Premiéry limuzín vyššej triedy bývajú vždy veľkou udalosťou. Jednak preto, že ich generačný cyklus trvá dlhšie ako pri modeloch nižších tried, a jednak preto, že v nich debutujú úplne nové technológie. Nie inak je to v prípade novej vlajkovej lode z Ingolstadtu. Tretia generácia Audi A8 prichádza po dlhých ôsmich rokoch a chce byť konečne dôstojným konkurentom Mercedesu-Benz triedy S a BMW radu 7. Napokon, Audi sa s vývojom neponáhľalo. Počkalo si najprv na nových rivalov zo Stuttgartu a Mníchova. Ročný odklad debutu využilo do poslednej bodky. Nové Audi A8 by malo byť technologicky najdokonalejším autom planéty.
Dizajn nie je zas až takým veľkým prekvapením. Ako býva v tomto konzervatívnom segmente zvykom, prednosť dostala evolúcia. Známe linky však v Ingolstadte okorenili prvkami nedávnych štúdií Prologue. Máme tu teda výraznú 6-uholníkovú masku a úzke svetlá. A vzadu zas svetlá spojené s transparentným pásom kombinovaným s chrómovou lištou. Tretie bočné okienka ostávajú naďalej charakteristickým znakom tejto veľkej limuzíny. Pochopiteľne, svetelná technika sa spolieha buď na 32 riaditeľných diód v každom z predných reflektorov HD Matrix LED, alebo za príplatok na laserové diódy schopné zdvojnásobiť dosah lúčov.
Zadné svetlá v ničom nezaostávajú. Sú tvorené plochými organickými diódami OLED. Rozmery sa menili len nepatrne. Na dĺžku má Audi A8 5 172, na šírku 1 945 a na výšku 1 437 mm. Je teda len o 37 mm dlhšie, o 13 vyššie a štyri milimetre užšie. Podobne je to s rázvorom, ktorý sa natiahol iba o šesť milimetrov na konečných 2 998 mm. K dispozícii bude naďalej verzia Long predĺžená o 130 mm. Obe majú kufor s objemom 505 litrov. Zdanie však klame. Pod známymi proporciami skrýva nová limuzína modernizovanú platformu MLB Evo. Štruktúru karosérie Audi ASF tvorí mix hliníka (58 %), vysokopevnostnej ocele, karbónu a magnézia.
Z karbónu je vyrobená napríklad zadná deliaca priehradka a z horčíka výstuha v oblasti predných tlmičov. I tak je nové Audi A8 o 50 kg ťažšie. Dôvodom je viac technológii, panoramatická strecha, ale aj vyššia tuhosť karosérie, ktorá narástla o 24 %. Napriek zachovaniu takmer identického formátu sa konštruktérom podarilo zväčšiť interiér. Na dĺžku pribudlo 32 mm, z čoho ťažia najmä zadní cestujúci. Väčšia priestorová rezerva je aj nad hlavou a v šírke vo výške ramien. Väčšie otvory dverí uľahčujú nastupovanie. Kabína je kompletne prepracovaná a ponúka celkom nové prvky. Klasické tlačidlá vystriedali displeje.
Začína sa to virtuálnym kokpitom s uhlopriečkou 12,3 palca s dvojitou grafikou a pokračuje novým dotykovým rozhraním s haptickou a akustickou odozvou, ktoré tvorí 10,1-palcová obrazovka s ďalším 8,6-palcovým displejom pre potreby klimatizácie. Priplatiť si môžete aj za head-up displej. Zaujímavé je, že Audi nespomína ovládanie gestami. Rozhranie ovláda výkonný štvorjadrový procesor Nvida, ktorý je 50-krát rýchlejší ako prvá generácia MMI. Aj zadní cestujúci majú k dispozícii dotykovú 5,7-palcovú obrazovku pre potreby sedadiel, klimatizácie či ambientného osvetlenia. Nové sedadlá dostali osem masážnych programov. Vpredu so šestnástimi a vzadu s osemnástimi trojitými vankúšmi.
Pritom sa použitím karbónu podarilo znížiť hmotnosť sedadiel o štyri kilogramy. Vyhrievané môžu byť aj opierky rúk vo dverách. K luxusným prvkom treba pripočítať špičkové audio Bang & Olufse Advanced Sound s výkonom 1 920 wattov a priestorovým zvukom aj pre zadných cestujúcich. Klimatizácia umožňuje aromatizáciu vzduchu horskou alebo morskou vôňou. Personalizovateľný kľúč Audi Connect dovoľuje až 400 osobných nastavení pre piatich užívateľov. Hlavnou zbraňou Audi A8 však majú byť asistenčné systémy, ktorých je celkom 41 vrátane autonómneho riadenia na úrovni SAE 3. To znamená svetovú premiéru v automobilovom priemysle.
