BMW 1: Čína dostane najmenší sedan. A s predným náhonom

BMW predáva v Číne pol milióna áut ročne. Aj preto príde na autosalón v Šanghaji s novinkou určenou špeciálne pre tamojších zákazníkov. Nový 4-dverový sedan radu 1 však naznačuje tak trochu aj európsku budúcnosť novej jednotky. Je totiž prvou verziou s predným náhonom.

31.03.2017 06:00
debata
Novému kompaktnému sedanu vyvinutému špeciálne... Foto: BMW
BMW 1 Sedan - 2017 Novému kompaktnému sedanu vyvinutému špeciálne pre čínsky trh nechýba nič zo štýlu BMW. Vznikal v Mníchove za účasti čínskych inžinierov.

BMW radu 1 čakajú veľké zmeny. Podobne ako najnovšia generácia najmenšieho mníchovského SUV X1 a MPV 2 Active Tourer, prepriahne aj nová „jednotka“ na predný náhon. Jej základom sa totiž stane platforma UKL, spoločná s modelmi Mini. A zmena nie je ďaleko. Naznačuje ju práve najnovší prírastok výrobného programu – BMW 1 Sedan vyvinuté špeciálne pre čínsky trh. Debut absolvuje v apríli na autosalóne v Šanghaji. Toto auto si preto nemýľte s európskym radom 1. Aspoň zatiaľ.

Dôvod, prečo prichádza BMW s malým sedanom práve do Číny, je logický. Čína je preň najväčším trhom a sedany tu hrajú prvé husle. Mníchov to rešpektuje už dávnejšie, čoho dôkazom sú napríklad predĺžené verzie radu 3 a 5, ktoré by ste v Európe hľadali márne. A teraz sa k nim pridá aj kompaktný sedan radu 1, ktorý má priviezť k značke mladšiu a menej solventnú klientelu. Dostať má ale to, na čo sú zákazníci zvyknutí. Status, komfort, bezpečnosť aj výkon, len všetko „menšom formáte“.
V porovnaní s európskym hatchbackom je sedan o... Foto: BMW
BMW 1 Sedan - 2017 V porovnaní s európskym hatchbackom je sedan o 127 mm dlhší, o 38 mm širší a o 6 mm vyšší.

Napokon, vývoj prebiehal v Mníchove, no za účasti čínskych inžinierov. Novinka je dlhá 4 456 mm, široká 1 803 a vysoká 1 446 mm. Rázvor náprav má pomerne veľkorysú hodnotu 2 670 mm. V porovnaní s európskym 5-dverovým hatchbackom je tak čínsky sedan dlhší o 127, širší o 38 a vyšší o 6 milimetrov. Vzdialenosť náprav sa natiahla o zanedbateľné štyri milimetre. Zaujímavé je ale aj porovnanie s ingolstadtským súperom. Audi A3 sedan je síce o čosi dlhšie, ale užšie a nižšie. Napriek kompaktným proporciám sa dizajnérom podarilo vštepiť sedanu všetky charakteristické prvky mníchovského štýlu.

Za veľké delené zadné svetlá by sa nemuselo... Foto: BMW
BMW 1 Sedan - 2017 Za veľké delené zadné svetlá by sa nemuselo hanbiť ani BMW X6.

Máme tu typické ľadvinky, tentoraz oddelené od LED svetiel so štyrmi kruhovými reflektormi, bohaté bočné prelisy, neodmysliteľný „Hofmeister kink“ podtrhujúci tvar zadného stĺpika až po krátku dynamickú zadnú časť so svetlami, za ktoré by sa nemuselo hanbiť snáď ani BMW X6. Dynamické proporcie umocňujú krátke previsy. Nechýba anténa v tvare žraločej plutvy ani dve koncovky výfukov naznačujúce dynamický potenciál turbomotorov. BMW tvrdí, že hlboko „zarezané“ dvere do zadného stĺpika poskytujú dostatočne komfortný prístup k zadným sedadlám.

Palubná doska je jemne orientovaná na vodiča.... Foto: BMW
BMW 1 Sedan - 2017 Palubná doska je jemne orientovaná na vodiča. Nechýba ani voľne stojaci displej multimediálneho rozhrania BMW Connected.

Aj za volantom to bude typické BMW. Dizajn vychádza zo súčasného trendu, ale je nový. Pôsobí o čosi vzdušnejšie v porovnaní s európskym BMW radu 1. Máme tu klasické „budíky“ aj voľne stojaci displej multimediálneho rozhrania ovládaný tradičným „controllerom“ systému iDrive Stredová konzola je mierne natočená na vodiča, čo podporuje športový štýl. Aj na zadných sedadlách má byť dostatok priestoru. Zákazníci budú môcť voliť pakety Sport Line alebo Luxury Line, ktoré umocnia športový alebo exkluzívny charakter interiéru a exteriéru.

Vzadu má byť dostatok miesta pre troch... Foto: BMW
BMW 1 Sedan - 2017 Vzadu má byť dostatok miesta pre troch pasažierov. Prístup uľahčujú široké dvere.

Infotainment je plne kompatibilný s externými zariadeniami od smartfónov cez tablety až po hodinky. To napríklad znamená, že celá jazda môže byť naplánovať na základe údajov z kalendára ešte predtým, ako vodič nastúpi do vozidla. Diaľkové spojenie s vozidlom umožní skontrolovať jeho stav, polohu alebo prevádzkové údaje. Balík asistenčných systémov počíta s autonómnymi brzdami, monitorovaním chodcov, udržiavaním v jazdnom prúde či inteligentným tempomatom. Z komfortných prvkov vyzdvihuje BMW zvlášť účinnú klimatizáciu, ktorá má v smogom zamorených čínskych metropolách dopriať majiteľom čistý vzduch.

Napriek komapktným rozmerom má byť BMW 1 sedan... Foto: BMW
BMW 1 Sedan - 2017 Napriek komapktným rozmerom má byť BMW 1 sedan praktickým autom. Veľkosť kufra však automobilka neprezradila.

Pod kapotou nájdeme len benzínové motory TwinPower Turbo. Základom je 3-valec s objemom 1,5 litra pre BMW 118i (100 kW). Nad ním stoja dva dvojlitrové 4-valce pre BMW 120i (141 kW) a BMW 125i (170 kW). Kým najslabšia verzia bude kombinovaná so 6-stupňovým manuálom, silnejšie počítajú výlučne s novou 8-stupňovou automatickou prevodovkou Steptronic. Maximálna rýchlosť sa pohybuje od 212 do 250 km/h. BMW 125i zrýchli na stovku za 6,8 sekundy. Najúspornejší bude 3-valec, ktorý si na 100 km vypýta 5,5 litra benzínu.

Na ceste budú BMW 1 sedan držať 16– alebo 17-palcové disky kolies podvozku s plne nezávislým zavesením. Napriek zmene náhonu zachovalo BMW rovnomerné rozloženie hmotnosti medzi prednou a zadnou nápravou, čo je spolu s vysokou tuhosťou karosérie prísľubom skvelej agility. Vodič môže navyše vyberať cez systém nastavenia vozidla módy Comfort, Sport a Eco, ktoré menia charakteristiku motora, prevodovky, riadenia aj trakčných systémov. Výrobu novinky zabezpečí spoločný závod BMW Group a BMW Brilliance Automotive v meste Šen-jang.

BMW 1 Sedan - 2017
BMW 1 Sedan - 2017
+9BMW 1 Sedan - 2017

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #BMW 1 #BMW 1 Sedan #autosalón Guangzhou 2017
Články podľa značiek