Jeep Wrangler: Legenda zostala drsná. Je ale ľahšia a šetrí palivo

Nová generácia americkej terénnej legendy prichádza po predlhých desiatich rokoch. Nové emisné a bezpečnostné normy je však našťastie neublížili. V teréne bude lepšia ako kedykoľvek predtým. Môže však počítať s preplňovaným 4-valcom, 8-stupňovým automatom, moderným infotainmentom aj vyššou bezpečnosťou.

11.12.2017 06:00
debata
Wrangler ostal Wranglerom. Má však lepšiu... Foto: Jeep
Jeep Wrangler - 2018 Wrangler ostal Wranglerom. Má však lepšiu aerodynamiku a modernejšie technológie. Napríklad aj predné diódové svetlá s automatickým prepínaním diaľkového režimu.

Súčasná generácia Wrangleru, označovaná ako JK, je na svete od roku 2006. A to s jednou zásadnou modernizáciou, ktorá prebehla v roku 2011 a tejto terénnej legende priniesla najmä modernejší interiér. Čas sa ale nedá zastaviť, a tak na scénu nastupuje nový Wrangler s kódovým označením JK. Očakávania sprevádzala neistota. Je totiž známe, že nová legislatíva v oblasti bezpečnosti a emisií nehrá off-roadom príliš do kariet. Veľký prerod čaká Land Rover Defender aj Mercedes-Benz triedy G, jedny z posledných zástupcov klasických terénnych áut s rámovým podvozkom, tuhými nápravami či redukčnými prevodovkami.

Do poslednej chvíle tak nebolo zrejmé, ako sa trend prejaví na konštrukcii nového Wrangleru. Či neprídeme o ďalší klenot automobilovej histórie, ktorý píše svoju kroniku už od druhej svetovej vojny. Na autosalóne v Los Angeles však roduverným priaznivcom terénnej klasiky nepochybne odľahlo. Wrangler je opäť Wranglerom so všetkým, čo k tomu patrí, vrátane rámového podvozku a dvoch tuhých náprav. Neutrpel ani dizajn. Prísne evolučný prístup mu len priniesol o čosi uhladenejšie línie. Ale aj viac hliníka, napríklad na dverách dverách.

Po demontáži plátennej alebo pevnej strechy a... Foto: Jeep
Jeep Wrangler - 2018 Po demontáži plátennej alebo pevnej strechy a tiež sedadiel si môže posádka užívať vietor vo vlasoch. V tomto smere je Wrangler skutočným unikátom. K dispozícii bude dokonca aj elektricky ovládaná strecha.

Spolu s rozsiahlym nasadením vysokopevnostnej ocele to znamená zníženie pohotovostnej hmotnosti o 90 kg. Wrangler bude dostupný v krátkej aj predĺženej verzii so štvordverovou karosériou a delenými zadnými dverami, na ktorých je stále uchytené rezervné koleso. Krátka verzia príde v úrovniach Sport, Sport S a Rubicon. Unlimited pridá verziu Sahara. Predná maska má opäť sedem vertikálnych otvorov a kruhové svetlá. Tentoraz aj diódové. Na prvý pohľad je zrejmý dôraz na lepšiu aerodynamiku. Čelné okno je viac sklopené. Detaily sú oveľa prepracovanejšie, čo vidieť napríklad na nárazníkoch.

K dispozícii bude naďalej predĺžená verzia... Foto: Jeep
Jeep Wrangler - 2018 K dispozícii bude naďalej predĺžená verzia Unlimited. Rezervu so vozí Wrangler na zadných krídlových dverách.

Čo je podstatné, tak ako v minulosti, sú dvere odnímateľné a čelné okno sklopné. K dispozícii je tiež odnímateľná pevná alebo plátenná strecha. Po ich zložení si môžete užívať vietor vo vlasoch i keď stále s pevným rámom, ktorý tvorí bezpečnostnú klietku kabíny. Neskôr sa má objaviť elektricky ovládaný soft-top Sky One-Touch. Interiér je výrazne prepracovaný, napokon, za desať rokov sa toho veľa zmenilo, najmä v infotainmente. Takže Wrangler, tak ako jeho mladší súrodenci, dostal multimediálne rozhranie Uconnect s uhlopriečkou 5,0, 7,0 alebo 8,4 palca. Zaručená je kompatibilita so smartfónmi aj wi-fi hotspot.

