A je to tu. Hyundai konečne vyrukoval so svojím prvým ostrým hothatchom. Hyundai i30 N je zároveň prvým produktom novej divízie N, ktorá vyvinie celý rad vysokovýkonných derivátov sériových Hyundaiov. Písmeno N pritom odkazuje na vývojové stredisko Namyang a tiež graficky symbolizuje ostrú šikanu, ktorá dokáže preveriť kvality každého športového auta. Ambície sú veľké. A tak Kórejčania nenechali nič na náhodu. Na čelo nového oddelenia postavili priamo Alberta Biermanna, ktorý svojho času šéfoval divízii BMW M. Viete si predstaviť čosi lepšie?
Výsledkom je atraktívny 5-dverový hothatch, ktorý si to chce rozdať najmä s ikonickým Golfom GTI, ale aj Hondou Civic Type-R, Seatom Leon Cupra či Peugeotom 308 GTI. Aj preto dostala táto kórejská raketa na rozdiel od Kie Ceed GT úplne nové preplňované dvojlitrové srdce. Motor 2,0 T-GDI dáva výkon 184 kW a krútiaci moment 353 Nm. Ak vám to nestačí, k dispozícii je paket Performance Package, ktorý zvýšením preplňovacieho tlaku vyžmýka z rovnakého zdvihového objemu ešte o 25 koní viac. Má presne 202 kW. Krútiaci moment sa síce nemení, ale je k dispozícii v širšom spektre otáčok, od 1 450 do 4 700 za minútu.
Svoju silu prenáša prostredníctvom 6-stupňovej manuálnej prevodovky a elektronický aktívny diferenciál na predné kolesá. Pri podraďovaní pomáha funkcia rev-matching, teda automatický medziplyn. Akcelerácia je zas podporená funkciou overboost, ktorá dokáže pri úplnom zošliapnutí plynového pedála zvýšiť krútiaci moment krátkodobo o osem percent, a systém Launch Control, ktorý pomocou regulácie krútiaceho momentu motora a elektronického diferenciálu E-LSD zlepšuje trakciu pri prudkom štarte z miesta. Tieto funkcie je možné aktivovať priamo z volantu.
Výsledkom je šprint na stovku za 6,4 sekundy a s balíkom Performance Package ešte o tri desatiny sekundy kratšie. Úloha splnená – Golf GTI je „oskalpovaný“. Emócie bude za volantom zvyšovať nielen elektronický generátor zvuku, ale aj aktívny výfuk, ktorý mení prostredníctvom ventilov intenzitu a sfarbenie zvukového prejavu motora. Zvládne dokonca „strieľanie“ do výfuku. Aj to naznačuje, že i30 N chce byť na jednej strane civilným rodinným autom pre každodenné použitie, no zároveň ostrým hatchbackom, ktorý vám dokáže rozprúdiť krv.
Jeho charakter pomáhajú meniť napríklad aj aktívne tlmiče ECS alebo adaptívny posilňovač riadenia. To všetko spadá pod systém regulácie jazdnej dynamiky. Hothatch je možné nastaviť do piatich módov – Eco, Normal, Sport N a N Custom. Tie menia odozvu motora, tuhosť pruženia, reakcie stabilizačného systému ESC, samosvorného diferenciálu, ale aj spomínaného zvuku motora či posilňovača riadenia a medziplynu. V režime N Custom môže vodič každý z parametrov nastaviť individuálne. Stabilizáciu je možné úplne vypnúť. Potom ostáva kórejský hothatch plne vo vašich rukách.
Svoje neposedné gény dáva i30 N najavo exteriérovým tuningom, i keď nie tak výrazným ako v prípade konkurenčnej Hondy Civic Type-R. Hyundai dal prednosť menej vyzývavým úpravám. To však neznamená, že by sa vaše oko nemalo čím potešiť. Nový je predný nárazník so zväčšenými sacími otvormi pre prívod vzduchu k brzdám a motoru. Zmenil sa výplet čiernej kaskádovej prednej masky lemovanej chrómom. Reflektrory dostali čierne pozadie. Z profilu zaujmú čierne prahy, čierne spätné zrkadlá, a najmä rozšírené blatníky, ktoré dokážu ukryť 18– alebo v prípade Performance Package 19-palcové disky kolies.
Kabína je zušľachtená športovými sedadlami s nastaviteľnou dĺžkou sedadiel, novým koženým volantom s tlačidlami na prepínanie jazdných režimov a upravenou grafikou prístrojov v červeno-modrej kombinácii. Multimediálne rozhranie s centrálnym 8-palcovým displejom dokáže zobrazovať špecifické športové parametre od okamžitého výkonu a krútiaceho momentu motora cez tlak oleja, tlak turbodúchadla až po úroveň priečneho zaťaženia a časy na jedno kolo. Zákazníci si môžu vybrať buď látkové čalúnenie, alebo kombináciu semišu a kože.
Bezpečnostné systémy ako autonómne brzdy či monitorovanie jazdných prúdov a automatické prepínanie diaľkových svetiel preberá i30 N z civilných verzií, podobne ako kompatibilitu so smartfónmi cez Apple CarPlay a Android Auto. Novinka sa svetu predstaví v septembri vo Frankfurte nad Mohanom a do predaja zamieri ešte tento rok. Ten budúci má pribudnúť v ponuke 7-stupňový dvojspojkový automat, ktorý by mohol zraziť akceleráciu na rovných šesť sekúnd. Ceny zatiaľ oznámené neboli. Zato vieme, že i30 N absolvovalo rozsiahly testovací program na okruhu Nurburgring, kde najazdili predprodukčné prototypy 10 000 ostrých kilometrov pri plnom zaťažení.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 335 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 795 |
Výška (mm) | 1 451 –1 447 |
Rázvor náprav (mm) | 2 650 |
Objem kufra (l) | 395 – 1 301 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 400 – 1 429 |
Technické údaje
Verzia | i30 N | i30 N Performance Package |
---|---|---|
Motor | 2,0 T-GDI | 2,0 T-GDI |
Objem motora (ccm) | 1 998 | 1 998 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 DOHC | 4/16 DOHC |
Max. výkon (kW/ot.) | 184/6 000 | 202/6 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 353/1 450 – 4 000 | 353/1 450 – 4 700 |
Prevodovka | 6M | 6M |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 | 250 |
0 – 100 km/h (s) | 6,4 | 6,1 |