Audi A8: Ingolstadt ukázal skelet. Aj s karbónom je ťažší

Meškajúca luxusná limuzína Audi A8 použije v konštrukcii skeletu karosérie ľahký hliník, horčík aj karbón. Kvôli bezpečnosti však i tak priberie na váhe 51 kg.

06.04.2017 16:00
debata
Nový skelet vlajkovej lode Audi použije po... Foto: Audi
Audi A8 - skelet 2017 Nový skelet vlajkovej lode Audi použije po prvýkrát materiálový mix ocele, hliníka, horčíka a karbónu.

Nové Audi A8 malo byť na svete už vlani. Pre technológiu autonómneho riadenia na úrovni SAE3, ktorá má byť jeho najväčšou vychytávkou, sa však termín premiéry posunul na leto, pričom tá výstavná prebehne až v septembri vo Frankfurte. To však automobilke nebráni púšťať do sveta prvé oficiálne informácie. Tentoraz sa týkajú konštrukcie skeletu karosérie. A tejto téme sa niet čo čudovať. Prvá generácia Audi A8 z roku 1994 bola prvým sériovo vyrábaným autom sveta s celohliníkovou konštrukciou karosérie ASF. Takže na hmotnosti si Audi vždy zakladalo.

Nie inak tomu bude teraz. Lenže odvtedy ubehlo 23 rokov a vývoj sa posunul míľovými krokmi vpred. Do hry prišla vysokopevnostná a ultravysokopev­nostná oceľ, takže konkurencia dokázala aj bez extrémne vysokého podielu hliníka stiahnuť náskok Audi. BMW navyše v novom rade 7 použilo pred dvoma rokmi po prvýkrát v konštrukcii skeletu karbónové štruktúry Carbon Core. Audi chce však stoj čo stoj ostať na špičke. Karoséria novej vlakovej lode má byť toho dôkazom. Automobilka využije po prvýkrát oceľ, hliník, horčík aj kompozitné materiály.

Nový skelet bude síce o 51 kg ťažší, ale o 24 %... Foto: Audi
Audi A8 - skelet 2017 Nový skelet bude síce o 51 kg ťažší, ale o 24 % tuhší a pripravený aj pre bezpečnú zástavbu li-ion akumulátorov hybridnej a plug-in hybridnej verzie.

Prekvapením však je, že napriek tomuto drahému materiálovému mixu bude nový skelet ťažší o 51 kg. Vážiť má 282 kg, kým predtým to bolo len 231. Šéf výroby skeletov Bernd Miekusch má na to vysvetlenie. Podľa neho za tým stoja tri faktory, ktoré nebolo možné obísť. Tým prvým je veľká panoramatická strecha, ktorá si vyžiadala použitie silnejších strešných rozpier, a druhým nutnosť počítať s autonómnym riadením, ktoré malo tiež vplyv na konštrukciu rámu. Za tretím dôvodom stojí alternatívny pohon.

Zadná priehradka oddeľujúca kabínu a batožinový... Foto: Audi
Audi A8 - skelet 2017 Zadná priehradka oddeľujúca kabínu a batožinový priestor je vyrobená z karbónu. Váži len 2,5 kg a jej výroba trvá iba päť minút.

„Len čo dáte do vozidla ťažký li-ion akumulátor, musíte rozmýšľať nad tým, ako ho ochrániť v prípade nehody. Preto sme museli skelet vybaviť prídavnými bezpečnostnými štruktúrami,“ vysvetľuje Miekusch. Jednoducho, ak by bol skelet súčasného Audi A8 prispôsobený týmto požiadavkám, bol by oveľa ťažší ako ten nový. Veď Audi šetrilo na váhe kde sa dalo. Hliník má na celkovej hmotnosti skeletu podiel 58 %. Predné rozpery sú však vyrobené z horčíka a sú o 28 % ľahšie ako pôvodné z hliníka. Zadná priehradka stavila na karbón.

Váži len 2,6 kilogramu, teda iba percento z celkovej hmotnosti ASF, pričom jej výroba trvá päť minút. Nový skelet znamená aj vyššiu tuhosť. Celkovo narástla o 24 %. A nielen vďaka novým materiálom. K slovu prišlo aj nové laserové zváranie, pri ktorom je použitého o 50 % menej tepla. Vďaka tomu mohlo napríklad Audi zúžiť stredové stĺpiky, čo znamená väčší vstupný otvor dverí a väčšie okná. Posádke pritom kabína ponúkne viac miesta. Na zadných sedadlách pribudne o 28 mm väčšia priestorová rezerva na nohy a 14 mm nad hlavou.
Audi A8 - skelet 2017
Audi A8 - skelet 2017
+6Audi A8 - skelet 2017

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Audi #Audi A8 #ASF #Audi Space Frame
Články podľa značiek