Interiér ťaží z kvalitnejších materiálov,... Foto: Jeep
Jeep Wrangler - 2018 Interiér ťaží z kvalitnejších materiálov, detailnejšieho spracovania a najmä nového infotainmentu Uconnect s maximálne 8,4-palcovým displejom.

Kabína prináša viac komfortu vďaka pohodlnejším sedadlám, čalúneným povrchom a väčšiemu podielu mäkkých plastov. Zadná lavica má komfortnejší sklon operadla. Väčší má byť aj batožinový priestor, ktorý dopĺňa množstvo odkladacích priestorov vrátane vreciek zo sieťoviny a držiakov nápojov. Na výber je niekoľko druhov čalúnenia, dekorácií, ale aj výkonná audiosústava či dvojzónová klimatizácia. Jeep sľubuje vyšší akustický komfort a menej vibrácií. Bezpečnostné portfólio dopĺňa po prvýkrát monitorovanie slepého uhla zrkadiel, cúvacia kamera, sledovanie križujúcich vozidiel či automatické prepínanie diaľkových svetiel.

Hviezdou pod kapotou je preplňovaný 4-valec 2,0... Foto: Jeep
Jeep Wrangler - 2018 Hviezdou pod kapotou je preplňovaný 4-valec 2,0 eTorque s výkonom 191 kW. Novinkou je aj 8-stupňová automatická prevodovka.

Pod kapotou sa odohrala doslova revolúcia. Jediným motorom, ktorý preberá Wrangler z minulosti, je atmosférický 6-valec 3,6 Pentastar (210 kW), ale tentoraz kombinovaný okrem manuálu aj s 8-stupňovým automatom. Absolútnou novinkou je preplňovaný priamovstrekový benzínový 4-valec 2,0 eTorque (191 kW) spriahnutý so 48 V elektrickým okruhom mikrohybridnej sústavy. Neskôr doplní portfólio naftový 6-valec 3,0 EcoDiesel od VM Motori (191 kW), ktorý nahradí pôvodný „industriálny" 4-valec 2,8 CRD. Spojený bude výlučne s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Tento zamatový diesel si budete môcť dopriať jedine v predĺženej verzii Unlimited.

V teréne sa môže Wrangler Rubicon spoľahnúť na... Foto: Jeep
Jeep Wrangler - 2018 V teréne sa môže Wrangler Rubicon spoľahnúť na off-roadové nápravy Dana 44, dve uzávierky diferenciálov a odpájateľné stabilizátory.

To, čo však robí z Wrangleru skutočný off-road, je jeho „štvorkolka“ a konštrukcia podvozku. Dostupné budú tri verzie. Všetky spája po prvýkrát použitý permanentný pohon oboch náprav Select-Trac a redukčný prevod s pomerom 2,72 : 1. Command-Trac pridáva terénne nápravy Dana 44 s koncovým prevodom 3,45 : 1. Najdrsnejšia verzia Rock-Trac pre Rubicon má koncové prevody 4,1 : 1 a navyše dve uzávierky diferenciálov Tru-Lok. K dispozícii sú aj elektricky odpájateľné stabilizátory alebo navijak. Okrem toho má Wrangler nábehové chrániče nárazníkov a podvozku či ťažné oká.

Svetlá výška takmer 270 mm stojí za nabehovými uhlami 44, respektíve 37 stupňov. Prejazdový uhol je 27,8 a brodivosť 33 cm. Trakcii pomáhajú 33-palcové pneumatiky. Na trh dorazí nový Wrangler v polovici budúceho roka. A spolu s ním aj obrovské množstvo príslušenstva od spoločnosti Mopar. K dispozícii má byť až 200 prvkov vrátane „šnorchlu“, strešného nosiča, prahových nadstavcov alebo prídavných svetiel. Neskôr by sa mal po prvýkrát v histórii objaviť aj sériový pikap.

Jeep Wrangler - 2018
Jeep Wrangler - 2018
+85Jeep Wrangler - 2018

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Jeep Wrangler #Jeep #autosalón Los Angeles 2017
Články podľa značiek