Veľké cestovné „kupé“ BMW 5 Gran Turismo, ktoré prišlo na svet v roku 2009, vyvolalo hneď po premiére rozporuplné reakcie. Fúzia veľkej cestovnej limuzíny so splývavou siluetou a výškou konkurujúcou takmer triede SUV, možno až príliš vytŕčala z portfólia značky. Problémom sa stali najmä ťažkopádne proporcie, ktoré neladili so športovým imidžom BMW. Toto auto, určené najmä na dlhé trate a pre cestujúcich na zadných sedadlách, však svoju novátorskú pozíciu nakoniec obhájilo. Inak by druhá generácia nedostala šancu. V Mníchove sa ale poučili.
Novinka, ktorá sa predstaví v septembri vo Frankfurte nad Mohanom, má podstatne atraktívnejší vzhľad. Tomu zodpovedá aj nová pozícia. Z BMW 5 GT sa stáva BMW 6 GT. Párne čísla patria pritom v mníchovskej nomenklatúre športovým modelom. A na 6 GT to jasne vidieť. Bacuľaté proporcie sú minulosťou. Dizajnéri spravili maximum, aby pri zachovaní veľkého vnútorného priestoru, priniesli 6 GT dynamickejšie línie. Pomohla najmä zmena formátu. Druhá generácia má na dĺžku 5 091 mm, na šírku 1 902 a na výšku 1 538 mm. Takže je o 87 mm dlhšia, ale o 21 mm nižšia.
Svoje zohráva aj zníženie zadnej odtrhovej hrany o 64 mm a viac sklonené predné stĺpiky. Takže miesto robustného liftbacku tu máme viac kupé. Športové DNA dopĺňajú odvetrávacie otvory v predných blatníkoch, 17– až 21-palcové disky kolies a výsuvný zadný spojler, ktorý sa aktivuje pri rýchlosti 120 km/h a zasúva pri znížení rýchlosti pod 80 m/h. A keď sme už pri aerodynamických prvkoch, spomeňme, že koeficient odporu vzduchu klesol z cd 0,29 na 0,25. To aj vďaka menšej výške a aktívnym lamelám chladiča.
Porovnanie rozmerov
Model | 6 GT | 5 sedan | 5 GT |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 5 091 | 4 936 | 5 004 |
Šírka (mm) | 1 902 | 1 868 | 1 901 |
Výška (mm) | 1 538 | 1 479 | 1 559 |
Rázvor náprav (mm) | 3 070 | 2 975 | 3 070 |
Objem kufra (l) | 610 – 1 800 | 530 | 500 – 1 750 |
Na svet sa pozerá BMW 6 GT už v sérii s LED svetlami. Za príplatok si môžete dopriať adaptívne svetlá s dosahom až 500 metrov. Na diódy sa spolieha aj zadná svetelná technika. Zákazníci dostanú tiež na výber dizajnové pakety Sport Line, Luxury Line a M Sport Packet. To, čo nevidieť, je nová štruktúra karosérie EfficientLightweight, ktorá kombinuje materiálový mix vysokopevnostnej ocele a hliníka. Z tohto ľahkého materiálu sú vyrobené dvere a obe kapoty. Hliník však nájdeme aj na podvozku a v konštrukcii motorov.
Ďalšie kilogramy išli dole odstránením zložitej a ťažkej dvojitej kinematiky piatych dverí. BMW 6 GT si teraz vystačí s jednodielnym vekom, ktoré sa otvára elektricky aj na povel nožného senzora. Potom neprekvapí, že druhá generácia schudla na váhe približne o 150 kg. Typické bezrámové okná však tomuto krížniku ciest ostali. Tak ako aj veľkorysá ponuka priestoru, ktorou sa 6 GT radí jednoznačne nad klasickú päťku. Napriek zníženiu strechy sľubuje BMW dokonca viac priestoru nad hlavou ako v minulosti. A to je pozícia sedadiel stále vyššia, ako pri sedane radu 5.
Kráľovské pomery vládnu najmä vzadu, dve samostatné kreslá tu už ale nenájdete. BMW dalo prednosť trojmiestnej konfigurácii a operadlám deleným v pomere 40:20:40. Cestujúci dostali možnosť elektrickej regulácie ich sklonu. V kufri je teraz ohromných 610 litrov pre batožiny, čo je o 110 viac. A rovnaký nárast hlási 6 GT aj v prípade sklopených operadiel, keď odvezie v kufri až 1 800 litrov „nákladu“. BMW však udáva veľkosť batožinového priestoru aj v aristokratickejších jednotkách. Tvrdí, že sem pohodlne naložíte štyri 46-palcové golfové vaky alebo 10 kartónov s fľašami, pravdepodobne šampanského.
