Koncern VW tlačí značku Seat tak ako nikdy predtým. Španielska súčasť koncernu predstavuje každých šesť mesiacov novinku. Len tento rok to bol modernizovaný Leon a úplne nová Ibiza. A teraz je na rade aj malý crossover Arona, ktorý sa v hierarchii postaví pod stále mladú Atecu. A je nielen prvým kompaktným SUV Seatu, ale aj vôbec prvým zástupcom malých crossoverov v rámci koncernu VW. Wolfsburg dal teda podobne ako pri Ibize, ktorá predbehla nové Polo, prednosť opäť Španielom.
Novinka sa zaradí do prudko rastúceho segmentu, kde už pôsobí Renault Captur, Peugeot 2008, Honda HR-V alebo Mazda CX-3. A čoskoro dorazí na trh Citroën C3 Aircross či kórejské dvojčatá Hyundai Kona s Kiou Stonic. Bude tu teda poriadne „husto“, ale Seat si verí. Novinka má skvelé základy z novej generácie Pola a Ibizy. To znamená modulárnu platformu MQB A0. Práve tá umožnila postaviť Aronu nad klasický hatchback. Rázvor náprav sa síce natiahol len o zanedbateľné dva milimetre na konečných 2 566 mm, no do dĺžky pribudlo v porovnaní s Ibizou až 79 a na výšku dokonca 99 mm.
Oba modely sú zhodné len šírkou 1 780 mm. Arona tak perfektne zapadne medzi Ibizu a väčší Leon a v ponuke pravdepodobne zastúpi aj kombi Ibiza ST. Použitím väčších kolies došlo k rastu svetlej výšky o 15 mm. Na crossover to Arona hrá aj bohatou plastovou ochranou podvozka, viditeľnou na nárazníkoch, lemoch blatníkov či podbehoch. Predná maska je však už plne v súlade so súčasným dizajnovým rukopisom Seatu. Lemujú ju svetlá s výraznou trojuholníkovou grafikou denných LED svetiel. Najväčšou novinkou je stúpajúca spodná línia okien, ktorá rozdeľuje zadný stĺpik na dve časti.
Medzi nimi sa nachádza hliníková dekorácia s profilom písmena X. Nie je to samoúčelné. Arona bude totiž prvým Seatom, ktorý ponúkne dvojfarebnú karosériu. Strecha môže byť lakovaná v čiernej, sivej alebo oranžovej farbe. Spolu s paletou farieb karosérie, v ktorej pribudol oranžový odtieň Eclipse Orange, je k dispozícii až 68 farebných schém. Bohatú individualizáciu dopĺňajú rôzne disky kolies. Platí to aj o interiéri, ktorý osviežujú kontrastné obklady stredovej konzoly. Posádka však najviac ocení viac miesta ako v Ibize. Priestorová rezerva nad hlavou vzrástla vpredu o 37 a vzadu o 33 mm. A to sú sedadlá umiestnené o 52, respektíve o 62 mm vyššie.
Arona má tak priniesť napríklad aj lepší výhľad. Palubnú dosku preberá z Ibizy, a to vrátane 8-palcovej dotykovej obrazovky infotainmentu kompatibilného so smartfónmi cez platformy Apple CarPlay, Android Auto a Mirror Link. Nechýba ani bezdrôtové dobíjanie telefónov. Kompletná je aj zostava asistenčných systémov od autonómnych bŕzd a multikolíznej brzdy cez adaptívny tempomat s funkciou Stop & Go až po príplatkové monitorovanie slepých uhlov zrkadiel a únavy vodiča, výstrahu pri cúvaní či parkovací asistent zvládajúci priečne aj pozdĺžne manévre. Pod zadné veko Arony sa zmestí rovných 400 litrov batožín, čo je v porovnaní s Ibizou o 45 litrov viac.
Z luxusných prvkov si môžete objednať dvojzónovú klimatizáciu, bezkľúčové štartovanie a odomykanie, náladové podsvietenie interiéru v červenej alebo bielej farbe, cúvaciu kameru alebo výkonnú audiosústavu BetasAudio (300 W) s 8-kanálovým zosilňovačom a subwooferom v kufri. Zákazníci môžu tiež voliť medzi piatimi pohonnými jednotkami, všetkými s priamym vstrekovaním paliva a štart/stop systémom. S pohonom oboch náprav však nepočítajte. Arona ostane typickým mestským crossoverom s „predokolkou“.
V polovici roka 2018 pribudne ekologický derivát motora 1,0 TSI naladený na 66 kW, ktorý bude schopný spaľovať CNG, teda zemný plyn. Arona sa tak stane prvým crossoverom svojej triedy s týmto alternatívnym palivom. Pre vybrané zámorské trhy je pripravený aj klasický atmosférický 4-valec 1,6 MPI (81 kW). Podvozok využíva predne tlmičové vzpery McPherson a zadnú nápravu s torznou priečkou. Arona FR dostane navyše adaptívne tlmiče s dvoma charakteristikami pruženia, a tiež systém Seat Drive Profile , ktorý upravuje činnosť motora, trakčných systémov, riadenia a podvozku v módoch Normal, Sport, Eco a Individual.
Seat Arona bude vyrábaný v španielskom závode Martorell. Svetovú premiéru absolvuje v septembri vo Frankfurte nad Mohanom a do predaja sa dostane na jeseň. Nie je však posledným slovom Seatu. Už na budúci rok predstaví veľké 7-miestne SUV Formentor, ktoré bude španielskym náprotivkom Škody Kodiaq a Volkswagenu Tiguan Allspace. A súrodencov dostane aj Arona. Volkswagen už ohlásil príchod kompaktného T-Crossu a Škoda príchod podobnej novinky so zatiaľ nezverejneným názvom. Arona je pritom súčasťou najväčšej modelovej ofenzívy španielskej značky, ktorá pohltí do roku 2019 investície vo výške až 3,3 miliardy eur.
Porovnanie rozmerov
Model | Seat Arona | Seat Ibiza | Rozdiel |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 130 | 4 059 | +79 |
Šírka (mm) | 1 780 | 1 780 | 0 |
Výška (mm) | 1 543 | 1 444 | + 99 |
Rázvor náprav (mm) | 2 566 | 2 564 | + 2 |
Objem kufra (l) | 400 | 366 | + 45 |
Technické údaje
Motor | 1,0 TSI | 1,0 TSI | 1,5 TSI Evo | 1,6 TDI | 1,6 TDI |
---|---|---|---|---|---|
Objem motora (ccm) | 999 | 999 | 1 498 | 1 598 | 1 598 |
Počet valcov/ventilov | 3/12 | 3/12 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 70/5 000 | 85/5 000 | 110/5 000 | 70/- | 85/- |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 175/1 500 | 200/2 000 | 250/1 500 | -/- | -/- |
Prevodovka | 5M | 6M/7DSG | 6M | 5M/7DSG | 6M |