Aj preto je Audi A8 vybavené okrem 12 ultrazvukových senzorov, štyroch kamier, štyroch radarov stredného dosahu, jedného radaru s dlhým dosahom a infračervenej kamery ako prvé na svete predným laserovým skenerom. Všetky senzorické dáta spracováva extrémne výkonná riadiaca jednotka zFas, ktorá vytvára virtuálny obraz okolia. Z neho profitujú mnohé systémy. Napríklad aj podvozok, ktorý nastavuje tvrdosť pruženia podľa aktuálneho stavu vozovky. Systém Traffic Jam Assist dokáže vodiča odbremeniť od riadenia v zápchach, ale aj v nízkych rýchlostiach. Sám reguluje riadenie a rýchlosť podľa dopravného značenia, zakrivenia zákrut či v kruhových objazdoch. Asistencia vodiča je však vzhľadom na legislatívu stále nevyhnutná.
Samozrejmosťou je diaľkové parkovanie bez vodiča, výstraha pred križujúcimi vozidlami v križovatkách a dokonca vzájomná komunikácia vozidiel Car-to-X, teda odovzdávanie informácií o nebezpečných situáciách. Zatiaľ ale len medzi rovnako vybavenými vozidlami Audi. Na výber budú spočiatku dve pohonné jednotky. Modernizované 6-valce 3,0 TFSI (250 kW) a 3,0 TDI (210 kW). Neskôr pribudnú 8-valce 4,0 TFSI (338 kW) a 4,0 TDI (320 kW). Všetky motory budú kombinované s 8-stupňovými automatickými prevodovkami Tiptroinic. Ešte neskôr môžme očakávať plug-in hybrid Audi A8 e-tron, kombinujúci motor 3,0 TFSI s elektromotorom, naladený na 330 kW.
Na vrchol sa postaví ako posledný aristokratický 12-valec 6,0 TFSI W12 (430 kW) a tiež očakávaná športové Audi S8 (404 kW), prípadne verzia s balíkom Performance (441 kW). Mimo neostal ani podvozok. Štandardom bude pohon oboch náprav Quattro, za príplatok so zadným športovým diferenciálom. Predné kolesá budú zavesené na dvojitých lichobežníkových ramenách, zadné na 5-prvkovej náprave. Aktívne riadenie so zmenou prevodového pomeru môže byť za príplatok kombinované po prvý raz s aktívnym riadením zadných kolies, ktoré zabezpečujú dva elektromotory. Priemer otáčania sa tým zmenší takmer o jeden meter na 11,4 metra. Prínosom je, samozrejme, aj stabilita pri vyšších rýchlostiach.
Štandardom bude pneumatické odpruženie, ktoré mení nielen tvrdosť odpruženia, ale aj svetlú výšku v celkom piatich polohách a rozsahu až 80 mm. Údaje čerpá aj z laserového skenera a kamier dodávajúcich údaje o povrchu vozovky. Novú vlajkovú loď predstavilo Audi v Barcelone formou statickej prezentácie. Výstavný debut ju čaká na septembrovom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Do predaja zamieri o mesiac neskôr. V Nemecku štartujú ceny na 90 600 eurách. Predĺžená verzia A8 Long bude drahšia – stojí od 94 100 eur.
Rozmery
Verzia | A8 | A8 Long |
---|---|---|
Dĺžka (mm) | 5 172 | 5 302 |
Šírka (mm) | 1 945 | 1 945 |
Výška (mm) | 1 473 | 1 488 |
Rázvor náprav (mm) | 2 998 | 3 128 |
Veľkosť kufra (l) | 505 | 505 |
Technické údaje
Motor | 3,0 TFSI | 3,0 TDI | 4,0 TFSI | 4,0 TDI | A8 3,0 TFSI e-tron | 6,0 W12 |
---|---|---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | V6/24 | V6/24 | V8/32 | V8/32 | V6/32 | W12 |
Max. výkon (kW/ot.) | 250/- | 210/- | 338/- | 320/- | 330 kW | 430/- |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 500/1 370 | 600/1 250 | -/- | -/- | -/- | 800/1 300 |
Prevodovka | A8 | A8 | A8 | A8 | A8 | A8 |