Range Rover Velar: Štvrtý člen rodiny bude krásny, ale drsný

03.03.2017 06:00

Bude to nielen krásne auto, ale aj technologický predátor. Nové SUV Velar, ktoré dostalo názov po prototypoch Range Roveru z roku 1970, je doslova nabité elektronikou. V ponuke značky vyplní medzeru medzi malým Evoque a Range Roverom Sport. Bude tak štvrtým členom aristokratickej terénnej rodiny.

Range Rover Velar je tak trochu technologickým...
Range Rover Velar je tak trochu technologickým súrodencom Jaguaru F-Pace, no ide ešte ďalej. Vo vrcholovej verzii môže mať napríklad laserové svetlá. A plne autonómny je aj dizajn. Autor: Range Rover

O štvrtom modeli Range Roveru sa šušká už poriadne dávno. Jeho príchod však súvisel s nástupom sesterského Jaguaru F-Pace. Oba modely totiž zdieľajú ľahkú platformu iQ(AL) s identickým rázvorom 2 874 mm a až 81 % zastúpením hliníka. Samotná automobilka sa však snaží túto súvislosť akosi obísť. Dôvod je jasný. Nový Velar chce byť čistokrvným Range Roverom. A v podstate ním aj je. Svojho civilnejšieho súrodenca totiž prekonáva schopnosťami v teréne, luxusom, a navyše pridáva plne autonómny dizajn. Velar bude dlhý 4 803 mm, široký až 2 032 mm (!) a vysoký 1 665 mm. To znamená, že F-Pace prerastá do dĺžky o 72, do výšky o 13 a do šírky až o 96 mm.

Krásny dizajn a laserové svetlá

Zaujímavé je aj porovnanie s Range Roverom Sport, pretože na väčší model stráca Velar v dĺžke len zanedbateľných 47 mm a na rázvore 49 mm. Zato odstup od Evoque je naozaj obrovský, až 418 mm, a to hovoríme o dlhšej 5-dverovej verzii Evoque. Dizajnérom sa podarilo postaviť na tomto formáte skutočne pôsobivé auto. Velar má neuveriteľne hladké plochy a ako prvý Range Rover zadný stĺpik, ktorý netvorí jednotný pás s plochou okien. Efekt plávajúcej strechy tak podporujú len zatmavené predné stĺpiky. Premiéru v ňom budú mať aj extra tenké matricové LED svetlá, najužšie, aké kedy Range Rover použil.

Velar bude dlhý 4 803 mm, široký až 2 032 mm...
Velar bude dlhý 4 803 mm, široký až 2 032 mm (!) a vysoký 1 665 mm. Od väčšieho Range Roveru Sport je kratší o 45 mm. Podobne je to s rázvorom náprav, ktorý má identický s Jaguarom F-Pace. Autor: Range Rover

Vo vrcholovej verzii sú vybavené adaptívnou laserovou technológiou s dosahom až 550 metrov. Na diódy prešli aj úzke zadné svetlá. Horizontálny odvetrávací otvor v prednom blatníku prechádza plynulo do dverí. Futuristický prvkom sú výsuvné kľučky dverí. Tie sa aktivujú kľúčom alebo dotykom senzora. Zasunú sa až pri dosiahnutí rýchlosti 8 km/h. Aj tie sa podieľajú na špičkovej aerodynamike s koeficientom Cd 0,32. Na výber bude 13 farieb karosérie vrátane exkluzívnej Flex Silver pre úvodnú edíciu First Edition. Zákazníci dostanú na výber dve dizajnové línie Black Pack a Luxury Pack, ktoré znamenajú lesklé čierne dekorácie exteriéru, príplatkovú čiernu strechu a osem druhov diskov s priemerom od 18 až do 22 palcov.

