Dacia Duster EDC: Terénny bestseller má dvojspojkový automat. Na rozlúčku

19.07.2017 06:00

Premiéra druhej generácie Dustera je naozaj za rohom. Rumunská automobilka však stále inovuje tú prvú. Jedno z najpopulárnejších SUV v Európe dostalo na rozlúčku dvojspojkovú prevodovku EDC, ale napríklad aj nový volant a pár ďalších zlepšení.

Vrcholová verzia Dustera dostala balík Outdoor....
Vrcholová verzia Dustera dostala balík Outdoor. Má špecifické strieborné chrániče nárazníkov, plastovú ochranu dverí a 16-palcové hliníkové disky kolies. Autor: Dacia

S Dusterom, predstaveným v roku 2009 urobila Dacia poriadnu dieru do sveta. Len v Európe predala z toho lacného SUV viac ako 770 000 kusov. Pritom je o Duster napriek pokročilému veku stále neutíchajúci záujem. Nestáva sa to často, ale dopyt dokonca rastie. Kým v prvom roku predala Dacia na starom kontinente 57 438 kusov, už o rok neskôr to bolo 134 000. V roku 2014 pomohol Dusteru rozsiahlejší facelift, takže predaje sa vyšplhali na stále slušných 127 000 kusov. A vlani, teda v roku 2016, trhol Duster dokonca svoj európsky rekord. Rozhodlo sa preň 139 826 klientov.

Dacia Duster -
		2017
Dacia Duster -
		2017
+16Dacia Duster -
		2017

Nie div, že s nástupcom sa Dacia a materský Renault neponáhľali. Druhá generácia sa predstaví najskôr v septembri na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom, teda po dlhých ôsmich rokoch. Pritom rumunská automobilka na prvú generáciu vonkoncom nezanevrela. Práve naopak. Ešte tento rok jej naordinovala niekoľko zmien. A nejde len o detaily. Duster dostal napríklad úplne nový 4-ramenný volant s tlačidlami tempomatu, elektrické ovládanie okien so spínačmi na dverách, saténový povrch kľučiek, cúvaciu kameru, no najmä dvojspojkovú prevodovku EDC.

Vzadu zaujme Duster Outdoor napríklad chrómovou...
Vzadu zaujme Duster Outdoor napríklad chrómovou koncovkou výfukov. Autor: Dacia

Tá má v rámci Dacie premiéru, pretože Logan a Sandero sa musia uspokojiť s lacnejšou robotizovanou „skriňou“ Easy-R. Nový 6-stupňový automat je kombinovaný výlučne s naftovým motorom 1,5 dCi s výkonom 80 kW a predným náhonom. Kombinácia automatu a štvorkolky by bola na pomery Dacie už jednoducho príliš drahá. Rozhodovať sa tak môžete buď pre automatickú prevodovku, alebo pohon 4WD. Verzia s automatom je ale stále lacnejšia. Komfort automatického radenia vám Dacia dopraje za 1 300 eur. Za štvorkolku v kombinácii s manuálom si musíte priplatiť ešte o 700 eur viac.

V interiéri pribudol podstatne modernejší...
V interiéri pribudol podstatne modernejší 4-ramenný volant s tempomatom. Rádio je možné ovládať zo stĺpika riadenia. Autor: Dacia

Rozdiely v dynamike medzi verziou 4×2 so 6-stupňopvou manuálnou a 6-stupňovou automatickou prevodovkou sú minimálne. To napriek tomu, že krútiaci moment motora 1,5 dCi musel byť z dôvodu použitia dvojspojkového automatu znížený z 260 na 250 Nm. Zrýchlením na stovku zaostáva Duster EDC za verziou s manuálnou prevodovkou len o jednu desatinu sekundy. Túto disciplínu zvláda za 11,9 s. V maximálnej rýchlosti 169 km/h sú si obe verzie rovné. A takmer nepostrehnuteľný je aj rozdiel v spotrebe paliva. Duster EDC spotrebuje priemerne 4,9 litra nafty na 100 km, teda len o jeden deciliter viac.

Nová 6-stupňová dvojspojková prevodovka je...
Nová 6-stupňová dvojspojková prevodovka je kombinovaná výlučne so silnejšou verziou naftového 4-valca 1,5 dCi (80 kW) a predným náhonom. Autor: Dacia

K tomu všetkému „pribalila“ Dacia novú limitovanú edíciu Dustera Stepway Outdoor obohatenú napríklad o strieborný predný a zadný panel v nárazníkoch, chrómovú koncovku výfuku, plastové chrániče dverí a špecifické dvojfarebné hliníkové disky. Interiér zas môže počítať s elektrickým ovládaním všetkých okien, dekoráciami v klavírnej černi, s ozdobnými prvkami v oblasti prieduchov ventilácie, so zadným parkovacím senzorom a špeciálne upraveným čalúnením s nápisom Outdoor. Samozrejmosťou je manuálna klimatizácia a multimediálny systém s navigáciou.

Porovnanie údajov

Verzia 1,5 dCi 4×2 1,5 dCi 4×4 1,5 dCi 4×2
Objem motora (ccm) 1 461 1 461 1 461
Počet valcov/ventilov 4/8 4/8 4/8
Max. výkon (kW/ot.) 80/4 000 80/4 000 80/4 000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 260/1 750 260/1 750 250/1 750
Prevodovka 6M 6M 6-EDC
Max. rýchlosť (km/h) 169 168 169
0 – 100 km/h (s) 11,8 12,4 11,9
Spotreba na 100 km (l) 4,4 4,7 4,5

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#prevodovka #dvojspojková prevodovka #Dacia Duster Oudoor #Dacia Duster #Dacia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
31. 7. 2017zdraženie1.085 €zdraženie1.260 €
24. 7. 2017zdraženie1.084 €zdraženie1.258 €
17. 7. 2017zlacnenie1.071 €zlacnenie1.241 €
10. 7. 2017zdraženie1.072 €zdraženie1.242 €
3. 7. 2017zdraženie1.062 €zdraženie1.240 €
26. 6. 2017zlacnenie1.061 €zdraženie1.236 €
19. 6. 2017zlacnenie1.063 €zlacnenie1.235 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk