
Dacia Duster, je mimoriadne úspešný príbeh. Lacným SUV trafil materský Renault klinec rovno po hlavičke. Duster, predávaný pod logami Dacie, Renaultu a v Indii dokonca aj ako Nissan, sa od roku 2009 vypracoval na vôbec najúspešnejší model japonsko-francúzskej aliancie. A čo je ešte prekvapivejšie, napriek pokročilému veku, sa mu na trhu darí stále viac. Platí to aj pre tento rok, keď opäť láme rekordy. Za prvých šesť mesiacov putovalo len k európskym zákazníkom 85 738 Dusterov. Niet divu, že Dacia sa s príchodom druhej generácie neponáhľala. No čas sa nedá zastaviť. Osem rokov je veľa aj na lowcostový model.
Vo Frankfurte nad Mohanom tak Rumuni po prvýkrát ukázali nový Duster. Na prvý pohľad je jasne, že prednosť dostala evolúcia. „Prečo by sme mali meniť to čo je dobré?“, pýta sa na konto Dusteru šéf skupiny Renault, Laurense van den Acker. A má pravdu. Navyše musela Dacia veľmi citlivo zvažovať náklady, pretože Duster nechcel prísť o najväčší tromf – nízku cenu. Aj preto je postavený na pôvodnej, len mierne modifikovanej platforme, B0. To znamená zachovanie prakticky totožných rozmerov. Na dĺžku má čosi vyše 4,3 metra a na šírku 1,8. Bez zmien ostal aj rázvor náprav s hodnotou 2 670 mm ako aj svetlá výška 210 mm, ktorú ide stále nad rámec väčšiny konkurentov.

Napriek tomu sa dizajnéri dotkli prakticky každého dielu karosérie. Vidíme novú prednú masku s chrómovými obdĺžnikmi, svetlá s dennými diódami, aj saténové nábehové chrániče nárazníkov. Robustné lemy blatníkov, ešte výraznejšie ako v minulosti, podporujú imidž SUV bez ohľadu na aerodynamiku. Z profilu zostalo Dusteru typické členenie troch okien. Stredný stĺpik je teraz čierny. Väčšie spätné zrkadlá na nožičkách pôsobia drahšie a farebne ladia so strešnými nosičmi. Zozadu upútajú nové svetlá s originálnou grafikou, evokujúcou Jeep Renegade. Originálny je aj vertikálny plastový prvok na prednom blatníku, ktorý integruje smerové svetlo. Kolesá môžu mať až 17 palcov. Paletu farieb rozširuje oranžový lak Atacama.

V interiéri má byť viac miesta vďaka posunutiu čelného okna o 100 mm vpred. A práve tu sa odohrali najdramatickejšie zmeny. Kabína je kompletne prepracovaná. Tvrdé plasty tu síce opäť nájdete, ale lacný korienok Dusteru doslova „prevalcuje“ nová palubná doska s troma stredovými prieduchmi ventilácie a úplne novým prístrojovým panelom. Multimediálne rozhranie Media Nav sa posunulo vyššie, čo zlepšilo ergonómiu. Pod ním nájdeme panel klimatizácie s trojicou otočných ovládačov s digitálnym zobrazením funkcií. Nový je štvorramenný volant, sedadlá aj poloha parkovacej brzdy a spínača ovládania zrkadiel. Do kufra sa zmestí 455 litrov batožín, vo verziách so 4×4 o 69 litrov menej. V kabíne je ďalších 29 litrov odkladacích schránok.

Dacia tiež sľubuje vyšší akustický komfort. To je prísľubom, že automobilka investovala viac do izolačných materiálov a tesnení, na ktoré bol predošlý Duster skromný. Po prvýkrát sa stretávame aj s luxusnými prvkami. Duster II dostal automatickú klimatizácie, bezkľúčové odomykanie pomocou karty namiesto kľúča a dokonca systémom pre zobrazenie blízkeho okolia vozidla. V spätných zrkadlách teda pribudli kamery. Verzie s pohonom 4×4 sa môžu pochváliť hill-holderom, kontrolou zjazdu z prudkého svahu a za príplatok aj systémom zobrazenia terénnych informácií, napríklad priečnych a pozdĺžnych náklonov. Pre úplnosť spomeňme, že Duster má predný nájazdový uhol 30 a zadný 33 stupňov.
Duster si polepší aj v bezpečnosti. Pribudnú bočné airbagy, monitorovanie vozidiel vo vedľajších jazdných prúdoch či automatické prepínanie diaľkových svetiel. Ponuka motorov ostáva bez zmien. Začína atmosférickým 4-valcom 1,6 SCe (85 kW) a pokračuje preplňovaným agregátom 1,2 TCe (92 kW). Naftu zastúpi 4-valec 1,5 dCi (66, 81 kW). K dispozícii je pohon 4×4 alebo automatická dvojspojková prevodovka EDC. Tú dostal Duster už začiatkom tohto roka. Cena základnej verzie by mala ostať pod úrovňou 10 000 eur. Prvé kusy sa však k zákazníkom dostanú až začiatkom budúceho roka. Ešte pred koncom tohto by ale mali pribudnúť presné technické údaje.