Displeje namiesto tlačidiel

Interiér sa drží prísne minimalistického štýlu. Pomáha tomu najmä redukcia klasických ovládacích prvkov. Ich funkcie prevzali v doteraz nevídanom rozsahu veľkokapacitné displeje. Tým na stredovej konzole s uhlopriečkou 10 palcov hovorí Land Rover Touch ProDuo. Oba sú zakomponované do hladkého povrchu, akoby tvorili integrálnu súčasť konzoly. Vrchný je možné nakloniť v uhle 30 stupňov. Slúži najmä navigácii, médiám a komunikácii. Spodný v sebe integruje funkcie klimatizácie a po prvý raz aj funkcie trakčných systémov Terrain Response, takže Velar už nemá samostatný mechanický otočný ovládač. Dva tu síce sú, ale s možnosťou výberu ich funkcie.

Minimalistický interiér zamenil mechanické...
Minimalistický interiér zamenil mechanické tlačidlá za dokonale integrované displeje. Cez systém Touch Pro Duo tvorený až dvoma 10-palcovými displejmi sa nastavujú dokonca aj funkcie systému Terrain Response. Digitálny môže byť aj prístrojový panel. Autor: Range Rover

Prístrojový panel je tvorený buď dvojicou analógových prístrojov a 5-palcovým displejom, alebo „virtuálnym kokpitom“ s uhlopriečkou 12,3 palca. Priplatiť si môžete za head-up displej. Samozrejmosťou je plná konektivita so smartfónmi, ako aj spojenie na diaľku. Na luxuse sa nešetrilo. Audisosústava Meridian má buď 17, alebo až neuveriteľných 23 reproduktorov. Špeciálne textilné čalúnenie, vyvinuté dánskou spoločnosťou Kvadrat, má predstavovať rovnako drahú alternatívu ku koži. Predné sedadlá môžu byť nastavované až v dvadsiatich smeroch a využívať ventiláciu či masážne programy. Zadné vyhrievané sedadlá dostali funkciu elektrického ovládania sklonu operadla. Za nimi je batožinový priestor s objemom 673 litrov, čo má byť rekord v triede.

Úvodná séria First Edition bude lakovaná...
Úvodná séria First Edition bude lakovaná špeciálnym lakom Flex Silver a použije 22-palcové disky kolies. Autor: Range Rover

Po sklopení operadiel delených v pomere 40:20:40 ponúkne Velar maximálnu kapacitu 1 731 litrov. Veko možno otvárať nožným senzorom. Nové luxusné SUV je priam nabité asistenčnými systémami na báze čelnej stereokamery. Samozrejmosťou sú autonómne brzdy reagujúce aj na chodcov, monitorovanie jazdných prúdov a únavy vodiča, udržiavanie v jazdnom prúde a poloautomatické riadenie v kolónach a na diaľnici. Parkovanie uľahčuje parkovací asistent s 360-stupňovým monitorovaním okolia. Asistent pre jazdu s prívesom zvláda cúvanie, ale aj zapájanie prívesu pomocou riadenia Velaru cez displej multimediálneho rozhrania.

V teréne stále doma

Napriek luxusu nezabudol Velar na drsné korene. Základné verzie majú svetlú výšku 213 mm, brodivosť 600 mm a nájazdové uhly 28,89, respektíve 23,5 stupňa. Verzie s pneumatickým odpružením zvládnu ešte viac. Svetlá výška vzrastie na 251 mm a brodivosť na 650 mm. Toto adaptívne odpruženie Adaptive Dynamics pomáha pri nastupovaní, keď karoséria klesne k asfaltu o 40 mm. Pri jazde rýchlosťou nad 105 km/h klesne štandardná svetlá výška v záujme lepšej stability a aerodynamiky o 10 mm. Naopak, v teréne, no maximálne do rýchlosti 50 km/h, putuje karoséria nahor o 46 mm. Riadiaca jednotka vyhodnocuje polohu kolies 500-krát za sekundu a 100-krát polohu karosérie.

Pod zadné veko sa zmestí 673 litrov batožín. Po...
Pod zadné veko sa zmestí 673 litrov batožín. Po sklopení operadiel až 1 731. Autor: Range Rover

Základom je predná náprava s lichobežníkmi (horné sú hliníkové) a zadná s integrovanými ramenami. Všetky verzie dostanú ako štandard pohon oboch náprav, ktorý zvláda smerovať až 100 percent krútiaceho momentu zo zadných na predné kolesá a to za 100 milisekúnd. Zadný aktívny diferenciál vo výkonnejších verziách s uzáverom dokáže rozdeľovať hnací moment aj medzi kolesami, čím sa podieľa na stabilite pri prejazde zákrut. Celé to má na starosti riadiaca jednotka Intelligent Driveline Dynamic. Navyše tu máme trakčný systém Terrain Response, ktorý upravuje všetky parametre vozidla v režimoch Eco, Commfort, Grass-Gravel-Snow, Mud a Sant. A vo verzii R-dynamic aj v športovom móde Dynamic.

