Nový lacnejší elektromobil americkej Tesly začína svoju komerčnú púť. Automobilka dodržala plánovaný júlový termín spustenia výroby a v závere mesiaca odovzdala prvých 30 kusov nedočkavým zákazníkom. Tí si Teslu 3 objednali už viac ako pred rokom a zaplatili zálohu 1 000 dolárov. Nie sú sami. Na Teslu 3 čaká takmer pol milióna ľudí! To napriek tomu, že Tesla doteraz nezverejnila ani len oficiálne technické parametre. Záujemcovia si museli vystačiť s vlaňajším prototypom a čiastkovými informáciami. Viac prezradila Tesla až počas odovzdania vozidiel v materskom Fremonte.
Vďaka tomu vieme, že Tesla 3 je dlhá 4 694, široká 1 949 a vysoká 1 443 mm. Nápravy sú od seba vzdialené 2 875 mm. V porovnaní s Teslou S je teda o 284 mm kratšia a patrí do strednej triedy. Do kufra naloží slušných 423 litrov nákladu. Kabína ponúkne priestor piatim cestujúcim, ktorí môžu sedieť pod veľkou príplatkovou panoramatickou strechou. Okno rozdeľuje len priečka skeletu. Dizajn sa v porovnaní s prototypom prakticky nezmenil. Úhľadné línie navyše vykazujú extrémne nízky aerodynamický odpor vyjadrený súčiniteľom Cd 0,23. Váha tohto pokrokového elektromobilu je minimálne 1 610 kg.
Na výber budú dve verzie. Základná s dojazdom 354 kilometrov a verzia s väčšou zásobou akumulátorov, ktorá má na jedno nabitie absolvovať takmer 500 km. Kapacitu akumulátorov Tesla zatiaľ nezverejnila. Ani výkon elektromotora. Očakáva sa minimálne 50 kWh. V každom prípade vieme, že Tesla 3 nebude žiadnou brzdou premávky. Na stovku šprintuje za 5,6 sekundy a verzia s predĺženým dojazdom dokonca ešte o päť desatín sekundy kratšie. Maximálna rýchlosť je 209, respektíve 225 km/h. Na nabíjacích staniciach Tesly by malo 30 minút stačiť na načerpanie energie na 210 až 270 km jazdy. Za cenu 35 000 dolárov dostanú zákazníci slušnú výbavu.
V sérii je dvojzónová klimatizácia, navigácia, WiFi, vysokorýchlostné pripojenie na internet (LTE), bezkľúčový prístup, hlasové ovládanie, LED svetlá či zadná parkovacia kamera a elektrochromatické spätné zrkadlo. Za 5 000 dolárov si môžete dopriať paket Premium, ktorý ponúka kvalitnejšie čalúnenie, elektricky nastaviteľné sedadlá a volant, výkonnejší audiosystém, panoramatickú strechu, hmlové svetlá, ale aj držiaky na mobilné telefóny. Za autopilota zaplatíte ďalších 5 000 dolárov. Potom bude Tesla 3 vybavení siedmimi kamerami, radarom a dvanástimi ultrazvukovými senzormi. Zvládne samostatnú jazdu v jazdných prúdoch, zmenu jazdných prúdov alebo automatické parkovanie. Zásoba väčších akumulátorov stojí 9 000 dolárov.
Podvozok využíva predné dvojité lichobežníkové ramená a zadná náprava nezávislé viacprvkové zavesenie. O riadenie sa stará elektrický posilňovač s variabilným prevodom. Kolesá majú priemer 18 alebo 19 palcov. V pláne je aj verzia s dvoma elektromotormi. Ako prvá sa dostane na trh Tesla 3 s väčšou zásobou akumulátorov v cene 44 000 dolárov. Americkí zákazníci však môžu rátať so štátnou federálnou dotáciou 7 500 dolárov. I tak sa musia vyzbrojiť poriadnou dávkou trpezlivosti. V súčasnosti je hotových asi len 50 vozidiel a plná kapacita produkcie je v nedohľadne. Už v decembri by však mala byť Tesla schopná produkovať 20 000 kusov. Toto obdobie označil Elon Musk doslova za „výrobné peklo“.
Čakacie lehoty sú priam nekonečné. Ak si Teslu 3 objednáte teraz, nedočkáte sa jej skôr ako v roku 2019. Väčšina zákazníkov, ktorí už zložili zálohu, by mala dostať svoje vozidlo v priebehu budúceho roka. Cieľom Tesly je vyrábať ročne až 500 000 kusov vozidiel vrátane modelu S a X, čo je takmer päťnásobok jej vlaňajšej produkcie. Model 3 by mal teda zmeniť relatívne malého výrobcu na veľkú automobilku a stratovú Teslu konečne posunúť do čiernych čísiel.