Mercedes-Benz urobil so svojím 4-dverovým kupé CLS doslova dieru do sveta. Športový derivát z vtedajšej triedy E zapôsobil ako blesk z jasného neba a Stuttgart si tak mohol na konto pripísať stvorenie nového segmentu. Konkurencii z Ingolstadtu a Mníchova trvalo roky, kým našla účinnú odpoveď v podobe Audi A7 či BMW 6 Gran Coupé. V roku 2011 nasledovala druhá, i keď menej úspešná generácia, a po vlaňajšej premiére nového éčka, sa už len čakalo, na tretie vydanie tohto príbehu.
Ten štartuje na autosalóne v Los Angeles. Napokon, práve USA sú pre CLS najdôležitejším trhom. Novinka prichádza opäť ako autonómny model, stojaci medzi triedou E a vlajkovou loďou S a napriek zmene nomenklatúry v posledných rokoch si ponecháva pôvodný názov. Rozmery síce nepoznáme, ale možno predpokladať, že CLS bude opäť o čosi väčšie. Mercedes-Benz priznáva, že dizajnom má pripomínať skôr prvú, než druhú generáciu. Práve z nej sa stala ikona. Prináša však množstvo nových prvkov.
Predná maska s diamantovým efektom sa po prvýkrát rozširuje smerom nadol. A navyše má negatívny sklon. Aj predné svetlá sú podstatne bližšie k asfaltu. Kapota je zasadená do karosérie podobne ako pri superšporte AMG GT. Z profilu je evidentná silueta kupé so zníženou kabínou a bezrámovou konštrukciou okien. Delené zadné svetlá majú na pomery automobilky nezvyklý trojuholníkový tvar. Odstránenie zbytočných prelisov odkazuje na nový organický dizajnový jazyk Senzual Purity. A navyše prináša nízky aerodynamický odpor vyjadrený súčiniteľom Cd 0,26.
Interiér pripomína skôr kupé triedy S ako bežné éčko. Zvlnená palubná doska prerastá plynulo do výplní dverí. Nechýbajú turbínové prieduchy ventilácie ani vysoký stredový tunel. Nad stredovou konzolou tróni 12,3-palcový displej multimediálneho rozhrania Connect. Za príplatok dostanete ďalší 12,3-palcový displej v úlohe prístrojového panelu. Oba sú potom prekryté spoločným sklom a tvoria jednoliaty celok. Novinkou v systéme ovládania je touchpad s hmatovým ohlasom či náladové osvetlenie kabíny s výberom 64 farieb, vrátane podsvietenia otvorov klimatizácie.
Z triedy S si CLS požičalo systém Wellness, ktorý synchronizuje činnosť klimatizácie, osvetlenia, masážnych či ventilovaných sedadiel, vyhrievaného volantu a audiosústavy v programoch Freshness, Warmt, Vitality, Joy a Comfort. Training pridáva tri masážne programy sedadiel. Vzadu má CLS trojmiestnu lavicu, ponúka teda miesto pre päť cestujúcich, čo je veľká výhoda. V kufri je veľkorysých 520 litrov pre batožiny. Delené zadné operadlá v pomere 40 : 20 : 40 umožňujú ďalšie zväčšenie.
Z triedy S pochádzajú aj bezpečnostné systémy. Ťažia z výkonnejších kamier, nových senzorov a tiež spolupráce s dátami navigácie. Už v štandarde obsahuje CLS varovný systém Attention Assist, adaptívny tempomat či balík prvkov systému Pre-Safe s novou funkciou Sound, ktorá pripraví ľudské ucho na predpokladaný hluk v kabíne počas potenciálneho nárazu. Príplatkový balík Driving Assisttance Package pridáva poloautonómne riadenie v zápchach a na diaľnici, varovanie pred križujúcimi vozidlami, ale aj automatickú reguláciu rýchlosti na základe predpisov a infraštruktúry, napríklad na kruhových objazdoch.
Príplatkové full LED svetlá Ultra Range Multibeam LED majú dosah neuveriteľných 650 metrov, čo konkuruje laserovým reflektorom. Pod kapotou sa na úvod predstavia tri radové 6-valce z novej generácie agregátov OM 654, z toho dva dieselové, známe z triedy S. Majú hliníkovú konštrukciu, oceľové piesty a znížené trenie pomocou vrstvy Nanoslide. Verzia 350d ponúka 220 kW a 600 Nm. Výkonnejšia 400 d sa môže pochváliť dvojicou turbodúchadiel a unikátnym variabilným časovaním ventilov Camtronic. Výkon sa tak vyšplhá až na 250 kW a krútiaci moment na 700 Nm.
Pritom je normovaná spotreba v oboch prípadoch len 5,6 litra nafty. Motory sú štandardne spojené s 9-stupňovými prevodovkami ZF a pohonom oboch náprav 4Matic. Najväčšou hviezdou je ale benzínová verzia 450 EQ Boost 4Matic s filtrom pevných častíc, ktorá kombinuje trojlitrový 6-valec s výkonom 270 kW a krútiacim momentom 500 Nm so štartér generátorom, ktorý je schopný pridať ďalších 16 kW a až 250 Nm podpory krútiaceho momentu. Celé to má pod palcom nový 48 V elektrický okruh. Výsledné parametre potom zodpovedajú 8-valcovému motoru, ale pri výrazne nižšej spotrebe
Mikrohybridný systém totiž umožňuje časté vypínanie motora, podporu pri „plachtení“, čisto elektrický pohyb pri nízkych rýchlostiach, ale aj účinnú rekuperáciu brzdnej energie, ktorá sa skladuje v li-ion batérii. Presný údaj o spotrebe paliva však Mercedes-Benz zatiaľ neprezradil. Až neskôr prídu pod prednú kapotou menšie dvojlitrové štvorvalce a verzia s hnanou zadnou nápravou. A keď sme už pri podvozku, spomeňme, že CLS dostalo predné 4-prvkové závesy a na výber až tri druhy odpruženia. Štandardné oceľové pruženie má charakteristiku Dynamic, čo ho odlišuje od podvozkov v triede E a S.
Za príplatok dodá automobilka adaptívne tlmiče Dynamic Body Control pracujúce v režimoch Comfort, Sport a Sport Plus. Vrcholová verzia pridáva pneumatické odpruženie Air Body Control s redukciou náklonov v zákrutách. Novinka Mercedesu-Benz zamieri k prvým zákazníkom v marci 2018. S blížiacim sa uvedením na trh automobilka postupne uvoľní ďalšie technické a prevádzkové parametre.