Nový 4-valec 1,5 TSI Evo predstavil koncern VW vlani na motorárskom sympóziu vo Viedni. Zatiaľ sa ukázal len vo verzii s výkonom 110 kW. Napríklad v novom Golfe, VW Tiguan, Škode Karoq, Octavii či Seate Ibiza Cupra. Nasledovať budú ďalšie desiatky modelov, kde vystrieda starší agregát 1,4 TSI. Tam sa však jeho kariéra nekončí. Koncern Volkswagen s ním má veľké plány a pripravuje hneď niekoľko výkonových verzií. Pôjde o odpoveď na emisný škandál Dieselgate, kde aspoň v modeloch nižšej a nižšej strednej triedy zastúpi „špinavé“ diesely.
Dosiahnuť však účinnosť vznetových agregátov nebude ľahké. Nestačí len Millerov cyklus, vypínanie valcov či vysoký kompresný pomer a variabilná geometria lopatiek turbodúchadla. Na pomoc má prísť elektrifikácia. Motor preto Volkswagen spojí so 48 V elektrickým okruhom, čo znamená možnosť použiť mikrohybridnú sústavu MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle). Klasický alternátor a štartér tak nahradí výkonný štartér-generátor. Vďaka nemu bude motor pri brzdení odovzdávať rekuperovanú energiu malej li-ion batérii a bude schopný častejšieho vypínania a štartovania. Teda aj počas jazdy.
Zároveň môže tento reverzibilný alternátor podporiť akceleráciu. V tejto verzii, ktorá by mala mať výkon 96 kW, očakáva koncern VW priemernú spotrebu pri Golfe len 4,8 litra benzínu na 100 km, a to podľa novej prísnejšej metodiky WLTP. Ešte viac paliva má šetriť systém MHEV+, ktorý doplní technológiu o druhý elektromotor s výkonom 26 kW, umiestneným buď v dvojspojkovej prevodovke, alebo na zadnej náprave. To znamená čisto elektrický pohon pri nízkych rýchlostiach, minimálne pri parkovaní, účinnejšiu rekuperáciu a ešte častejšie vypínanie spaľovacieho motora. Apetít by mal klesnúť až o dva litre.
A kedy sa nových verzií motora dočkáme? Systém MHEV sa možno objaví ešte v tejto generácii Golfu. Modifikácia MHEV+ príde pravdepodobne až s jeho novou generáciou naplánovanou na rok 2019. Ešte skôr určite uvidíme verzie motora upravené na spaľovanie zemného plynu.