Citroën C3 Aircross: Francúzsky brat Crosslandu prichádza

Nový crossover Citroënu sa postaví pod C4 Cactus aj väčší C5 Aircross. Na výber ponúkne až 90 farebných kombinácií. Má očariť priestorom, variabilitou aj konektivitou.

13.06.2017 00:00
debata
Citroën C3 Aircross stavil na robustné línie... Foto: Citroen
Citroen C3 Aircross - 2017 Citroën C3 Aircross stavil na robustné línie kombinované s typickými znakmi nových Citroënov, najmä populárneho C4 Cactusu. Aj preto tu máme svetlá rozdelené do dvoch horizontálnych línií a ozdobné dekorácie.

Segment crossoverov rastie v Európe raketovým tempom. Len za posledné štyri roky odbyt týchto áut, ktoré si požičali zopár prvkov zo SUV, vzrástol päťnásobne. Vie to aj Citroën, ktorý už zareagoval populárnym modelom C4 Cactus a najnovšie luxusným crossoverom C5 Aircross, predstaveným na autosalóne v Šanghaji. Kým však tento veľký model, nahrádzajúci aj sedan C5, dorazí do Európy až koncom roka 2018, má Citroën pre európsku klientelu v rukáve celkom iné, i keď menšie eso. Je ním nový Citroën C3 Aircross, ktorý predstavil včera v Paríži, a ktorý zamieri do showroomov ešte tento rok.

Citroen C3 Aircross - 2017
Citroen C3 Aircross - 2017
+53Citroen C3 Aircross - 2017

Novinka nie je ale až takým veľkým prekvapením. Už dlhšie bolo známe, že Francúzi chystajú menšieho súrodenca populárneho Cactusu, a to spolu s Opelom. Ten už stihol ukázať svoj Crossoland X v Ženeve. A nebol celkom sám, pretože v stánku Citroënu ste mohli nájsť koncept C-Aircross – neklamného predskokana nového sériového crossoveru, vyšperkovaného zopár futuristickými prvkami. Ak ste si však odmysleli bezrámové okná, protismerné zadné dvere a, naopak, pridali stredný stĺpik či spätné zrkadlá namiesto kamier, mali ste pred sebou prakticky finálny produkt. A to jasne potvrdila statická premiéra v Paríži.

Dôležité je, že malému Aircrossu ostala jasná DNA Citroënu so všetkým, čo k tomu patrí. Máme tu teda horizontálne rozdelené svetlá, úzku masku, zatmavený predný stĺpik, plávajúcu strechu, originálny dizajn zadného stĺpika aj zadné svetlá s výrazným 3D efektom. A keďže ide o „C3 do terénu“, pridáva Aircross väčšiu svetlú výšku, mohutné nárazníky a bohatú plastovú ochranu blatníkov či podbehov. Nechýbajú ani robustné strešné nosiče a veľké 16– alebo až 17-palcové disky kolies. Zaujímavé sú aj rozmery. Formátom totiž C3 Aircross dokonalé zapadá medzi C3 a C4 Cactus.

C3 Aircross je v porovnaní s C3 o 60 mm dlhší,... Foto: Citroen
Citroen C3 Aircross - 2017 C3 Aircross je v porovnaní s C3 o 60 mm dlhší, o 10 širší a až o 170 mm vyšší. Podobne je to s rázvorom 2 600 mm, ktorý prekonáva menšieho brata o 60 mm. A samozrejme nechýba väčšia svetlá výška.

Na dĺžku má 4 150, na šírku 1 760 a na výšku 1 640 mm. V porovnaní s hatchbackom C3 je teda o 60 mm dlhší, o 10 širší a až o 170 mm vyšší. Podobne je to s rázvorom 2 600 mm, ktorý prekonáva menšieho brata o 60 mm. Citroën si dal opäť záležať na bohatej personalizácii. Ponúka až osem lakov karosérie, štyri farby strechy (čiernu, bielu, oranžovú, béžovú) a štyri farebné balíčky (oranžový, sivý, biely a čierny). Tie zahŕňajú kontrastné sfarbenie strešných nosičov, krytov zrkadiel, lemov svetiel a prvkov v bočných ochranný lištách. To vytvára celkom 90 rôznych farebných schém, ktoré možno obohatiť o ponuku dvojfarebných diskov.

Ako sa na crossover patrí, C3 Aircross dostal... Foto: Citroen
Citroen C3 Aircross - 2017 Ako sa na crossover patrí, C3 Aircross dostal robustnú plastovú ochranu podvozku a blatníkov. Navyše ponúka bohatú farebnú personalizáciu. K dispozícií je až 90 odlišných schém.

