Škoda Karoq: Yeti je mŕtvy. Nahradí ho 'malý Kodiaq'

Špekulácie sa potvrdili. Nástupca Yetiho dostane nové „aljašské“ meno a platformu Seatu Ateca. Koroq bude prvou Škodou s virtuálnym kokpitom, motorom 1,5 TSI Evo a rozhraním ovládaným gestami. Technologicky tak zatieni aj Superb či novší Kodiaq.

29.04.2017 07:00
debata (2)
Škoda Karoq sa v „maskáčoch“ už preháňa po... Foto: Škoda-Auto
Škoda Karoq - 2017 Škoda Karoq sa v „maskáčoch“ už preháňa po cestách v Estónsku. Jej základom je Seat Ateca. Nepôjde však len o „preznačkované“ španielske SUV. Karoq dostane tradičné dizajnové prvky Škody inšpirované najmä Kodiaqom.

A je to tu. Škoda mení nielen koncepciu nástupcu Yetiho, ale aj jeho meno. Nová nomenklatúra má zjednotiť označovanie modelov SUV s logom okrídleného šípu. Názov Yeti preto odchádza do minulosti. Volkswagen má Tiguan a Touareg, kým Škoda bude mať Kodiaq a Karoq. Tento názov opäť ladí s Aljaškou. Pochádza totiž z jazyka Aleuťanov, kmeňa pôvodných obyvateľov, žijúcich na ostrove pri jej južnom pobreží. Tí označujú autá slovom „KAA'RAQ“ a šíp slovom „RUQ“. Z nich potom Škoda vytvorila akronym Karoq.

Novinka sa síce vo svetovej výstavnej premiére predstaví až v septembri na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom, ale statický debut absolvuje v Štokholme už 18. mája. To je naozaj za rohom a tak neprekvapuje, že do sveta vypúšťa prvé oficiálne informácie a k tomu pár fotografií maskovaného SUV, ktoré už absolvuje zaťažkávacie skúšky v Estónsku. Nové meno sa naozaj hodí, keďže Karoq nemá so svojím predchodcom nič spoločné. Postavený bude na platforme MQB, podobne ako Kodiaq, tentoraz na jej skrátenom variante identickom so Seatom Ateca.

Platforma MQB poskytne rázvor náprav 2 630 mm,... Foto: Škoda-Auto
Škoda Karoq - 2017 Platforma MQB poskytne rázvor náprav 2 630 mm, to je až o 60 viac ako pri Yeti. Zväčšil sa však celý formát. Do dĺžky pribudlo 160 a do šírky 35 mm, len strecha klesla k asfaltu o 40 mm.

To napokon napovedá identický rázvor náprav 2 638 mm, čo je až o 60 mm viac, akým disponovalo Yeti. Na rozmeroch sa nešetrilo ani inde. Karoq bude dlhý 4 382, široký 1 841 a vysoký 1 605 mm. To znamená, že kým do dĺžky pribudlo 160 a do šírky 35 mm, strecha klesla k asfaltu o 40 mm. Škoda sľubuje o 40 mm viac mesta pre lakte predných a o 12 viac pre zadných cestujúcich. Na kolená v druhom rade zas pribudlo 35 mm. Pritom ponúkne Karoq aj väčší kufor. Už v základe bude mať 521 litrov. A to nie je všetko.

Pod veko zadného kufra sa zmestí 521 litrov... Foto: Škoda-Auto
Škoda Karoq - 2017 Pod veko zadného kufra sa zmestí 521 litrov batožín, ale po posunutí troch delených zadných sedadiel VarioFlex vzrastie na 588 a po ich demontáži až na 1 810 litrov.

Tak ako velí tradícia, Karoq dostane niekoľko Simply Clever riešení. Medzi nimi aj posuvné delené sedadlá VarioFlex, ktorými sa jasne vymedzí od sesterského Seatu Ateca. Potom môže vzrásť objem batožinového priestoru na 588 litrov a po demontáži sedadiel až na konečných 1 810 litrov. Dizajn bude blízky Kodiaqu, vrátane prednej masky a horizontálne umiestnených zdvojených svetiel. Na rozdiel od Seatu Ateca bude spodná línia tretích bočných okien rovná. Bude to tak trochu menší Kodiaq. V niektorých aspektoch ho však Karoq prekonáva.

Bude totiž prvým modelom značky, ktorý dostane virtuálny kokpit Digital Instrument Panel s 12,3-palcovým displejom namiesto klasických analógových prístrojov. Na výber ponúkne štyri grafické zobrazenia od klasického cez digitálne až po Inprofile s možnosťou voľby preferovaného údaju do centra obrazovky, a redukované zobrazenie pre jazdu v noci. Premiéru si v Karoqu odbije aj 9,2-palcové multimediálne rozhranie Colombus s 9,2-palcovým displejom. To síce poznáme z modernizovanej Octavie, ale tentoraz pribudne ovládanie gestami, identické s Golfom.

V teréne pomôže pri výkonnejších verziách s... Foto: Škoda-Auto
Škoda Karoq - 2017 V teréne pomôže pri výkonnejších verziách s motormi 1,5 TSI Evo a 2,0 TDI pohon oboch náprav a trakčný režim Offroad.

Vďaka tomu môžu vodiči bez odpútania zraku od premávky prijímať alebo odmietať hovory či upravovať hlasitosť rádia. Novinku nájdeme aj pod kapotou. Karoq už totiž počíta so 4-valcom 1,5 TSI Evo s vypínaním dvoch valcov ACT a Atkinsonovým cyklom. Výkonom 110 kW vytvorí najsilnejšiu benzínovú verziu. Spoločnosť mu bude robiť 3-valec 1,0 TSI (85 kW), pochopiteľne v kombinácii s predným náhonom. Naftu budú tankovať diesely 1,6 TDI (85 kW) a 2,0 TDI (110, 140 kW). Pohon 4×4 s elektrohydrau­lickou spojkou Haldex bude dostupný pre benzínový motor 1,5 TSI a naftové agregáty 2,0 TDI. Pri najsilnejšom diesele štandardne v kombinácii so 7-stupňovou prevodovkou DSG.

Počítať môžeme s arzenálom asistenčných systémov. Od autonómnych bŕzd a monitorovania slepého uhlu zrkadiel či dopravných značiek až po udržiavanie v jazdnom prúde (od 65 km/h), adaptívny tempomat či automatické privolanie pomoci Emergency Call. Aplikácia Remote Access zas umožní spojiť sa s vozidlom na diaľku a získať údaje o jeho polohe či stave paliva v nádrži a aktuálnom dojazde. Viac sa dozvieme už o pár dní. Každopádne príde Karoq o pôvodnú originalitu Yetiho a zaradí sa do štandardne „učesanej“ schémy SUV koncernu VW. Vyrábať ho budú spolu s Kodiaqom a Atecou v Kvasinách.

Porovnanie rozmerov

Model Škoda Kodiaq Seat Ateca Rozdiel
Dĺžka (mm) 4 382 4 363 +19
Šírka (mm) 1 841 1 841 0
Výška (mm) 1 605 1 615 –10
Rázvor náprav (mm) 2 638 2 638 0
Objem kufra (l) 521 – 1 810 485 – 1 604 +36 – +206

Technické údaje

Verzia 1,0 TSI 1,5 TSI Evo 1,6 TDI 2,0 TDI 2,0 TDI
Počet valcov/ventilov 3/12 4/16 4/16 4/16 4/16
Výkon (kW) 85 110 85 110 140
Krútiaci moment (Nm) 200 250 250 340 400
Prevodovka 6M(7A 6M/7A 6M/7A 6M/7A 7A
Pohon 4×2 4×2/4×4 4×2 4×2/4×4 4×4
0 – 100 km/h 10,6 8,4 10,7 8,9 7,8
Spotreba na 100 km (l) 5,3 5,1 4,5 4,4 5,3
Škoda Karoq - 2017
Škoda Karoq - 2017
+16Škoda Karoq - 2017

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Škoda-Auto #Škoda Karoq #autosalón Frankfurt 2017
Články podľa značiek