Pripomeňme si najprv minulosť. Príbeh americko-fínskej spoločnosti Fisker Automotive nemal dlhé trvanie. Automobilka založená v roku 2007 Henrikom Fiskerom, bývalým dizajnérom Aston Martinu, spustila o štyri roky neskôr produkciu veľmi inovatívneho športového sedanu Karma. Ten bol vybavený plug-in hybridnou technológiou. Išlo o elektromobil s predĺženým dojazdom, ktorého hlavným zdrojom pohonu bola dvojica elektromotorov so spoločným výkonom 240 kW, napájaných z li-ion akumulátorov s kapacitou 20,1 kWh. V zálohe pracoval generátor poháňaný preplňovaným 4-valcom s objemom 2,0 litra a výkonom 191 kW.
Tak sľubne, ako sa projekt začal, tak rýchlo skončil. Produkcia vo Fínsku bežala len do roku 2012, pričom vzniklo 2 450 exemplárov, zväčša pre USA. Problém s jediným dodávateľom batérií, spoločnosťou A123 Systems, viedol nakoniec ku konkurzu automobilky. Nádherný dizajn Karmy však nedal spávať známemu americkému manažérovi Bobovi Lutzovi. Spolu s Gillbertom Villarealom a Henrikom Fiskerom založili novú spoločnosť VLF Automotive a Karmu prestavali po súdnych ťahaniciach na brutálne výkonný benzínový sedan Destino s kompresorovým 8-valcom 6,2 V8 z Chevrolettu Corvette ZR1 (476 kW).
Bolo to síce trochu zvrátené, pretože pôvodná Karma útočila na bohatú zelenú klientelu, ale VLF aspoň využila už existujúce komponenty vozidiel, ktoré pôvodný Fisker nedokázal doviesť do finále. Popri tomto projekte, odobrenom samotným Henrikom Fiskerom, sa však ujal oprát pôvodného Fiskeru čínsky miliardár Richard Li a spustil vývoj nového modelu. A práve ten mal pred pár dňami debut na veľtrhu spotrebnej elektroniky CES v Las Vegas. Po prvotných informáciách tu Fisker konečne „pustil perie“. Dáta, ktoré zazneli, sú tak trochu ako z iného sveta. A z toho je aj fascinujúci dizajn. Nové 4-dverové GT EMotion je na rozdiel od Karmy čistým elektromobilom. Spaľovací motor tu už nenájdete.
A nenechajte sa oklamať. Toto nie je žiaden kompakt. Veď na dĺžku má EMotion 5 085 mm, teda skoro toľko ako Mercedes-Benz triedy S. Rovnako veľkorysý je rázvor náprav s hodnotou 3 018 mm. Skutočnú veľkosť formátu maskujú len obrovské 23-palcové disky kolies, ktoré budú dodávané štandardne. Za príplatok v karbónovom vyhotovení. A z tohto ultraľahkého materiálu pozostáva aj samotná karoséria. Tá šokuje nielen športovými líniami doplnenými o predný spojler a zadný difúzor, ale aj štvoricou dverí, ktoré sa vyklápajú nahor na špeciálnych kĺboch. Dokonca aj prostredníctvom smartfónu.
Interiér je nadmieru luxusný a môže mať štyri alebo päť sedadiel. Futuristickú atmosféru dovára trojica displejov. Jeden v úlohe prístrojového panelu, jeden v centre palubnej dosky a tretí zakrivený na stredovej konzole. EMotion počíta s autonómnym riadením na úrovni SAE4, preto je vybavený až piatimi laserovými radarmi lidar. Dáta z ďalších snímačov ako kamier či ultrazvukových senzorov dokáže spracovávať elektronický mozog v reálnom čase, čo skracuje reakcia autopilota. Takže v oblasti autonómneho riadenia by mala novinka poraziť americkú Teslu i keď stále chýba potrebná legislatíva.
Rovnako pokrokový je pohon. EMotion spolieha na dva elektromotory so spoločným výkonom 575 kW, ktoré mu umožňujú akcelerovať na stovku za tri sekundy a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 259 km/h. Kapacita batérií aj ich druh sú zatiaľ tajomstvom. Pôvodne sa šuškalo o akumulátoroch spoločnosti Nanotech Energy využívajúcich grafén. Teraz sa ale neoficiálne hovorí o spolupráci s LG Chem. V každom prípade Fisker potvrdil, že ich kapacita bude stačiť na dojazd 400 míľ, čo je 644 km, pričom dobíjanie má trvať extrémne krátku dobu.
Výrobu spustí Fisker už budúci rok. Cena má štartovať na v celku prijateľných 129 000 dolároch, čo je približne 108 000 eur. Už dnes môžete zložiť zálohu vo výške 2 000 dolárov. K prvým zákazníkom sa dostane vo Veľkej Británii v roku 2020. Neskôr počíta Fisker s predĺžením dojazdu až na 800 km. To už by mala byť na svete jeho nová generácia batérií.