
S Dusterom, predstaveným v roku 2009 urobila Dacia poriadnu dieru do sveta. Len v Európe predala z toho lacného SUV viac ako 770 000 kusov. Pritom je o Duster napriek pokročilému veku stále neutíchajúci záujem. Nestáva sa to často, ale dopyt dokonca rastie. Kým v prvom roku predala Dacia na starom kontinente 57 438 kusov, už o rok neskôr to bolo 134 000. V roku 2014 pomohol Dusteru rozsiahlejší facelift, takže predaje sa vyšplhali na stále slušných 127 000 kusov. A vlani, teda v roku 2016, trhol Duster dokonca svoj európsky rekord. Rozhodlo sa preň 139 826 klientov.
Nie div, že s nástupcom sa Dacia a materský Renault neponáhľali. Druhá generácia sa predstaví najskôr v septembri na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom, teda po dlhých ôsmich rokoch. Pritom rumunská automobilka na prvú generáciu vonkoncom nezanevrela. Práve naopak. Ešte tento rok jej naordinovala niekoľko zmien. A nejde len o detaily. Duster dostal napríklad úplne nový 4-ramenný volant s tlačidlami tempomatu, elektrické ovládanie okien so spínačmi na dverách, saténový povrch kľučiek, cúvaciu kameru, no najmä dvojspojkovú prevodovku EDC.

Tá má v rámci Dacie premiéru, pretože Logan a Sandero sa musia uspokojiť s lacnejšou robotizovanou „skriňou“ Easy-R. Nový 6-stupňový automat je kombinovaný výlučne s naftovým motorom 1,5 dCi s výkonom 80 kW a predným náhonom. Kombinácia automatu a štvorkolky by bola na pomery Dacie už jednoducho príliš drahá. Rozhodovať sa tak môžete buď pre automatickú prevodovku, alebo pohon 4WD. Verzia s automatom je ale stále lacnejšia. Komfort automatického radenia vám Dacia dopraje za 1 300 eur. Za štvorkolku v kombinácii s manuálom si musíte priplatiť ešte o 700 eur viac.

Rozdiely v dynamike medzi verziou 4×2 so 6-stupňopvou manuálnou a 6-stupňovou automatickou prevodovkou sú minimálne. To napriek tomu, že krútiaci moment motora 1,5 dCi musel byť z dôvodu použitia dvojspojkového automatu znížený z 260 na 250 Nm. Zrýchlením na stovku zaostáva Duster EDC za verziou s manuálnou prevodovkou len o jednu desatinu sekundy. Túto disciplínu zvláda za 11,9 s. V maximálnej rýchlosti 169 km/h sú si obe verzie rovné. A takmer nepostrehnuteľný je aj rozdiel v spotrebe paliva. Duster EDC spotrebuje priemerne 4,9 litra nafty na 100 km, teda len o jeden deciliter viac.

K tomu všetkému „pribalila“ Dacia novú limitovanú edíciu Dustera Stepway Outdoor obohatenú napríklad o strieborný predný a zadný panel v nárazníkoch, chrómovú koncovku výfuku, plastové chrániče dverí a špecifické dvojfarebné hliníkové disky. Interiér zas môže počítať s elektrickým ovládaním všetkých okien, dekoráciami v klavírnej černi, s ozdobnými prvkami v oblasti prieduchov ventilácie, so zadným parkovacím senzorom a špeciálne upraveným čalúnením s nápisom Outdoor. Samozrejmosťou je manuálna klimatizácia a multimediálny systém s navigáciou.
Porovnanie údajov
Verzia | 1,5 dCi 4×2 | 1,5 dCi 4×4 | 1,5 dCi 4×2 |
---|---|---|---|
Objem motora (ccm) | 1 461 | 1 461 | 1 461 |
Počet valcov/ventilov | 4/8 | 4/8 | 4/8 |
Max. výkon (kW/ot.) | 80/4 000 | 80/4 000 | 80/4 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 260/1 750 | 260/1 750 | 250/1 750 |
Prevodovka | 6M | 6M | 6-EDC |
Max. rýchlosť (km/h) | 169 | 168 | 169 |
0 – 100 km/h (s) | 11,8 | 12,4 | 11,9 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,4 | 4,7 | 4,5 |