Na úvod First Edition

Príplatkový Terrain Response 2 dokáže nastaviť vhodnú konfiguráciu automaticky. Funkcia All Terrain Progress Control funguje ako terénny tempomat v rýchlostiach od 3,6 do 30 km/h a zbavuje vodiča ovládania plynu aj brzdového pedálu. Aktívny môže byť dokonca aj pri cúvaní. Vodič sa tak sústredí len na samotné riadenie. V teréne pomôže asistent pre rozjazd na veľmi klzkých povrchoch funkčný do 30 km/h a asistent zjazdu. Všetky potrebné údaje, ako napríklad o bočnom náklone, uhle natočenia volantu, o rozdelení krútiaceho momentu či hĺbke brodu, má vodič k dispozícii na obrazovke vďaka funkcii 4×4i.

Na trh dorazí Velar s ponukou piatich motorov, z toho s troma z rodiny Ingenium. Základom je dvojlitrový diesel s výkonom 132 alebo 177 kW, vo verzii s dvoma turbodúchadlami. Benzínový 4-valec s výkonom 184 kW je úplnou novinkou a vo Velare má dokonca koncernovú premiéru. Nasledujú známe trojlitrové 6-valce – benzínový s kompresorom Twin-Wortex dáva 280 kW a naftové bi-turbo 221 kW a úžasných 700 Nm krútiaceho momentu. Všetky motory budú spojené štandardne s 8-stupňovými automatickými prevodovkami ZF a pohonom 4×4. K prvým zákazníkom zamieri Velar v priebehu leta. V prvom roku výroby navyše v úvodnej sérii First Edition, dodávanej so 6-valcami, s maximom trakčných systémov, laserovými svetlami či so špeciálnym lakom Flex Silver.

Technické údaje

Dĺžka (mm) 4 803
Šírka (mm) 2 032
Výška (mm) 1 665
Rázvor náprav (mm) 2 674
Svetlá výška (mm) 213 – 251
Nájazdový uhol predný/zadný (o) 28,89/ 23,5  
Brodivosť (mm) 600 – 650
Objem kufra (l) 673 – 1 731
Hmotnosť (kg) 1 829 – 1 959

Technické údaje

Motor 2,0 D180 2,0 D240 3,0 V6 D300 2,0 P250 3,0 V6 P380
Zdvihový objem (ccm) 1 999 1 999 2 993 1 997 2 995
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16 V6/24 4/16 V6/24
Max. výkon (kW/ot.) 132/4 000 177/4 000 221/4 000 184/5 500 280/6 500
Max. krút. moment (Nm/ot.) 430/4 000 500/1 500 700/1 500 365/1 200 450/3 500
Prevodovka 0 – 100 km (s) 8A 8A 8A 8A 8A
0 – 100 km/h (s) 8,9 7,3 6,5 6,7 5,7
Max. rýchlosť (km/h) 209 217 241 217 250
Spotreba na 100 km (l) 5,4 5,8 6,4 7,6 9,4
Range Rover Velar -
		2017

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Range Rover Velar #Range Rover #Land Rover #autosalón Ženeva 2017
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
27. 3. 2017zlacnenie1.132 €zlacnenie1.268 €
20. 3. 2017zlacnenie1.137 €zlacnenie1.273 €
13. 3. 2017zlacnenie1.153 €zlacnenie1.289 €
6. 3. 2017zlacnenie1.169 €zlacnenie1.307 €
27. 2. 2017zlacnenie1.172 €zlacnenie1.319 €
20. 2. 20171.173 €1.331 €
13. 2. 2017zdraženie1.173 €zdraženie1.331 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk