V Šanghaji predstavil koncern VW hneď tri štúdie elektromobilov. Okrem Škody Vision E a luxusného Audi e-tron Sportback aj ďalší prírastok pod logom VW. Koncept I.D. Crozz pritom dopĺňa vlaňajšie elektrické Volkswageny I.D. Concept, I.D. Buzz a Budd-E. Jednoducho, pomaly sa črtá nové portfólio čistých elektromobilov. Veď už v roku 2025 by ich malo schádzať z liniek jeden milión. Najnovšia štúdia má blízko ku konceptu Škoda Vision.
I.D. Crozz stojí totiž na platforme MEB, ktorá bude základom všetkých budúcich elektromobilov. A zhodná je aj technika. Dva elektromotory, každý na jednej z náprav, majú spoločný výkon 225 kW. Predný 75 a zadný 150. Zdroj energie, li-ion akumulátory s kapacitou 83 kWh, sú zabudované v podlahe. Na jedno nabitie by vďaka nim mal I.D. Crozz absolvovať až 480 km. Dobitie na 80 % má s použitím 150 kW nabíjačky trvať len 30 minút. Maximálku obmedzil Volkswagen na 180 km/h, ale žiadna brzda premávky to rozhodne nebude.
Volkswagen hovorí o ovládateľnosti podobnej Golfu GTI. Jednak z dôvodu takmer ideálneho rozloženia hmotnosti medzi nápravy v pomere 48 : 52, jednak z dôvodu použitia adaptívnych tlmičov v kombinácii s plne nezávislým zavesením všetkých štyroch kolies. A k tomu pridáva I.D. Crozz pohon oboch náprav. Nechýba ani autopilot so štyrmi laserovými skenermi okolia, ktoré sa v autonómnom režime vysúvajú v rohoch strechy. Ďalšie dáta pochádzajú z ultrazvukových a radarových senzorov, kamier a navigácie. I.D. Crozz by mal byť teda schopný na rozdiel od Vision E plne autonómneho riadenia.
Dizajn nie je až taký futuristický, akoby sa mohlo zdať. Odmyslieť si treba len 21-palcové disky kolies, kamery namiesto zrkadiel a príliš odvážne diódové osvetlenie, ktoré mení farebnosť aj podľa jazdného režimu. Inak je toto atraktívne SUV-kupé veľmi blízke sériovému modelu, ktorý by sa mal objaviť na trhu už v roku 2020. Platí to aj o rozmeroch. I.D. Crozz má na dĺžku 4 625, na šírku 1 891 a na výšku 1 609 mm. To znamená, že je o 63 mm kratší, o 33 užší, ale o 18 mm vyšší než koncept Škoda Vision E. Rázvor náprav 2 773 stráca na český elektromobil 78 mm.
Ako sa na štúdiu patrí, interiér, do ktorého je prístup cez pár klasických a pár posuvných dverí s bezrámovou konštrukciou okien, je vybavený len štyrmi sedadlami s integrovanými pásmi. Tie ponúkajú posádke mimoriadny komfort. Jednoduchá palubná doska je vybavená multifunkčným volantom so senzorickými tlačidlami ovládania „prevodovky“ a dvojicou displejov. Prvý pred vodičom má uhlopriečku 5,8 a centrálny 10,2 palca. V režime autonómneho riadenia I.D. Pilot sa volant zasunie, aby uvoľnil miesto posádke. Okrem toho môže vodič získavať údaje z obrovského head-up AR displeja s rozšírenou realitou, ktorý tvorí prakticky celé čelné okno.
Symboly, napríklad navigácie, sa pritom zobrazujú vo vzdialenosti sedem až 15 metrov, prípadne priamo na ceste. Efekt má byť veľmi realistický. Elektronické je aj spätné zrkadlo a ovládacie kapacitné displeje v každých dverách, pomocou ktorých môže ktorýkoľvek cestujúci meniť teplotu klimatizácie alebo otvárať okná. Praktickým prvkom sú výklopné sedáky zadných sedadiel, podobne ako sme to poznali pri Honde Civic alebo Honde Jazz, čo zlepšuje variabilitu. Nakladanie zas uľahčuje absentujúci stredový stĺpik.