Mazda sa v Tokiu pochválila hneď dvoma štúdiami. Nielen úžasným 4-dverovým kupé Vision, z ktorého by sa mohla zrodiť nová Mazda 6, ale aj realistickejším kompaktným hatchbackom Kai. Ten svojím formátom napovedá, že je predskokanom novej generácie Mazdy 3. Napokon tá súčasná je na svete od roku 2013, takže striedanie stráží je naplánované na budúci rok. Ak by nová trojka vyzerala podobne ako štúdia z Tokia, máme sa na čo tešiť.
Dizajn zostáva verný štýlu Kodo, ktorý je typický dlhou prednou kapotou, negatívnym sklonom masky a kabínou posunutou čo najviac vzad. Mazda sa navyše vyhla akýmkoľvek samoúčelným dekoráciám, podobne ako pri koncepte Vision Coupé. Krása konceptu Kai spočíva preto v jeho dynamických proporciách a pokojných plochách. O to viac zažiari chrómová lišta lemujúca masku, úzke diódové svetlá či obrovské 20-palcové disky kolies.
Ako sa na koncept patrí, spätné zrkadlá nahradili kamery a kľučky sa skryli v karosérii. Dizajnéri si tiež dovolili vtlačiť Kai skôr profil kupé ako klasického hatchbacku. Vidieť to na veľmi nízkej kabíne s čiastočne presklenou strechou a splývavom zadnom veku. Samozrejme, nie všetko sa prenesie do nového sériového modelu, ale niektoré parametre môžeme považovať za záväzné. Kai má napríklad rázvor náprav 2 750 mm, čo je o 50 mm viac v porovnaní so súčasnou Mazdou 3.
Meniť sa pravdepodobne nič nebude ani na dĺžke 4 420 mm, ktorá je z dôvodu redukcie previsov kratšia o 45 mm. Naopak, na šírke 1 855 mm ich pribudlo až 60. S výškou 1 375 mm musíme byť opatrnejší. Strecha totiž v prípade konceptu klesla k zemi až o 75 mm, čo by mohlo byť pre sériovú trojku predsa len trochu problémom. V každom prípade interiér má ponúknuť viac miesta ako doteraz a dokonalé spojenie vodiča s vozidlom v štýle Jinba Ittai, vyjadrujúci harmóniu medzi jazdcom a koňom.
Aj kabína sa vyznačuje minimalistickým prístupom. Sympatické je v časoch virtuálnych kokpitov použitie klasických analógových prístrojov lemovaných chrómom, Displeje tu však predsa len nájdete. Tiahnu sa totiž prakticky celou šírkou prísne horizontálnej palubnej dosky. Nádherne riešený je aj vysoký stredový tunel, ktorý člení kabínu v štýle kupé, a trojramenný volant s množstvom hliníka. Najväčšiu „bombu“ však Kai skrýva pod prednou kapotou.
Poháňa ho revolučný 4-valec 2,0 Skyactiv-X schopný ako prvý na svete pracovať v móde homogénneho spaľovania. Čiastočne tak využíva princíp cyklu naftového motora. Pri nižšom zaťažení je totiž schopný zapáliť extrémne chudobnú zmes (30 : 1 až 50 : 1) bez iskry, len kompresiou. Sviečky však zostávajú a aj preto má motor názov SPCCI (Spark Plug Controlled Compression Ignition). To preto, aby pri vyššom zaťažení nedochádzalo k nekontrolovanému detonačnému horeniu.
Výsledkom má byť o 30 % vyšší výkon, ako majú konkurenčné agregáty toho istého objemu a o 30 % nižšia spotreba paliva. Dobrou správou je, že revolučný „diesel na benzín“ sa naozaj chystá na svoju premiéru v novej sériovej Mazde 3, ktorú by sme mohli vidieť už na jar v Ženeve. Do predaja by sa tak mohla dostať ešte do konca budúceho roka.
Porovnanie rozmerov
Model | Mazda Kai | Mazda 3 | Rozdiel |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4420 | 4465 | – 45 |
Šírka (mm) | 1855 | 1795 | + 60 |
Výška (mm) | 1375 | 1450 | – 75 |
Rázvor náprav (mm) | 2750 | 2700 | + 50 |