Toyota GR HV Sports: Príde GT86 o strechu a dostane hybrid?

12.10.2017 06:00

Japonské kupé Toyota GT86, vyrábané spolu so Subaru, sa na autosalóne v Tokiu predstaví ako hybridný koncept. Navyše s karosériou targa a unikátnou automatickou prevodovkou, ktorá sa tvári ako čistokrvný manuál!

Koncept nezaprie príbuznosť s kupé GT86. Predná...
Koncept nezaprie príbuznosť s kupé GT86. Predná časť je radikálne prepracovaná. Nárazníky a svetlá majú však evokovať okruhový špeciál Toyota TS050 Hybrid. Autor: Toyota

Kupé GT86 prišlo na trh v roku 2011 ako výsledok spoločného projektu Toyoty a Subaru. Automobilky boli presvedčené, že na trhu chýba čistokrvný športový model s nízkym ťažiskom a bezchybnými jazdnými vlastnosťami. Aj preto dostalo GT86 a jeho súrodenec Subaru BRZ motor boxer a zadný náhon. Predaje však hneď od začiatku produkcie zaostávali za očakávaniami. Pravdepodobne aj z dôvodu relatívne nízkeho výkonu 200 koní. Podvozok GT86 by totiž zvládol oveľa viac.

Volania zákazníkov však ostali nevypočuté. Toyota aj Subaru naďalej trvali na pôvodnej filozofii, ktorá dávala pred demonštráciou výkonu prednosť kvalite jazdných vlastností. Špekulácie o príchode verzie s turbodúchadlom alebo so systémom Kers, ktorý by zlepšil aspoň krátkodobú akceleráciu, sa nepotvrdili. A realitou sa nestala ani otvorená verzia, ktorá sa v podobe štúdie FT-86 Open Concept predstavila už v roku 2013. Nakoniec prišlo len na vlaňajší facelift a miernu modernizáciu techniky.

Miesto kabrioletu dala Toyota prednosť...
Miesto kabrioletu dala Toyota prednosť koncepcii targa s odnímateľným strešným panelom a vyššou pevnosťou skeletu. Autor: Toyota

Výkon boxeru 2,0 D4-S vzrástol o symbolických päť koní – presne zo 147 na 150 kW. Nič viac. Teraz sa zdá, že Japonci predsa len špekulujú nad čímsi silnejším a atraktívnejším. V Tokiu totiž Toyota predstaví koncept GR HV Sports, ktorý nie je ničím iným, ako zásadne upravenou Toyotou GT86 s otvorenou karosériou a hybridným pohonom. Pred kabrioletom však dostala prednosť targa s odnímateľným strešným dielcom, čo je lacnejšie riešenie a tiež riešenie, ktoré zachováva vysokú pevnosť karosérie.

O potrebný prítlak sa má starať zadný difúzor....
O potrebný prítlak sa má starať zadný difúzor. Aj preto tu absentuje spojler. Autor: Toyota

Tam sa úpravy neskončili. Divízia Gazoo Racing sa pohrala s predným nárazníkom s agresívnymi sacími otvormi a pôvodné reflektory nahradila kaskádovými LED svetlami. Celé to má evokovať špeciál TS050 Hybrid nasadený v seriáli World Endurance Championship (WEC). Na okruhovú povahu upozorňujú aj rozšírené blatníky, mohutný zadný difúzor či centrálne vyvedená koncovka výfuku. Druhé bočné okienka nahradili „lapače“ vzduchu. Dramatický výraz umocňuje čierna matná farba laku a čierne disky kolies.

Najväčšou vychytávkou je automatická prevodovka...
Najväčšou vychytávkou je automatická prevodovka s kulisou voliča v tvare písmena H, čím napodobňuje manuálne radenie. Autor: Toyota

To najdôležitejšie sme sa ale nedozvedeli. Technika totiž ostáva tajomstvom. Toyota prezradila len toľko, že hybridný systém má čo-to spoločné so spomínaným špeciálom TS050 Hybrid. Skôr to však vidíme na čosi trochu slabšie, napríklad na technológiu z konceptu Yaris Hybrid-R, ktorý mal vďaka trojici elektromotorov výkon 420 koní (308 kW), teda dvojnásobok súčasného kupé GT86. Najväčšou vychytávkou je prevodovka. Tá totiž kombinuje svet manuálov a automatov. Na tom by nebolo nič extra, Toyota však prichádza s avantgardným riešením manuálneho režimu.

Koncept prišiel o zadné sedadlá. Ich miesto...
Koncept prišiel o zadné sedadlá. Ich miesto zaujali akumulátory bližšie nešpecifikovanej hybridnej sústavy. Autor: Toyota

V skutočnosti je koncept vybavený 6-stupňovým automatom s hydrodynamickým meničom. Po prepnutí do manuálneho režimu sa však neovláda krídelkami na volante ani klasickým voličom. Ten tu síce je, ale má kulisu v tvare H, takže prevodové stupne radí vodič ako pri klasickej manuálnej prevodovke i keď bez spojkového pedálu. Navyše je tento „falošný manuál“ vybavený štartovacím tlačidlom na hlavici páky, podobne ako pri Mercedese SLR McLaren. Jazdec by si teda mal užívať za volantom pocity podobné manuálnym kupé.

Anonymná hybridná technika a karoséria targa si však vypýtali svoju daň. Pôvodne 2+2 miestne kupé poskytuje teraz len dve sedadlá. Tie zadné padli za obeť akumulátorom. Ich umiestnenie je výhodné z hľadiska optimálneho rozloženia hmotnosti. O budúcnosti konceptu prezradí Toyota viac na autosalóne v Tokiu. Je možné, že predznamená príchod sériovej targy a možno aj hybridnej verzie, ktorá by vylepšila nielen spotrebu, ale aj dynamiku. Otázne je len to, či Toyota uplatní tieto inovácie ešte v súčasnej generácii GT86, keďže na konte má už šesťročnú kariéru.

Toyota
		GR HV Sports Concept -
		2017
Toyota GR
		HV Sports Concept -
		2017
+8Toyota GR HV Sports
		Concept -
		2017

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Toyota GT86 #Toyota GR HV Sports #Toyota #koncept #Concept #autosalón Tokio 2017
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
27. 11. 20171.174 €zlacnenie1.299 €
20. 11. 2017zlacnenie1.174 €zlacnenie1.302 €
13. 11. 2017zdraženie1.178 €zdraženie1.330 €
6. 11. 2017zdraženie1.172 €zdraženie1.327 €
30. 10. 2017zdraženie1.162 €zdraženie1.297 €
23. 10. 2017zdraženie1.151 €zlacnenie1.267 €
16. 10. 2017zlacnenie1.134 €zdraženie1.271 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk