Segment crossoverov rastie v Európe raketovým tempom. Len za posledné štyri roky odbyt týchto áut, ktoré si požičali zopár prvkov zo SUV, vzrástol päťnásobne. Vie to aj Citroën, ktorý už zareagoval populárnym modelom C4 Cactus a najnovšie luxusným crossoverom C5 Aircross, predstaveným na autosalóne v Šanghaji. Kým však tento veľký model, nahrádzajúci aj sedan C5, dorazí do Európy až koncom roka 2018, má Citroën pre európsku klientelu v rukáve celkom iné, i keď menšie eso. Je ním nový Citroën C3 Aircross, ktorý predstavil včera v Paríži, a ktorý zamieri do showroomov ešte tento rok.
Novinka nie je ale až takým veľkým prekvapením. Už dlhšie bolo známe, že Francúzi chystajú menšieho súrodenca populárneho Cactusu, a to spolu s Opelom. Ten už stihol ukázať svoj Crossoland X v Ženeve. A nebol celkom sám, pretože v stánku Citroënu ste mohli nájsť koncept C-Aircross – neklamného predskokana nového sériového crossoveru, vyšperkovaného zopár futuristickými prvkami. Ak ste si však odmysleli bezrámové okná, protismerné zadné dvere a, naopak, pridali stredný stĺpik či spätné zrkadlá namiesto kamier, mali ste pred sebou prakticky finálny produkt. A to jasne potvrdila statická premiéra v Paríži.
Dôležité je, že malému Aircrossu ostala jasná DNA Citroënu so všetkým, čo k tomu patrí. Máme tu teda horizontálne rozdelené svetlá, úzku masku, zatmavený predný stĺpik, plávajúcu strechu, originálny dizajn zadného stĺpika aj zadné svetlá s výrazným 3D efektom. A keďže ide o „C3 do terénu“, pridáva Aircross väčšiu svetlú výšku, mohutné nárazníky a bohatú plastovú ochranu blatníkov či podbehov. Nechýbajú ani robustné strešné nosiče a veľké 16– alebo až 17-palcové disky kolies. Zaujímavé sú aj rozmery. Formátom totiž C3 Aircross dokonalé zapadá medzi C3 a C4 Cactus.
Na dĺžku má 4 150, na šírku 1 760 a na výšku 1 640 mm. V porovnaní s hatchbackom C3 je teda o 60 mm dlhší, o 10 širší a až o 170 mm vyšší. Podobne je to s rázvorom 2 600 mm, ktorý prekonáva menšieho brata o 60 mm. Citroën si dal opäť záležať na bohatej personalizácii. Ponúka až osem lakov karosérie, štyri farby strechy (čiernu, bielu, oranžovú, béžovú) a štyri farebné balíčky (oranžový, sivý, biely a čierny). Tie zahŕňajú kontrastné sfarbenie strešných nosičov, krytov zrkadiel, lemov svetiel a prvkov v bočných ochranný lištách. To vytvára celkom 90 rôznych farebných schém, ktoré možno obohatiť o ponuku dvojfarebných diskov.
Podobne je to v interiéri s piatimi farebnými schémami (Standard, Metropolitan Grey, Urban Red, Hype Mystral a Hype Colorado), ktoré sa líšia textúrou palubnej dosky, farbou obkladov dverí, čalúnením alebo dekoráciami na volante a prieduchoch ventilácie. Dizajn je blízky hatchbcaku C3 , čo znamená kombináciu klasického prístrojového panela a 7-palcovej dotykovej obrazovky multimediálneho rozhrania. Vďaka nej sa podarilo zredukovať počet klasických ovládacích prvkov na minimum. Novinkou je farebný head-up displej. Samozrejmosťou je plná konektivita cez platformy Apple CarPlay, Android Auto a Mirror Link. O navigáciu sa postarala spoločnosť TomTom.
Nechýba bezdrôtové dobíjanie telefónov či ConnectBox na privolanie pomoci. Atmosféru v kabíne, ktorá má pripomínať svet nábytku, dotvárajú prvky inšpirované cestovnou batožinou a najväčšia otvárateľná panoramatická strecha, ktorá zaplavuje interiér množstvom svetla. Priehľadné sú navyše aj zadné stĺpiky s originálnu grafikou žalúzií. Citroën tiež sľubuje rekordné priestorové pomery, ktoré prináša C3 Aircross vďaka veľkému rázvoru a najmä enormnej výške. O komfort sa postará súbor opatrení Citroën Advanced Comfort, ktorý eliminuje vibrácie a hluk od špeciálnych dorazov tlmičov až po penové výplne sedadiel.
K tomu dostane posádka veľkorysý kufor s objemom 410 litrov. Posuvnou zadnou lavicou v rozsahu 150 mm, delenou v pomere 40:60, možno zväčšiť kufor na 520 a po sklopení zadných operadiel až na 1 289 litrov. Praktickým prvkom je odnímateľné plató, ktoré môžete uchytiť za zadné operadlá, takže nezavadzia. Po sklopení operadla sedadla spolujazdca zvládne C3 Aircross predmety dlhé 2,4 metra. K tomu je interiér vybavený množstvom odkladacích schránok na palubnej doske, vo dverách či v stredovej konzole a tiež schránkami pod prednými sedadlami. Prístup do kufra má uľahčiť široké zadné veko a nízka nakladacia hrana. Tieto parametre ale Citroën zatiaľ neuviedol.
Pod kapotou sa objavia tri benzínové motory PureTech alebo dva naftové motory BlueHDi. Základom je atmosférický 3-valec 1,2 Pure Tech 82 (60 kW) a nad ním dve preplňované verzie s výkonom 74 alebo 96 kW. Pre strednú výkonovú verziu je pripravená 6-stupňová automatická prevodovka a pre najvýkonnejšiu 6-stupňový manuál. Inak je štandardom 5-stupňová manuálna prevodovka. Naftu zastúpi 4-valec 1,6 BlueHDi s výkonom 74 alebo 88 kW. S pohonom oboch náprav nerátajte. C3 Aircross si bude musieť mimo asfaltu vystačiť s trakčnou elektronikou Grip Control s režimami Standard, Sand, All-Road, Snow a ESP-Off.
Teda dobre známym systémom, ktorý zlepšuje záber kolies pomocou pribrzďovania preklzujúcich kolies alebo zmiernením zásahov ABS. Pri rozjazde do kopca pomôže hill-holder a pri prudkom klesaní Hill Descent Control, pracujúci do rýchlosti 3 km/h. Parkovací asistent zvládne priečne aj pozdĺžne manévre. Nový C3 Aircross počíta tiež s množstvom asistenčných bezpečnostných systémov. Bude mať autonómne brzdy s monitoringom chodcov, detekciu mŕtveho uhla zrkadiel a jazdných prúdov či automatické prepínanie diaľkových svetiel.
Výrobu novinky, ktorá absolvuje svetový výstavný debut na septembrovom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom, zabezpečí španielsky montážny závod v Zaragoze, kde bude C3 Aircross schádzať z liniek spoločne s Opelom Crossland X. Na trh by sa C3 Aircross mal dostať koncom toto roka.