Koncern Volkswagen končí s motorom 1,4 TSI, ktorý postupne zamieňa za nový 1,5 TSI, a Toyota zas nahrádza svoj 4-valec 1,33 VVT-i za motor s objemom 1,5 litra. A Renault? Jeho známy agregát 1,2 TCe sa má stať pomaličky minulosťou. Zastúpi ho nový preplňovaný 4-valec 1,3 TCe. Dôvod je zrejmý. Malé motory neznižovali spotrebu áut v reálnej premávke, ale len na papieri. To všetko už však nefunguje po zavedení novej metodiky merania spotreby WLTP, platnej od septembra.
Tá nastavila roztvárajúcim sa nožničkám medzi realitou a fikciou zrkadlo. Aspoň čiastočne. Pozrieť doň sa musí aj Renault, jeden z najväčších zástancov downsizingu. V súčasnosti používa motory s maximálnym objemom 1,6 litra, čo platí aj pre jeho veľké modely ako Talisman či Espace 1,6 TCe alebo 1,6 dCi. Najmenším motorom je 3-valec 0,9 TCe a v strede ponuky sa nachádza 4-valec 1,2 TCe. Práve toho sa dotkne upsizing. A keďže Renault spolupracuje s koncernom Daimler, podelili sa obaja partneri s nákladmi na vývoj.
A nielen to. Kým predošlé motory 1,5 dCi, 1,6 dCi, 1,0 SCe a 0,9 TCe, ktoré používal Daimler v niektorých Mercedesoch-Benz a Smartroch, nemecký odberateľ len mierne upravoval, tentoraz sa na modernizácii motora priamo podieľal. Základ síce ostane rovnaký, novinka bude teda vychádzať zo 4-valca 1,2 TCe, ale jej objem narastie na 1 330 ccm. Okrem toho dostane nové priame vstrekovanie paliva, úpravy na zníženie trenia a ako prvý benzínový motor Renaultu aj filter pevných častíc. Tým splní emisnú normu Euro 6c.
Dodávať sa bude vo výkonových verziách 85, 96, 110 a 118 kW. Ako prvé ho už na jar budúceho roka dostanú crossovery Scénic a Grand Scénic. Neskôr zavíta aj pod kapotu Renaultu Mégane a Captur. Mercedes zas novinku využije v kompaktných triedach A a B. Zákazníkom má nový 4-valec priniesť úsporu paliva v reálnej premávke. Presné údaje však ešte nie sú k dispozícii.