Renault Mégane R.S. si počas svojej kariéry vybudoval slušnú povesť a párkrát zaujal miesto najrýchlejšej sériovej predokolky na referenčnom okruhu Nurburgring. Lenže to je už dávno minulosť. Na svete je nový Seat Leon Cupra, VW Golf GTI Clubsport aj ostrá Honda Civic Type-R. Francúzskemu hothatchu na báze novej generácie Mégane sa však na svet akosi nechcelo. Renault ho síce ukázal už v máji na veľkej cene Monaka, no opäť s kamuflážou a bez bližších technických informácií. Embargo padlo až tento týždeň vo Frankfurte nad Mohanom. A pre milovníkov tejto „kultovky“ znamená dobré správy. Nový Mégane je silnejší ako doteraz najvýkonnejšia „limitka“ R.S. 275 Trophy. A to už v základe.
Práve nová pohonná jednotka bola dôvodom, prečo Renault s premiérou tak otáľal. Mégane R.S. musel chvíľu čakať na reinkarnované kupé Alpine A110. Práve z neho si totiž požičal novučičký 4-valec s atypickým objemom 1,8 litra, ktorý nahrádza starší preplňovaný dvojliter. Áno, objem je o dvesto kubíkov nižší, ale o výkon mať obavy nemusíte. Mégane R.S. ide dokonca nad úroveň Alpine A110. Úprava hlavy valcov, ktorú si vzala na starosť divízia Renault Sport, prepracovaný vzduchový filter dvojitého nasávania a turbodúchadlo twinscroll sa postarali o nárast výkonu zo 185 na 208 kW, teda rovných 280 koní. Tie sú k dispozícii pri 6 000 otáčkach. A k tomu pridáva R.S. 390 Nm krútiaceho momentu, dostupného v rozmedzí od 2 400 do 5 000 otáčok. To je o až o 70 Nm viac.
Ak to porovnáme s predchádzajúcou generáciou Mégane R.S., tak tá nová je na tom o 13 kW a o 30 Nm lepšie. Bohužiaľ, dynamické parametre zatiaľ nepoznáme. No je isté, že v zrýchlení podlezie pôvodných šesť sekúnd a v maximálnej rýchlosti prekoná 254 km/h. Dobrou správou je, že okrem 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky EDC s technológiou Multi-Change Down, ktorá umožňuje bleskurýchle podraďovanie aj o niekoľko stupňov nižšie, počíta Renault stále s klasickým 6-stupňovým manuálom. Pochopiteľne, obe prevodovky majú v porovnaní s klasickými odlišne nastavené prevodové pomery. S akceleráciou pomáha aj trakčný systém Launch Control, pre šprinty z miesta a tiež samosvorný diferenciál Torsen.
O deceleráciu sa zas starajú brzdy Brembo, predné s kotúčmi s priemerom až 355 mm. A to si ešte môžete dopriať príplatkové kotúče z liatej ocele a hliníka. Silnou stránkou Mégane R.S. však bude nielen akcelerácia a spomalenie, ale aj stabilita v zákrutách. Po prvý raz v histórii môže totiž počítať s riadením zadných kolies 4Control, ktoré potláča pretáčavé či nedotáčavé tendencie, zároveň zmenšuje polomer zatáčania a zvyšuje ostrosť reakcií riadenia. Kolesá držia na ceste prepracované predné závesy a nová zadná náprava s nezávislým zavesením. Pritom môže Mégane R.S. počítať so širším rozchodom, s adaptívnymi tlmičmi s hydraulickými dorazmi a 18– alebo až 19-palcovými diskami kolies.
Napriek lepšej dynamike má byť pritom nový Mégane R.S. o 11 % úspornejší. Podľa normy NEDC spotrebuje priemerne 6,9 litra benzínu na 100 km. To naznačuje, že novinky nebude určená len na okruhy, ale bude hothatchom na každý deň. Meniť jeho charakter umožňuje systém Multi-Sense, ktorý ponúka päť nastavení vozidla. Od bežného Normal cez Comfort a Sport až po mód Race, ktoré ovplyvňujú reakcie na stlačenie plynu, činnosť prevodovky, trakčných systémov tlmičov, systému riadenia všetkých kolies 4Control, ale aj akustiku motora. Krátke stlačenie tlačidla R.S. Drive okamžite aktivuje režim Sport a dlhé stlačenie režim Race.
Neprehliadnuteľný exteriérový tunig zasiahol takmer všetky diely karosérie. Zväčšený rozchod si vyžiadal širšie nárazníky a blatníky s odvetrávacími štrbinami. Vpredu pribudlo 60 a vzadu 40 mm. Širšie sú aj prahy. Nechýba zväčšený strešný spojler a zadný difúzor. Prúdenie vzduchu pod vozidlom minimalizuje plochá podlaha. Predný spojler evokujúci monoposty F1 a zväčšenú masku s plástovým výpletom dopĺňajú efektné denné svetlá s grafikou šachovnice štartovacej vlajky. Celé je to zabalené do nového laku Tonic Orange alebo už známej Sirius Yellow.
Interiér dostal športové sedadlá čalúnené textilom so vzorom karbónu alebo príplatkovou Alcantarou. Kontrast vytvára prešívanie červenou niťou a hliníkové komponenty vrátane pedálov. Sploštený volant nesie nové logo divízie R.S. Ostrý Mégane je vlastne prvým modelom s touto plaketou. Upravená bola aj grafika prístrojov, a najmä rozhrania R-Link 2 s 8,7-palcovým TFT displejom, ktoré dostalo nové telemetrické funkcie R.S. Monitor. Expert. Vďaka nim si môže vodič porovnávať svoje jazdecké výkony na okruhu a dokonca si pomocou kamery zaznamenať priebeh jazdy. A výsledky si nemusí nechať pre seba. Aplikácia R.S. Replay slúži totiž na komunikáciu a zdieľanie výsledkov s ostatnými členmi komunity R.S.
Napriek ostrej povahe dostal Mégane R.S. do vienka všetky bezpečnostné systémy, vrátane tých asistenčných v balíku ADAS. Rátať môžeme s adaptívnym tempomatom, autonómnymi brzdami, výstrahou pred kolíziou, upozornením na nechcené opustenie jazdného prúdu, čítačkou značiek, monitorovaním vedľajších prúdov aj slepých uhlov zrkadiel. Predaj novinky spustí Renault začiatkom decembra. Prvé kusy sa však dostanú k zákazníkom až budúci rok. A ešte neskôr dorazí na 19-palcových diskoch plánovaná vrcholová verzia R.S. Trophy s výkonom 300 koní (223 kW) a krútiacim momentom 400 Nm, teda najvýkonnejší Mégane všetkých čias.