Dacia Duster EDC: Terénny bestseller má dvojspojkový automat. Na rozlúčku

Premiéra druhej generácie Dustera je naozaj za rohom. Rumunská automobilka však stále inovuje tú prvú. Jedno z najpopulárnejších SUV v Európe dostalo na rozlúčku dvojspojkovú prevodovku EDC, ale napríklad aj nový volant a pár ďalších zlepšení.

19.07.2017 06:00
debata (7)
Vrcholová verzia Dustera dostala balík Outdoor.... Foto: Dacia
Dacia Duster - 2017 Vrcholová verzia Dustera dostala balík Outdoor. Má špecifické strieborné chrániče nárazníkov, plastovú ochranu dverí a 16-palcové hliníkové disky kolies.

S Dusterom, predstaveným v roku 2009 urobila Dacia poriadnu dieru do sveta. Len v Európe predala z toho lacného SUV viac ako 770 000 kusov. Pritom je o Duster napriek pokročilému veku stále neutíchajúci záujem. Nestáva sa to často, ale dopyt dokonca rastie. Kým v prvom roku predala Dacia na starom kontinente 57 438 kusov, už o rok neskôr to bolo 134 000. V roku 2014 pomohol Dusteru rozsiahlejší facelift, takže predaje sa vyšplhali na stále slušných 127 000 kusov. A vlani, teda v roku 2016, trhol Duster dokonca svoj európsky rekord. Rozhodlo sa preň 139 826 klientov.

Dacia Duster - 2017
Dacia Duster - 2017
+16Dacia Duster - 2017

Nie div, že s nástupcom sa Dacia a materský Renault neponáhľali. Druhá generácia sa predstaví najskôr v septembri na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom, teda po dlhých ôsmich rokoch. Pritom rumunská automobilka na prvú generáciu vonkoncom nezanevrela. Práve naopak. Ešte tento rok jej naordinovala niekoľko zmien. A nejde len o detaily. Duster dostal napríklad úplne nový 4-ramenný volant s tlačidlami tempomatu, elektrické ovládanie okien so spínačmi na dverách, saténový povrch kľučiek, cúvaciu kameru, no najmä dvojspojkovú prevodovku EDC.

Vzadu zaujme Duster Outdoor napríklad chrómovou... Foto: Dacia
Dacia Duster - 2017 Vzadu zaujme Duster Outdoor napríklad chrómovou koncovkou výfukov.

Tá má v rámci Dacie premiéru, pretože Logan a Sandero sa musia uspokojiť s lacnejšou robotizovanou „skriňou“ Easy-R. Nový 6-stupňový automat je kombinovaný výlučne s naftovým motorom 1,5 dCi s výkonom 80 kW a predným náhonom. Kombinácia automatu a štvorkolky by bola na pomery Dacie už jednoducho príliš drahá. Rozhodovať sa tak môžete buď pre automatickú prevodovku, alebo pohon 4WD. Verzia s automatom je ale stále lacnejšia. Komfort automatického radenia vám Dacia dopraje za 1 300 eur. Za štvorkolku v kombinácii s manuálom si musíte priplatiť ešte o 700 eur viac.

V interiéri pribudol podstatne modernejší... Foto: Dacia
Dacia Duster - 2017 V interiéri pribudol podstatne modernejší 4-ramenný volant s tempomatom. Rádio je možné ovládať zo stĺpika riadenia.

Rozdiely v dynamike medzi verziou 4×2 so 6-stupňopvou manuálnou a 6-stupňovou automatickou prevodovkou sú minimálne. To napriek tomu, že krútiaci moment motora 1,5 dCi musel byť z dôvodu použitia dvojspojkového automatu znížený z 260 na 250 Nm. Zrýchlením na stovku zaostáva Duster EDC za verziou s manuálnou prevodovkou len o jednu desatinu sekundy. Túto disciplínu zvláda za 11,9 s. V maximálnej rýchlosti 169 km/h sú si obe verzie rovné. A takmer nepostrehnuteľný je aj rozdiel v spotrebe paliva. Duster EDC spotrebuje priemerne 4,9 litra nafty na 100 km, teda len o jeden deciliter viac.

Nová 6-stupňová dvojspojková prevodovka je... Foto: Dacia
Dacia Duster - 2017 Nová 6-stupňová dvojspojková prevodovka je kombinovaná výlučne so silnejšou verziou naftového 4-valca 1,5 dCi (80 kW) a predným náhonom.

K tomu všetkému „pribalila“ Dacia novú limitovanú edíciu Dustera Stepway Outdoor obohatenú napríklad o strieborný predný a zadný panel v nárazníkoch, chrómovú koncovku výfuku, plastové chrániče dverí a špecifické dvojfarebné hliníkové disky. Interiér zas môže počítať s elektrickým ovládaním všetkých okien, dekoráciami v klavírnej černi, s ozdobnými prvkami v oblasti prieduchov ventilácie, so zadným parkovacím senzorom a špeciálne upraveným čalúnením s nápisom Outdoor. Samozrejmosťou je manuálna klimatizácia a multimediálny systém s navigáciou.

Porovnanie údajov

Verzia 1,5 dCi 4×2 1,5 dCi 4×4 1,5 dCi 4×2
Objem motora (ccm) 1 461 1 461 1 461
Počet valcov/ventilov 4/8 4/8 4/8
Max. výkon (kW/ot.) 80/4 000 80/4 000 80/4 000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 260/1 750 260/1 750 250/1 750
Prevodovka 6M 6M 6-EDC
Max. rýchlosť (km/h) 169 168 169
0 – 100 km/h (s) 11,8 12,4 11,9
Spotreba na 100 km (l) 4,4 4,7 4,5

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #prevodovka #Dacia #Dacia Duster #dvojspojková prevodovka #Dacia Duster Oudoor
Články podľa značiek