
A je to tu. Škoda mení nielen koncepciu nástupcu Yetiho, ale aj jeho meno. Nová nomenklatúra má zjednotiť označovanie modelov SUV s logom okrídleného šípu. Názov Yeti preto odchádza do minulosti. Volkswagen má Tiguan a Touareg, kým Škoda bude mať Kodiaq a Karoq. Tento názov opäť ladí s Aljaškou. Pochádza totiž z jazyka Aleuťanov, kmeňa pôvodných obyvateľov, žijúcich na ostrove pri jej južnom pobreží. Tí označujú autá slovom „KAA'RAQ“ a šíp slovom „RUQ“. Z nich potom Škoda vytvorila akronym Karoq.
Novinka sa síce vo svetovej výstavnej premiére predstaví až v septembri na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom, ale statický debut absolvuje v Štokholme už 18. mája. To je naozaj za rohom a tak neprekvapuje, že do sveta vypúšťa prvé oficiálne informácie a k tomu pár fotografií maskovaného SUV, ktoré už absolvuje zaťažkávacie skúšky v Estónsku. Nové meno sa naozaj hodí, keďže Karoq nemá so svojím predchodcom nič spoločné. Postavený bude na platforme MQB, podobne ako Kodiaq, tentoraz na jej skrátenom variante identickom so Seatom Ateca.

To napokon napovedá identický rázvor náprav 2 638 mm, čo je až o 60 mm viac, akým disponovalo Yeti. Na rozmeroch sa nešetrilo ani inde. Karoq bude dlhý 4 382, široký 1 841 a vysoký 1 605 mm. To znamená, že kým do dĺžky pribudlo 160 a do šírky 35 mm, strecha klesla k asfaltu o 40 mm. Škoda sľubuje o 40 mm viac mesta pre lakte predných a o 12 viac pre zadných cestujúcich. Na kolená v druhom rade zas pribudlo 35 mm. Pritom ponúkne Karoq aj väčší kufor. Už v základe bude mať 521 litrov. A to nie je všetko.

Tak ako velí tradícia, Karoq dostane niekoľko Simply Clever riešení. Medzi nimi aj posuvné delené sedadlá VarioFlex, ktorými sa jasne vymedzí od sesterského Seatu Ateca. Potom môže vzrásť objem batožinového priestoru na 588 litrov a po demontáži sedadiel až na konečných 1 810 litrov. Dizajn bude blízky Kodiaqu, vrátane prednej masky a horizontálne umiestnených zdvojených svetiel. Na rozdiel od Seatu Ateca bude spodná línia tretích bočných okien rovná. Bude to tak trochu menší Kodiaq. V niektorých aspektoch ho však Karoq prekonáva.
Bude totiž prvým modelom značky, ktorý dostane virtuálny kokpit Digital Instrument Panel s 12,3-palcovým displejom namiesto klasických analógových prístrojov. Na výber ponúkne štyri grafické zobrazenia od klasického cez digitálne až po Inprofile s možnosťou voľby preferovaného údaju do centra obrazovky, a redukované zobrazenie pre jazdu v noci. Premiéru si v Karoqu odbije aj 9,2-palcové multimediálne rozhranie Colombus s 9,2-palcovým displejom. To síce poznáme z modernizovanej Octavie, ale tentoraz pribudne ovládanie gestami, identické s Golfom.

Vďaka tomu môžu vodiči bez odpútania zraku od premávky prijímať alebo odmietať hovory či upravovať hlasitosť rádia. Novinku nájdeme aj pod kapotou. Karoq už totiž počíta so 4-valcom 1,5 TSI Evo s vypínaním dvoch valcov ACT a Atkinsonovým cyklom. Výkonom 110 kW vytvorí najsilnejšiu benzínovú verziu. Spoločnosť mu bude robiť 3-valec 1,0 TSI (85 kW), pochopiteľne v kombinácii s predným náhonom. Naftu budú tankovať diesely 1,6 TDI (85 kW) a 2,0 TDI (110, 140 kW). Pohon 4×4 s elektrohydraulickou spojkou Haldex bude dostupný pre benzínový motor 1,5 TSI a naftové agregáty 2,0 TDI. Pri najsilnejšom diesele štandardne v kombinácii so 7-stupňovou prevodovkou DSG.
Počítať môžeme s arzenálom asistenčných systémov. Od autonómnych bŕzd a monitorovania slepého uhlu zrkadiel či dopravných značiek až po udržiavanie v jazdnom prúde (od 65 km/h), adaptívny tempomat či automatické privolanie pomoci Emergency Call. Aplikácia Remote Access zas umožní spojiť sa s vozidlom na diaľku a získať údaje o jeho polohe či stave paliva v nádrži a aktuálnom dojazde. Viac sa dozvieme už o pár dní. Každopádne príde Karoq o pôvodnú originalitu Yetiho a zaradí sa do štandardne „učesanej“ schémy SUV koncernu VW. Vyrábať ho budú spolu s Kodiaqom a Atecou v Kvasinách.
Porovnanie rozmerov
Model | Škoda Kodiaq | Seat Ateca | Rozdiel |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 382 | 4 363 | +19 |
Šírka (mm) | 1 841 | 1 841 | 0 |
Výška (mm) | 1 605 | 1 615 | –10 |
Rázvor náprav (mm) | 2 638 | 2 638 | 0 |
Objem kufra (l) | 521 – 1 810 | 485 – 1 604 | +36 – +206 |
Technické údaje
Verzia | 1,0 TSI | 1,5 TSI Evo | 1,6 TDI | 2,0 TDI | 2,0 TDI |
---|---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 3/12 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Výkon (kW) | 85 | 110 | 85 | 110 | 140 |
Krútiaci moment (Nm) | 200 | 250 | 250 | 340 | 400 |
Prevodovka | 6M(7A | 6M/7A | 6M/7A | 6M/7A | 7A |
Pohon | 4×2 | 4×2/4×4 | 4×2 | 4×2/4×4 | 4×4 |
0 – 100 km/h | 10,6 | 8,4 | 10,7 | 8,9 | 7,8 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,3 | 5,1 | 4,5 | 4,4 | 5,3 |