Subaru predstavilo v januári v Detroite koncept Ascent. Bolo jasné, že po rokoch pripravuje opäť model, ktorý odvezie viac ako piatich ľudí. A keďže dve generácie MPV Tribeca, vyrábané v rokoch 2006 až 2014, skončili neslávne, prednosť dostalo veľké SUV. Rovnomenný model priviezlo na autosalón v Los Angeles a netají sa tým, že ide o najväčšie Subaru v histórii. Postavili ho na platforme SGP (Subaru Global Platform), ktorú využíva Legacy či Forester, pre potreby Ascentu však musela byť rozšírená, predĺžená a spevnená. O potrebnú tuhosť sa stará nový integrovaný rám, ktorý má tiež zaručiť absorbciu vibrácií a hluku.
Rázvor náprav sa v porovnaní s Legacy natiahol o 127 mm, až na 2 878. Presné rozmery nepoznáme, ale Ascent bude nepochybne atakovať päťmetrovú hranicu. Dizajn vyznáva filozofiu Dynamic X Solid, ktorá stavia na robustnosti. V porovnaní s konceptom ubudli len futuristické prvky, ako úzke spätné zrkadlá či príliš komplikovaný dizajn svetiel. Naopak, pribudli klasické kľučky. Svetlám však ostala výrazná „céčková“ grafika denných diód. Nechýba ani typická 6-uholníková maska, mohutné oblúky blatníkov ani plastová ochrana prahov a dverí. Štýlom je Ascent v podstate veľmi blízky Otbacku, dokonca viac ako menšiemu SUV Forester. Zadné svetlá prepája mohutná chrómová lišta.
Veľkorysý formát umožnil vytvoriť obrovský vnútorný priestor. Ten má až 4 332 litrov objemu, takže sa sem zmestia tri rady sedadiel. Subaru hovorí až o deviatich možných konfiguráciách usporiadania. Raritou je, že tretí rad poskytuje miesto pre troch cestujúcich. Takže Ascent je schopný prepraviť ôsmich cestujúcich. Priplatiť si však môžete aj za konfiguráciu 2+2+3, keď tvoria druhý rad dve samostatné „kapitánske“ kreslá. Potom však jeden člen posádky ubudne. Medzi nimi je ulička pre prístup k tretiemu radu. V štandardnej konfigurácii sú dva zadné rady delené v pomere 40 : 60. Kufor môže mať objem pri sklopených sedadlách až 2 038 litrov a zmestí sa doň surf či niekoľko bicyklov.
To, že Subaru myslelo na všetkých členov posádky, dokumentuje prítomnosť ôsmich USB portov, devätnástich držiakov na nápoje, trojzónovou klimatizáciou, čítacími lampičkami pre tri rady sedadiel aj 12 V zásuvkou. Palubná doska je vybavená najnovším multimediálnym rozhraním Subaru Starlink s uhlopriečkou 6,5 alebo 8 palcov, kompatibilným so smartfónmi cez platformy Apple CarPlay a Android Auto. Po prvýkrát sa v Subaru objavuje hotspot s vysokorýchlostným pripojením LTE. Samozrejmosťou je navigácia či hlasové ovládanie. Za príplatok dostanete možnosť diaľkového spojenia s vozidlom vrátane sledovania jeho polohy či vzdialeného odomykania a štartovania.
Bezpečnostný balík Subaru EyeSight so stereokamerou obsahuje autonómne brzdy, výstrahu pred kolíziou EyeSight Assist Monitor, monitorovanie jazdných prúdov a slepých uhlov zrkadiel, adaptívny tempomat aj asistent zmeny jazdného prúdu či automatické prepínanie diaľkových svetiel. Sledovanie priestoru pri cúvaní doplní neskôr automatické brzdenie. Na palube tiež pribudol head-up displej a elektronické spätné zrkadlo, ktoré prenáša obraz zo zadnej kamery. Z luxusných prvkov je k dispozícii panoramatické otvárateľné strešné okno, elektrické nastavovanie sedadiel, vyhrievaný volant alebo výkonné audio Harman/Kardon.
Pod kapotou pracuje úplne nový preplňovaný boxer s objemom 2,4 litra. Vďaka priamemu vstrekovaniu paliva, duálnemu časovaniu ventilov, vysokému kompresnému pomeru 10,6 : 1, turbodúchadlu twinscroll a medzichladiču stlačeného vzduchu ponúka výkon 191 kW a krútiaci moment 375 Nm, ktorý je k dispozícii už od 2 000 otáčok za minútu. Spojený je štandardne s kontinuálnou prevodovkou Lienartronic CVT s ôsmimi prednastavenými prevodovými pomermi a permanentným pohonom oboch náprav Symmetrical AWD. Trakciu zlepšuje off-roadový mód X-Mode a už tradične hill-holder a asistent pre prudké klesanie Hill Descent Control. Ascent zvládne aj ťahanie prívesu s hmotnosťou 2 270 kg.
Už výber benzínovej pohonnej jednotky naznačuje, že Ascent ostane americkou záležitosťou. S jeho exportom do Európy sa nepočíta. Vylúčené to ale celkom nie je, keďže ani kombi Levorg to pôvodne nemalo namierené na starý kontinent, a predsa sa k európskym zákazníkom dostalo. V tomto prípade by však Ascent nepochybne pre úspech v Európe potreboval diesel alebo aspoň hybridnú verziu, ktorá by spotrebu zredukovala na úroveň akceptovateľnú v Európe.