridný systém s dvoma prevodovkami.

23.02.2017 16:00
Lexus LS 500h - 2017 Foto:
Lexus LS 500h použije fascinujúci hybridný systém s dvoma elektromotormi a dvoma prevodovkami. Požičal si ho z kupé LC 500h.
debata

Na autosalóne v Detroite absolvovala debut piata generácia vlajkovej lode LS 500. Samotná automobilka tvrdí, že k novinke pristupovala s vážnosťou, akú predviedla pred 25 rokmi, keď uvádzala na trh celkom neznámu prémiovú značku. Výsledok stojí za to. Najväčšia limuzína Lexusu je väčšia, o 90 kg ľahšia a po prvý raz prináša preplňovaný 6-valec či 10-stupňovú prevodovku. To všetko je zabalené v úžasnom dizajne. Otázkou bolo len to, akú techniku použije hybridná verzia LS 500h. Dnes to už vieme. Požičia si ju priamo z luxusného kupé LC 500h, ktoré prekvapilo 4-stupňovým automatom. Ale nebojte sa, nejde o návrat do praveku. Prevodovky budú totiž dve.

Dve prevodovky majú priniesť pocit lepšej... Foto: Lexus
Lexus LS 500h - 2017 Dve prevodovky majú priniesť pocit lepšej spätosti medzi rýchlosťou a otáčkami motora.

Lexus LS 500h spojí novučičký preplňovaný 6-valec Duel VVT-i s objemom 3,5 litra s dvojicou elektromotorov a tradičnou planétovou prevodovkou. Potiaľto by to bola klasika, lenže k systému pridá ešte 4-stupňový automat s hydrodynamickým meničom. Automobilka tomu hovorí viacfázový hybridný systém (Multi Stage hybrid System). Dôvod? Lexus chcel dosiahnuť prirodzenejší vzťah medzi otáčkami motora a okamžitou rýchlosťou. Preto už planétová prevodovka nepracuje v bežnom kontinuálnom režime, takzvanom CVT, ale simuluje šesť rýchlostných stupňov. Až za hybridnou prevodovkou sa nachádza spomínaný 4-stupňový automat klasickej konštrukcie. Jedn elektrický motor sa pritom stará o hybridný pohon a druhý pracuje ako „e-booster“ pri prudkej akcelerácii.

Zložitý systém dvoch prevodoviek pripomína riešenie bežné na bicykloch. Aj tu máte ozubené kolesá najprv na osi pedálov a potom na osi zadného kolesa. Vzájomnou kombináciou vzniká veľké množstvo prevodových pomerov. A presne tak to bude aj v prípade LS 500h. Prevodových stupňov ponúkne 10, hoci celkovo by ich mohlo byť až 24. Takéto riešenie umožní využiť výhody vysokého krútiaceho momentu elektromotora v širokom spektre rýchlostí a zároveň znížiť otáčky spaľovacieho motora pri vysokých rýchlostiach, čo má priaznivý vplyv na spotrebu. Rýchlosť elektrického režimu sa zvýši až na140 km/h. Dva elektromotory sa navyše postarajú o výrazný záťah už pri rozjazde.

Bohužiaľ, Lexus zatiaľ neprezradil žiadne technické ani prevádzkové údaje. Ak by sme však vychádzali z Lexusu LC 500h, tak luxusná vlajková loď bude mať pod kapotou 264 kW a 356 Nm krútiaceho momentu. Či je to tak, sa dozvieme už o pár dní v Ženeve.
Lexus LS 500 - 2017
Lexus LS 500 - 2017
+25Lexus LS 500 - 2017

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Lexus #autosalón Ženeva 2017 #Lexus LS 500 #Lexus LS 500h
Články podľa značiek