
Keď prichádzal Jaguar na trh so svojím prvým SUV F-Pace, dal si na marketingu enormne záležať. Verejnosť masíroval už dva roky predtým formou štúdií C-X17. Oplatilo sa. Dnes je z tohto modelu bestseller Jaguaru. Práve vďaka nemu stúpli vlani predaje značky o neuveriteľných 70 %. A čosi podobné očakáva aj od ďalšej novinky. Tá však prichádza takpovediac ako blesk z jasného neba. O novom E-Pace nás totiž automobilka Coventry informovala len začiatkom júna, pričom jej nepredchádzal žiaden koncept. A teraz tu máme kompletnú správu aj fotogalériu.
Nový E-Pace bude stáť pod F-Pace, čo znamená, že zaútočí na Porsche Macan, Mercedes-Benz GLA, ale aj na súpera z vlastného rybníka – 5-dverový Range Rover Evoque. Práve s ním má veľmi príbuzné rozmery. E-Pace je dlhý 4 395 mm, čo je len o 40 mm viac. Rázvorom náprav 2 660 mm prekonáva Evoque o 21 mm. Dizajnom je to však jasný Jaguar. Inšpiráciu si vzal priamo z roadstera F-Type. Prednú časť zdobí typická oválna maska a svetlá s grafikou J-blade.Za príplatok si môžete dopriať adaptívne svetlá Matrix LED.
Zboku zaujmú svalnaté blatníky a za príplatok až 21-palcové disky kolies. Zadná časť pripomína aj vďaka profilu okien kupé. Úzke zadné svetlá majú novú grafiku. Oblúčiky typické pre F-Pace nahradili ostrejšie tvary. V ponuke bude športový balík R-Dynamic, ktorý zamieňa chrómové dekorácie masky za klavírnu čerň. Odlišný je aj nárazník so zväčšenými sacími otvormi po stranách a dizajn diskov kolies. Vzadu nájdeme v oboch prípadoch dve koncovky výfukov, ale R-Dynamic opäť uprednostňuje čierne dekorácie.


Po sklopení delených operadiel v pomere 40:60 prepraví E-Pace maximálne 1 234 litrov. Dizajn palubnej dosky je veľmi nápaditý, opäť inšpirovaný kupé F-Type. Modernú atmosféru navodzuje nielen príplatkový digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 12,3 palca či rozhranie Jaguar Touch Pro s 10-palcovým displejom, ale aj použitie dekorácií s povrchom Noble Chrom. S drevom E-Pace definitívne skoncoval. A k tomu musíme pripočítať technologickú premiéru druhej generácie head-up displeja na báze TFT, ktorý zobrazuje až o 66 % viac informácií ako prvá generácia.

Audiosystém je, pochopiteľne, plne kompatibilný so smartfónmi cez rozhrania Apple CaPlay a Android Auto. Využiť môžete aj výkonný 4G WiFi hotspot, športový náramok Activity Key, diaľkové prepojenie InControl či šesť USB vstupov. Priplatiť sa dá za aparatúru Meridian s výkonom 825 wattov, kožené čalúnenie či za veľkú panoramatickú strechu. Balík asistenčných systémov obsahuje autonómne brzdy s detekciou chodcov, monitorovanie slepých uhlov zrkadiel a udržiavanie v jazdnom prúde, čítačku dopravných značiek, adaptívny tempomat či štandardne dodávaný parkovací asistent.

Pod kapotou budú vládnuť výlučne preplňované dvojlitrové 4-valce radu Ingenium. To platí pre benzín aj naftu. Vznetové agregáty majú výkon 110, 132 alebo 177 kW. Zážihové motory sú naladené na 183 alebo 221 kW. Špičková verzia zrýchľuje na stovku za 6,3 sekundy. Hanbiť sa však nemusí ani najsilnejší naftový motor, ktorý je pomalší len o šesť desatín sekundy. Kým benzínové motory sú štandardne spárované s 9-stupňovým automatom od ZF, naftové umožňujú aj kombináciu so 6-stupňovým manuálom s výnimkou najvýkonnejšej verzie.

