Hyundai má v Európe ambiciózne plány. Do roku 2021 chce byť na starom kontinente najväčšou ázijskou značkou. Pomôcť mu má až 30 nových modelov. A túto ofenzívu štartuje s novým kompaktným crossoverom Kona, teda v segmente, ktorý prežíva obrovský boom. V hierarchii značky zaplní priestor pod úspešným Tucsonom. Takže tu máme čosi ako kórejský Hyundai Juke alebo Toyotu CH-R. Toto prirovnanie nie je náhodné. Má totiž pohon oboch náprav a veľmi expresívny dizajn, na ktorý sme pri Hyundai neboli zvyknutí.
Kona je postavený na novej platforme pre modely SUV. Veľkú časť štruktúry skeletu tvorí vysokopevnostná oceľ. Mimochodom, Hyundai si ju vyrába ako jediný automobilový producent sám. Nízku hmotnosť a vysokú pevnosť štruktúry karosérie sľubuje aj vďaka lepeným spojom. Celkovo ich tu nájdete 115 metrov. Na dĺžku má Kona 4 165, na šírku 1 800 a na výšku 1 550 mm. To znamená, že je o 110 mm kratší, o 55 užší a o 100 nižší ako Tucson. Podobne je to s rázvorom náprav 2 600 mm, ktorým stráca na väčšieho súrodenca 70 mm.
To, čo ich ale delí najviac, je dizajn. V tomto smere prekročil Hyundai svoj tieň. Kým Tucson hrá na konzervatívnu nôtu, Kona stavia na expresívnych tvaroch a prináša celkom nové prvky. V podstate jedinou klasikou je kaskádová predná maska. Inak je všetko po novom, vrátane horizontálne delených svetiel a' la Citroën, kde majú horné úzke LED-ky funkciu denných svetiel a tie ostatné sú združené v samostatných blokoch v nižšej úrovni. K tomu pridáva Kona agresívne plastové „brnenie“ po stranách nárazníka. Robustné ochranné plasty nájdeme aj na prahoch a oblúkoch blatníkov.
Jednoducho o príslušnosti do triedy SUV a crossoverov niet najmenších pochybností, čo dokladuje aj svetlá výška 170 mm. Podobne je to vzadu, kde sa opäť stretávame s mohutnými plastovými blokmi. V nich sú integrované cúvacie a smerové svetlá. Úzke brzdové LED svetlá sú umiestnené podstatne vyššie. Hyundai nešetril ani na bočných prelisoch, ktoré zvýrazňujú profil s relatívne nízkou kabínou, plávajúcou strechou a originálne tvarovaným zadným stĺpikom. Celé to možno okoreniť dvojfarebným lakovaním. Strecha môže byť čierna alebo sivá.
Spolu s desiatimi farbami laku karosérie to znamená 20 farebných schém. Vo farbe strechy sú potom aj spätné zrkadlá. A ďalej tu máme strieborné lemy svetiel či strieborné lišty v plastových chráničoch podbehov. Na výber budú 16-, 17-, alebo 18-palcové disky kolies. Podobne bohatá personalizácia sa týka interiéru. Tmavé a lesklé plasty dopĺňa farebné prešívanie čalúnenia a kontrastné dekorácie v oblasti prieduchov ventilácie a radiacej páky. Na výber sú farby Orange, Limne a Red. Pri dvoch posledných sú sfarbené dokonca aj bezpečnostné pásy.
Interiér má takmer prémiovú atmosféru a klasické usporiadanie, teda prístrojový panel s analógovými ukazovateľmi a samostatné multimediálne rozhranie s vysunutým centrálnym displejom. Ten môže mať uhlopriečku 6, 7, alebo 8 palcov. Sympatické je zachovanie klasických tlačidiel po stranách pre vstup do základných položiek menu, ako aj samostatného panelu pre klimatizáciu. Samozrejmosťou je konektivita so smartfónmi cez platformy Apple CarPlay, Android Auto a Mirror Lilnk. Kona je zároveň prvým Hyundaiom s indukčným dobíjaním telefónov a tiež prvým modelom značky s head-up displejom.
Automobilka sa chváli, že je head-up displej s uhlopriečkou zobrazenia sedem palcov má vysokú svietivosť (10 000 cd na štvorcový meter). Na výsuvnej matnici sa zobrazuje rýchlosť jazdy, navigačné piktogramy, stav paliva aj bezpečnostné oznamy, napríklad varovania asistenčných systémov. Z luxusných prvkov spomeňme vyhrievaný volant, bezkľúčové štartovanie a odomykanie, elektricky ovládané predné vyhrievané a ventilované sedadlá. Ale tiež nový výkonný audiosystém Krell s ôsmimi reproduktormi vrátane subwoofera.
Kona sa chystá na zisk piatich hviezdičiek z crashtestov Euro NCAP, takže neprekvapí bohatá ponuka asistenčných systémov, ktorá obsahuje autonómne brzdy s detekciou chodcov, udržiavanie v jazdnom prúde, monitorovanie únavy vodiča a slepých uhlov zrkadiel, varovanie pri cúvaní pred križujúcimi vozidlami či automatické prepínanie diaľkových svetiel. Interiér má ponúknuť dobrý výhľad vďaka vyššej pozícii sedadiel a tiež dostatok miesta. Priestor pre cestujúcich vpredu má 1 054 a vzadu 880 mm. Pod výklopným vekom nájdete 361 litrov na batožiny. Po sklopení operadiel delených v pomere 40 : 60 je to až 1 143 litrov. Variabilitu dopĺňa dvojitá podlaha.
Pod kapotou bude na výber zo štyroch motorov. Základom je preplňovaný 3-valec 1,0 T-GDI (88 kW) s priamym vstrekovaním paliva. Spojený je výlučne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a s predným náhonom. Výkonnejšiu alternatívu tvorí 4-valec 1,6 T-GDI naladený až na 130 kW. To aj preto, že je spriahnutý s pohonom oboch náprav AWD, ktorý posiela na zadné kolesá maximálne 50 % hnacieho momentu, a tiež so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou 7DCT. Hyundai tvrdí, že nová prevodovka, pracujúca v režimoch Normal alebo Sport šetrí v porovnaní so starším automatom s hydrodynamickým meničom 20 % paliva a akceleráciu zlepšuje o 10 %.
Zlou správou je, že naftové motory prídu až v lete budúceho roka. Pripravené sú 4-valce 1,6 CRDi s výkonom 85 alebo 100 kW. Slabší je kombinovaný s predným náhonom a 6-stupňovým manuálom. Silnejší dostane štandardne 7-stupňovú dvojspojku. A dopriať k nemu si môžete aj pohon 4×4. Podvozok používa predné tlmičové vzpery McPherson a vzadu vlečné ramená s torznou priečkou. Verzie 4×4 sa môžu pochváliť viacprvkovým zadným zavesením s dvojitými spodnými ramenami. So stabilitou v zákrutách pomôže systém Advanced Traction Cornering Control, teda pribrzďovanie kolies.
Nový crossover Hyundaiu zamieri ešte tento mesiac na domáci, kórejský trh. Európa bude nasledovať koncom roka, pravdepodobne po výstavnej premiére na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Kona však nebude sám. Spoločnosť mu bude robiť sesterská Kia Stonic, ktorú by mohla automobilka ukázať ešte začiatkom leta.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 165 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 800 |
Výška (mm) | 1 550 |
Rázvor náprav (mm) | 2 600 |
Objem kufra (l) | 361 – 1 143 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | Od 1 233 |
Technické údaje
Motor | 1,0 T-GDI | 1,6 T-GDI | 1,6 CRDi | 1,6 CRDi |
---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 3/12 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Objem motora (ccm) | 998 | 1 591 | 1 582 | 1 582 |
Max. výkon (kW/ot.) | 88/6 000 | 130/5 500 | 85/- | 100/- |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 172/1 500 | 265/1 500 | -/- | -/- |
Prevodovka | 6M 2WD | 7DCT 4WD | 6M | 7DCT 2WD/4WD |
0 – 100 km/h (s) | 12,0 | 7,9 | – | – |
Max. rýchlosť (km/h) | 181 | 205 | – | – |
Spotreba na 100 km (l) | 5,3 | 7,3 | – | – |