TVR Griffith: Britská klasika sa vracia. S 'atmosférou' a bez elektroniky

Slávna britská manufaktúra ožíva. Po jedenástich rokoch odmlky prichádza totiž TVR s kupé verným puristickej tradícii značky. Žiadne turbá ani automat sa nekonajú. V novom Griffite je ústrednou postavou opäť vodič a jeho jazdné schopnosti.

03.10.2017 06:00
debata (4)
Nový Griffith je verný puristickej tradícii... Foto: TVR
TVR Griffith - 2018 Nový Griffith je verný puristickej tradícii značky. Je ľahký a extrémne výkonný. Dizajn je výsledkom funkčnej aerodynamiky.

Od roku 2006 TVR prakticky neexistuje. Slávna britská manufaktúra zastavila výrobu a už to vyzeralo, že sa navždy prepadne do automobilovej histórie. Lenže v roku 2013 kúpil jej zvyšky Les Edgar a oznámil veľký comeback. Ako inak, v podobe nového kupé, ktoré má nadviazať na ikonické 8-valcové modely Tuscan, Griffith či Cerbera. Do partie si pritom TVR vzalo skvelých hráčov – spoločnosti Gordon Murray Design a Cosworth. Teda firmu slávneho konštruktéra monopostov F1, ale aj McLarenu F1 a rovnako slávneho producenta motorov. Toto spojenie nemohlo priniesť nič iné ako takmer dokonalé „analógové“ kupé plné energie a radosti z jazdy.

Veľké sacie otvory privádzajú vzduch k brzdám,... Foto: TVR
TVR Griffith - 2018 Veľké sacie otvory privádzajú vzduch k brzdám, ale aj nefalšovanému veľkoobjemovému atmosférickému 8-valcu.

Volá sa Griffith podľa jedného z úspešnejších modelov značky, vyrábaného v rokoch 1991 až 2002, a svetu sa predstavilo po viac ako troch rokoch vývoja na tradičnej akcii Goodwood Revival. Výsledok je očarujúci pre každého, kto má plné zuby elektroniky a komplikovanej techniky. Toto je jednoducho britská klasika. Kompaktné dvojsedadlové kupé s dĺžkou 4 314, šírkou 1 850 a výškou len 1 239 mm je postavené pomocou architektúry iStream, vyvinutej Gordonom Murrayom. To znamená ultraľahkú a extrémne pevnú karosériu kombinujúcu oceľový rám s hliníkom a karbónovými panelmi. Takže Griffith váži len 1 250 kg.

Dokonalé rozloženie hmotnosti v pomere 50:50 na... Foto: TVR
TVR - 2018 Dokonalé rozloženie hmotnosti v pomere 50:50 na obe nápravy je výsledkom montáže motora za prednou nápravou a zadného náhonu. Teda klasickej koncepcie.

Dokonalé rozloženie hmotnosti medzi obe nápravy v pomere 50:50 je aj zásluhou tradičného „lejautu“. Motor je totiž umiestnený až za prednou nápravou a poháňa zadné kolesá. Pôvod tohto atmosférického 8-valca s objemom piatich litrov síce vystopujeme vo Forde, ale o jeho finálne naladenie sa postaral Cosworth. TVR sa tak podarilo dosiahnuť výkon 100 koní na liter. Z toho ľahko vypočítame, že srdce Griffithu bude dávať minimálne 500 koní, teda 368 kW. Má suchú kľukovú skriňu čo umožnilo umiestniť ho čo najnižšie k asfaltu a tým znížiť ťažisko. Spojený je výlučne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou Tremec, schopnou prenášať až 950 Nm krútiaceho momentu.

O prítlak sa stará nielen zadný spojler, ale aj... Foto: TVR
TVR Griffith - 2018 O prítlak sa stará nielen zadný spojler, ale aj mohutný difúzor. Ten nie je rušený výfukmi, keďže Griffith ich má vyvedené v predných blatníkoch.

TVR sa tiež chváli, že Griffith je len druhým produkčným vozidlom, ktoré má napriek zadnému náhonu úplne rovnú podlahu. Aj vďaka výfukom vyvedeným v predných blatníkoch. To je dôležité z hľadiska aerodynamiky, pretože takéto riešenie dokáže priviesť viac vzduchu k zadnému difúzoru a tým zabezpečiť vyšší prítlak. Napokon, funkčnou aerodynamikou je podmienený celý dizajn Griffithu. O prítlak sa starajú dokonca aj tunely v predných blatníkoch privádzajúce vzduch k brzdám. Veľké sacie otvory, najmä 6-uholníková maska, zas privádzajú dostatok kyslíka k pľúcam mohutného osemvalca.

Interiér je zariadený veľmi puristicky, má však... Foto: TVR
TVR Griffith - 2018 Interiér je zariadený veľmi puristicky, má však ponúknuť dostatok priestoru.

Garantom skvelých jazdných vlastností je podvozok s dvojitými lichobežníkovými ramenami a nastaviteľnými tlmičmi a pružinami. Dvadsaťpalcové disky kolies obúvajú zmiešaný profil pneumatík. Predné majú rozmer 235/30, kým zadné hnané až 275/30. Ukrývajú 6-piestikové strmene bŕzd s priemerom 370, respektíve 350 mm. Trochu zaskočí prítomnosť elektrického posilňovača riadenia. Griffithu by iste viac svedčala hydraulika. TVR sa ale dušuje, že riadenie je vyladené tak, aby poskytovalo dokonalé prepojenie vodiča so strojom. Normy zas Griffithu priniesli ABS a konfigurovateľný trakčný systém. Inak tu žiadnu ďalšiu elektroniku nenájdete.

Za volantom by ste tak mali zažiť vodičskú nirvánu, napokon, Griffith má šprintovať na stovku za štyri sekundy a dosiahnuť maximálku 322 km/h. Interiér je síce zariadený puristicky, ale dvojčlennej posádke ponúkne dostatok priestoru tak na nohy, ako aj nad hlavou a navyše množstvo praktických odkladacích schránok. Úlohu prístrojového panela na seba zobral displej. Úvodná verzia Launch Edition, z ktorej vznikne 500 exemplárov, počíta s koženým čalúnením, klimatizáciou a špecifickou paletou farieb lakov. Zákazníci už môžu úvodnú sériu objednávať za 90 000 britských libier (102 500 eur). Nie je to málo, no rozhodne menej, ako zaplatíte za Porsche 911 či Aston Martin V8 Vantage. Prvé kusy sa však k zákazníkom dostanú až koncom roka 2018.

TVR Griffith - 2018
TVR Griffith - 2018
+11TVR Griffith - 2018

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Gordon Murray #TVR #Cosworth #TVR Griffith
Články podľa značiek