Americký výrobca elektromobilov sa topí v problémoch. Len za tretí štvrťrok tohto roka prerobila Tesla astronomických 619,4 milióna eur. Celkovú stratu od svojho vzniku už nik nepočíta. Za tou súčasnou majú stáť najmä vysoké investície do rozbehu výroby nového menšieho elektromobilu Tesla 3, na ktorý čaká viac ako pol milióna zákazníkov. Lenže tá viazne viac, ako si firma predstavovala. Za tri mesiace od spustenia produkcie vyrobila len 260 exemplárov. Dodacie lehoty sa predĺžili na 18 mesiacov. Takže strata len rastie.
To ale nebráni šéfovi spoločnosti Elonovi Muskovi v odvážnych víziách. Dôveru investorov si vie získať práve nimi. A keď už niektorým dochádza trpezlivosť, z rukáva vytiahne nejakú tú bombu. A presne to urobila Tesla minulý týždeň, keď predstavila nielen prototyp očakávaného elektrického ťahača Tesla Semi s dojazdom 1 000 km, ale aj druhú generáciu kupé Tesla Roadster. Musk síce už dávnejšie spomenul, že na svoj prvý model, vyrábaný v rokoch 2008 až 2012 na báze Lotusu Elise, spoločnosť nezabudla, a plánuje jeho návrat, no nik netušil, že projekt je v takom pokročilom štádiu vývoja.
Samozrejme, ide o koncept, navyše s prívlastkom 2020, takže až také horúce to nie je, no v podstate sa pozeráme na prototyp, podobne ako to bolo v prípade Tesly 3 pred dvoma rokmi. Dokladuje to skutočnosť, že už dnes si môžete Roadster záväzne objednať. Kedy ho dostanete, známe nie je. Opäť paralela s „trojkou“. V každom prípade vyzerá novinka úžasne. Má jednoduché línie kupé a po odňatí skleneného strešného panelu sa mení na roadster. V porovnaní s predchodcom ponúka interiér až štyri miesta na sedenie v konfigurácii 2+2, podobne ako napríklad Porsche 911 alebo Audi TT. Tvar volantu naznačuje, že Roadster počíta aj s autonómnym riadením.
Parametre deklarované Muskom doslova vyrážajú dych. Tesla Roadster má šprintovať na stovku za 1,9 sekundy! To nezvládnu ani najlepšie hyperšporty typu Bugatti Chiron, Koenigsegge One:1, Porsche 911 Spyder či McLaren P1. Rovnako fascinujúca je akcelerácia na 160 km/h za 4,2 sekundy a zdolanie štvrť míle za 8,8 sekundy. Maximálna rýchlosť má atakovať 250 míľ za hodinu, teda 400 km/h. Na elektromobil čosi nevídané. Zásobou batérií s kapacitou 200 kWh prekonáva Roadster najdrahšie modely Tesly hneď dvojnásobne.
To má zabezpečiť dostatok energie na 1 000 km jazdy a istotu, že akumulátory neskončia po pár kilometroch absolvovaných na okruhu v maximálnom tempe. Výkon nepoznáme, ale na štyri kolesá má prúdiť gigantický krútiaci moment 10 000 Nm. To odhaľuje, že Roadster počíta s pohonom štyroch kolies. Šokuje aj kabína vybavená futuristickým volantom a v neposlednom rade cena. Tou prekonáva Roadster všetky doterajšie modely Tesly. Za tento červený „projektil“ zaplatíte 200 000 dolárov a za prvú 1 000-kusovú sériu Roadster Founders rovných 250 000 dolárov.
Nie je to málo, ale vzhľadom na parametre, ktorými Tesla doslova degraduje podstatne drahších konkurentov, zas ani žiaden extrém. Ako pri Tesle býva zvykom, záujemcovia musia platiť vopred. Lenže tentoraz nehovoríme o smiešnych 1 000 dolároch, ktoré zložili zákazníci za Model 3, ale o sume 50 000 dolárov. A tí, ktorí zatúžia po „limitke“ Roadster Founders, musia zaplatiť vopred celé auto. Vlastne tým Tesle, ktorá sa už roky pohybuje v červených číslach, pomáhajú financovať jej súčasný chod. Veď k prvým zákazníkom sa má Roadster dostať najskôr v roku 2020.
Technické údaje
Pohon | 4 x elektromotor |
---|---|
Krútiaci moment na kolesách (Nm) | 10 000 |
0 – 97 km/h (s) | 1,9 |
0 – 160 km/h (s) | 4,2 |
Zrýchlenie na štvrť míle (s) | 8,8 |
Max. rýchlosť(km/h) | 402 |
Kapacita batérií (kWh) | 200 |
Dojazd (km) | 997 |