Predná časť kabíny pripomína nové BMW 5. Preberá z neho totiž celú palubnú dosku aj s infotainmentom a multimediálnym rozhraním iDrive so všetkým, čo k tomu patrí. Teda veľkým 10,25-palcovým centrálnym displejom Control Display, ovládaným controllerom, dotykom alebo gestami a tiež nový farebný head-up displej, ktorého plocha bola zväčšená až o 70 %. Hlavnou odlišnosťou je športový trojramenný volant a najmä bohatšie vybavenie. V sérii je automatická klimatizácia, kožené čalúnenie či ambientné podsvietenie interiéru.
V nekonečnom zozname príplatkov nájdete panoramatickú strechu s rozmermi 1 065 × 900 mm, ventilované masážne sedadlá či aparatúru Bowers & Wilkins s výkonom 1 400 wattov a 16 podsvietenými reproduktormi. Nechýba ani celá plejáda asistenčných systémov napojených na stereokameru. Samozrejmosťou je udržiavanie v jazdnom prúde, adaptívny tempomat, autonómne brzdy s detekciou chodcov a zvierat či parkovací asistent, za príplatok s diaľkovým ovládaním pomocou kľúča BMW Display Key. Dopriať si môžete aj systém nočného videnia.
Kariéru odštartuje 6 GT s troma motormi TwinPower Turbo, z toho dvoma benzínovými. Základom je dvojlitrový 4-valec pre 630i (190 kW). Nad ním zaujme pozíciu trojlitrový 6-valec pre 640i (250 kW). Naftu bude tankovať BMW 630d. Všetky motory budú spriahnuté štandardne so štart-stop systémom a 8-stupňovou automatickou prevodovkou Steptronic, spolupracujúcou s navigáciou. Príplatkový Steptronic Sport umožňuje radenie rýchlostí krídelkami na volante. Pre verzie 640i a 640d je pripravený pohon oboch náprav xDrive. BMW tvrdí, že vďaka vyššej účinnosti, nižšej hmotnosti a lepšej aerodynamike klesla spotreba paliva priemerne o 0,7 litra na 100 km.
Celohliníkový podvozok dostane s nezávislým zavesením kolies už v sérii pneumatické odpruženie zadnej nápravy. Priplatiť si môžete aj za vzduchové odpruženie oboch náprav, ktoré znižuje svetlú výšku pri dosiahnutí rýchlosti 120 km/h o 10 mm, alebo za aktívne stabilizátory ovládané elektromotormi, zabraňujúce náklonom karosérie. Vychytávkou je riadenie zadných kolies, ktoré môže byť kombinované odteraz aj s pohonom xDrive. Ovládač jazdných režimov umožňuje nastavenie vozidla do modov Eco Pro, Comfort a Sport. S adaptívnymi tlmičmi sa ponuka rozšíri o režimy Comfort+ a najmä Adaptive, ktorý upravuje činnosť systémov aj na základe údajov z navigácie.
BMW 6 Gran Turismo sa svetu predstaví na septembrovom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. V modelovom rade 6 vytlačí z ponuky klasické kupé a kabriolet. Tieto dve karosárske verzie sa totiž presunu do reinkarnovaného modelového radu 8. Popri veľkom liftbacku bude pravdepodobne stále figurovať aj 4-dverové kupé 6 Gran Coupé.
Technické údaje
Verzia | 630i | 640i | 640í xDrive | 630d | 630d xDrive |
---|---|---|---|---|---|
Objem motora (ccm) | 1 998 | 2 998 | 2 998 | 2 993 | 2 993 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 6/24 | 6/24 | 6/24 | 6/24 |
Max. výkon (kW/ot.) | 190/5 000 | 250/5 500 | 250/5 500 | 195/4 000 | 195/4 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 400/1 550 | 450/1 380 | 450/1 380 | 620/2 000 | 620/2 000 |
Prevodovka | 8A | 8A | 8A | 8A | 8A |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
0 – 100 km/h (s) | 6,3 | 5,4 | 5,3 | 6,1 | 6,0 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,2 | 7,0 | 7,7 | 4,9 | 5,5 |