![Najvýkonnejšia limuzína z Coventry netají svoju...](https://ipravda.sk/res/2017/08/07/thumbs/jaguar-xjr575-2017_05-nestandard1.jpg)
Vlajková loď Jaguaru má už čo-to za sebou. Súčasná generácia je na trhu od roku 2009, a tak aj napriek revolučným zmenám, ktoré priniesla v oblasti dizajnu, už nezaprie svoj pokročilý vek. Navyše, vyrovnávať sa musí s podstatne mladšou konkurenciou. Na svete je modernizovaná trieda S zo Stuttgartu, úplne nová generácia BMW radu 7 a čoskoro aj novučičké Audi A8. Predaje padajú nadol. Kým v roku 2010 putovalo k európskym zákazníkom 3 590 kusov týchto luxusných limuzín, vlani to bolo už len 1 847.
Zdá sa, že je čas na veľkú zmenu, lenže internetom sa šíria skôr než správy o príchode novej generácie, informácie spochybňujúce budúcnosť tohto modelu. V Coventry na súčasné XJ ale ešte nezanevreli. Potvrdzuje to modelový rok 2018, ktorý dostal zopár zlepšení ale hlavne novú top verziu XJR575. Číslo v názve demonštruje výkon v konských silách, čo znamená nielen to, že vynovené XJR sa posilnilo o 25 koní, ale aj to, že je historicky najsilnejším sériovým sedanom Jaguaru. Teda ak neberieme do úvahy nedávno predstavenú „limitku“ menšieho XE SV Project 8, ktorá pod kapotou ukrýva rovných 600 koní.
![Vzadu upúta pozornosť väčší spojler a štyri...](https://ipravda.sk/res/2017/08/07/thumbs/jaguar-xjr575-2017_04-nestandard1.jpg)
Za zvýšeným výkonom známeho kompresorového 8-valca s objemom piatich litrov stoja čiastkové úpravy, najmä zvýšenie prepĺňacieho tlaku. Na zadné kolesá tak cez 8-stupňový automat posiela „brutálnych“ 423 kW a 700 Nm krútiaceho momentu. Akceleráciu z 0 na 100 km/h zvládne táto luxusná šelma s hmotnosťou 1 875 kg za 4,4 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 300 km/h. Na to potrebuje iba 44 sekúnd. A dokázala by aj viac, nebyť obmedzovača rýchlosti. Rovnako dobre je na tom predĺžená verzia LWB, ťažšia len o 10 kg. XJR575 si totiž môžete dopriať aj v tejto podobe.
![Interiér je vyšperkovaný športovými sedadlami s...](https://ipravda.sk/res/2017/08/07/thumbs/jaguar-xjr575-2017_12-nestandard1.jpg)
Ak by XJR použilo štvorkolku, mohlo by sa v šprinte na stovku vyrovnať nemeckým konkurentom s prívlastkami AMG alebo M. Takto má čo robiť s prenosom výkonu na asfalt, hoci mu pomáha vyspelá trakčná kontrola. Navonok svoje športové gény rozhodne netají. Firemný tuning priniesol XJR nový agresívny predný nárazník, čiernu masku, sacie otvory v prednej kapote, rozšírené prahy, zadný spojler, štyri koncovky výfukov a špecifické lesklé 20-palcové disky kolies Farallon, ukrývajúce červené strmene bŕzd. K dispozícii sú aj nové odtiene laku – modrý Velocity Blue a sivý Corris Grey.
![Vidlicový kompresorový 8-valec posiela k zadným...](https://ipravda.sk/res/2017/08/07/thumbs/jaguar-xjr575-2017-nestandard1.jpg)
Interiér je vyšperkovaný diamantovým prešívaním sedadiel a nastaviteľnými bočnicami operadiel. Okrem toho využíva všetky novinky modernizovaného modelového radu. Napríklad nové rozhranie InControl so štvorjadrovým procesorom a väčším 10-palcovým dotykovým displejom. To umožňuje pripojenie na internet cez WiFi hotspot až pre osem externých zariadení. Asistenčné systémy zas ťažia z novej stereokamery, ktorej dáta využíva napríklad monitoring jazdných prúdov a autonómne brzdy s monitoringom chodcov, pracujúce v rozmedzí od päť do 60 km/h.
Vynovená vlajková loď z Coventry bude debutovať na septembrovom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Tam možno dorazia aj informácie o budúcnosti Jaguaru XJ.