Podobne je to v interiéri s piatimi farebnými schémami (Standard, Metropolitan Grey, Urban Red, Hype Mystral a Hype Colorado), ktoré sa líšia textúrou palubnej dosky, farbou obkladov dverí, čalúnením alebo dekoráciami na volante a prieduchoch ventilácie. Dizajn je blízky hatchbcaku C3 , čo znamená kombináciu klasického prístrojového panela a 7-palcovej dotykovej obrazovky multimediálneho rozhrania. Vďaka nej sa podarilo zredukovať počet klasických ovládacích prvkov na minimum. Novinkou je farebný head-up displej. Samozrejmosťou je plná konektivita cez platformy Apple CarPlay, Android Auto a Mirror Link. O navigáciu sa postarala spoločnosť TomTom.

Interiér je jednoduchý a veľmi priestranný.... Foto: Citroen
Citroen C3 Aircross - 2017 Interiér je jednoduchý a veľmi priestranný. Centrom palubnej dosky je 7-palcový monitor multimediálneho rozhrania. Novinkou je head-up displej. Nechýbajú ani prvky inšpirované interiérovým dizajnom a cestovnou batožinou.

Nechýba bezdrôtové dobíjanie telefónov či ConnectBox na privolanie pomoci. Atmosféru v kabíne, ktorá má pripomínať svet nábytku, dotvárajú prvky inšpirované cestovnou batožinou a najväčšia otvárateľná panoramatická strecha, ktorá zaplavuje interiér množstvom svetla. Priehľadné sú navyše aj zadné stĺpiky s originálnu grafikou žalúzií. Citroën tiež sľubuje rekordné priestorové pomery, ktoré prináša C3 Aircross vďaka veľkému rázvoru a najmä enormnej výške. O komfort sa postará súbor opatrení Citroën Advanced Comfort, ktorý eliminuje vibrácie a hluk od špeciálnych dorazov tlmičov až po penové výplne sedadiel.

Do kufra naložíte v základe 410 litrov batožín... Foto: Citroen
Citroen C3 Aircross - 2017 Do kufra naložíte v základe 410 litrov batožín Po posunutí zadnej lavice o 150 mm vpred je to však až 520. A po sklopení operadiel na konečných 1 289.

K tomu dostane posádka veľkorysý kufor s objemom 410 litrov. Posuvnou zadnou lavicou v rozsahu 150 mm, delenou v pomere 40:60, možno zväčšiť kufor na 520 a po sklopení zadných operadiel až na 1 289 litrov. Praktickým prvkom je odnímateľné plató, ktoré môžete uchytiť za zadné operadlá, takže nezavadzia. Po sklopení operadla sedadla spolujazdca zvládne C3 Aircross predmety dlhé 2,4 metra. K tomu je interiér vybavený množstvom odkladacích schránok na palubnej doske, vo dverách či v stredovej konzole a tiež schránkami pod prednými sedadlami. Prístup do kufra má uľahčiť široké zadné veko a nízka nakladacia hrana. Tieto parametre ale Citroën zatiaľ neuviedol.

S pohonom oboch náprav C3 Aircross nepočíta.... Foto: Citroen
Citroen C3 Aircross - 2017 S pohonom oboch náprav C3 Aircross nepočíta. Poháňať ho budú benzínové 3-valce 1,2 PureTech alebo naftové 4-valce 1,6 BlueHDi. Výkon siaha od 60 do 96 kilowattov.

Pod kapotou sa objavia tri benzínové motory PureTech alebo dva naftové motory BlueHDi. Základom je atmosférický 3-valec 1,2 Pure Tech 82 (60 kW) a nad ním dve preplňované verzie s výkonom 74 alebo 96 kW. Pre strednú výkonovú verziu je pripravená 6-stupňová automatická prevodovka a pre najvýkonnejšiu 6-stupňový manuál. Inak je štandardom 5-stupňová manuálna prevodovka. Naftu zastúpi 4-valec 1,6 BlueHDi s výkonom 74 alebo 88 kW. S pohonom oboch náprav nerátajte. C3 Aircross si bude musieť mimo asfaltu vystačiť s trakčnou elektronikou Grip Control s režimami Standard, Sand, All-Road, Snow a ESP-Off.

Teda dobre známym systémom, ktorý zlepšuje záber kolies pomocou pribrzďovania preklzujúcich kolies alebo zmiernením zásahov ABS. Pri rozjazde do kopca pomôže hill-holder a pri prudkom klesaní Hill Descent Control, pracujúci do rýchlosti 3 km/h. Parkovací asistent zvládne priečne aj pozdĺžne manévre. Nový C3 Aircross počíta tiež s množstvom asistenčných bezpečnostných systémov. Bude mať autonómne brzdy s monitoringom chodcov, detekciu mŕtveho uhla zrkadiel a jazdných prúdov či automatické prepínanie diaľkových svetiel.

Výrobu novinky, ktorá absolvuje svetový výstavný debut na septembrovom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom, zabezpečí španielsky montážny závod v Zaragoze, kde bude C3 Aircross schádzať z liniek spoločne s Opelom Crossland X. Na trh by sa C3 Aircross mal dostať koncom toto roka.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Citroen #Opel Crossland X #Citroën C3 Aircross
Články podľa značiek