Naopak, najslabší diesel je jedinou verziou, ktorá nemusí mať pohon oboch náprav. Vystačí si s predným. Ostatné už hrabú všetkými štyrmi. Teda ak je to nevyhnutné. V ekonomickom režime systém totiž uprednostňuje opäť predné kolesá. Regulácia Active Driveline však pomocou dvojice mokrých spojok dokáže preniesť v prípade potreby takmer všetku silu na zadné kolesá, a to dokonca samostatne na pravé alebo ľavé. Pripojenie zadných lies trvá len 0,3 sekundy a rozdelenie krútiaceho momentu medzi ne iba 0,1 sekundy. Takže reakcie štvorkolky by mali byť takmer nepostrehnuteľné.

Pohon AWD sa zároveň stará o stabilitu v zákrutách prostredníctvom vektorovania krútiaceho momentu, ktorého väčšia časť putuje k vonkajším kolesám. Navyše vodič má možnosť voliť prostredníctvom systému Adaptive Dynamics jazdné režimy, Normal, Dynamic, Eco a mód pre klzké vozovky Rain, Ice & Snow. Systém upravuje reakcie plynového pedálu, prevodovky, riadenia, ale aj trakciu kolies. V teréne môže E-Pace rátať s terénnym tempomatom ASPC, aktívnym v rýchlostnom rozmedzí od 1,8 až do 30 km/h. Za tým všetkým citiť know-how sesterského Range Roveru.

Za zmienku stojí aj konštrukcia podvozka s plne nezávislým hliníkovým zavesením všetkých štyroch kolies a adaptívnymi magnetoreologickými tlmičmi, ktoré prispôsobujú tuhosť pruženia okamžitým podmienkam. Aj tie sú, samozrejme, pod správou voliča jazdných režimov Adaptive Dynamics. Kolesá môžu mať rozmer od 17 až do 21 palcov. V čase uvedenia na trh príde E-Pace aj vo verzii First Edition s 20-palcovými diskami, bohatším vybavením, napríklad vyhrievanými sedadlami či head-up displejom a aparatúrou Meridian.
Svetovú premiéru absolvuje E-Pace na septembrovom frankfurtskom autosalóne. Do predaja sa dostane ešte tento rok. Nástup je tak podstatne razantnejší ako v prípade jeho väčšieho súrodenca. Niet sa čo čudovať. Kompaktné prémiové SUV sú dnes v kurze, a tak nie je na čo čakať.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 395 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 984 |
Výška (mm) | 1 649 |
Rázvor náprav (mm) | 2 681 |
Objem kufra (l) | 577 – 1 234 |
Technické údaje (naftové motory)
Motor | D150 | D150 AWD | D180 AWD | D214 AWD |
---|---|---|---|---|
Objem motora (ccm) | 1 999 | 1 999 | 1999 | 1999 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 110 | 110 | 132 | 177 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 380 | 380 | 430 | 500 |
Prevodovka | 6M | 6M/9A | 6M/9A | 9A |
Max. rýchlosť (km/h) | 199 | 194/193 | 207/205 | 224 |
0 – 100 km/h (s) | 10,1 | 10,7/10,5 | 9,9/9,3 | 7,4 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,7 | 5,2/5,6 | 5,2/5,6 | 6,2 |
Technické údaje (benzínové motory)
Verzia | P250 AWD | P300AWD |
---|---|---|
Objem motora (ccm) | 1 998 | 1 998 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 183 | 221 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 365 | 400 |
Prevodovka | 9A | 9A |
Max. rýchlosť (km/h) | 230 | 243 |
0 – 100 km/h (s) | 7,0 | 6,4 |
Spotreba na 100 km (l) | 7,7 | 8,0 |