Autosalón v Detroite už nie je tým, čo býval. Severoamerická prehliadka áut dopláca nielen na nový trend marketingu automobilových výrobcov, ktorí čoraz viac uprednostňujú sociálne siete pred výstavami, ale aj na rastúcu autoritu konkurenčných amerických podujatí. Množstvo automobilových premiér sa odohralo len nedávno na autosalóne v Los Angeles, kde debutoval nový Jeep Wrangler, Subaru Ascent, Mercedes-Benz CLS a minimálne ďalších desať dôležitých modelov, a tiež na prehliadku elektroniky CES v Las Vegas, kde našli automobilky vhodnú pôdu na prezentáciu konceptov s autonómnym riadením či alternatívnymi pohonmi.
Takže do hál detroitského Cobo Centra mieri každoročne menej a menej automobilových noviniek. A dokonca aj menej výrobcov. Tento rok chýba napríklad Porsche, Bentley alebo Mazda. Do kariet nehrá Detroitu ani stagnácia amerického trhu s autami. Jednoducho, vzostupová séria, ktorá pokračovala nepretržite od roku 2009, je minulosťou. Vlani klesol podľa štatistík predaj vozidiel v USA o dve percentá na konečných 17,1 milióna vozidiel. Niekdajšia automobilová veľmoc je dnes v tieni Číny aj Európy. Situácia však nie je až taká dramatická. Stále ide o štvrtý najlepší predajný výsledok v histórii v Spojených štátoch.
V Detroite sa tak je stále na čo pozerať, i keď už nikdy nebude nabitý premiérami ako v minulosti. Je najmä platformou pre domácich výrobcov, takže najväčšie americké koncerny GM, Ford a FCA tu chýbať nemohli. Svojím dielom prispeli japonské, kórejské, európske značky a dokonca aj čínske automobilky, ktoré pokukujú po USA. Vybrali sme pre vás 15 najdôležitejších premiér, ktoré patria neodmysliteľne ku koloritu amerických ciest, ako veľké pikapy, ale aj debuty, ktoré majú vzťah k európskemu automobilovému trhu. Asi najväčšou „bombou“ bola z tohto pohľadu svetová premiéra novej generácie Mercedesu-Benz triedy G.
Acura RDX Concept
Prémiová divízia Hondy chystá generačnú výmenu SUV RDX. Pôjde o veľkú zmenu. Novinka bude totiž postavená na novej platforme „Exclusive Acura“, ktorá je podstatne tuhšia a zároveň ľahšia. Tú zdieľa aj rovnomenný detroitský koncept, ktorý nie je príliš vzdialený finálnemu produktu. Za bernú mincu môžeme brať dizajn s prepracovanou 5-uholníkovou maskou s LED svetlami, väčšie rozmery aj nový preplňovaný 4-valec 2,0 DOHC VTEC Turbo, spojený s 10-stupňovou automatickou prevodovkou. Jeho výkon a krútiaci moment vyšší až o 40 %, bude prenášaný na obe nápravy. Systém All Whell Drive (SH-AWD) sa zároveň postará o vektorovanie krútiaceho momentu medzi kolesami, čo prinesie vyššiu stabilitu v zákrutách. Interiér dostane nové rozhranie True Touchpad, založené na operačnom systéme Android. Sériová verzia zamieri k zákazníkom už v lete.
AMG 53CLS/53E Coupé, Cabrio
Hneď troma novými modelmi sa pochválila v Detroite divízia Mercedesu-Benz z Affalterabchu. AMG tu predstavilo nové 4-dverové kupé CLS a tiež kupé a kabriolet triedy E s označením 53. Pod ním sa skrýva revolučná zmena. Po prvýkrát v histórii totiž využilo AMG hybridnú, respektíve plug-in hybridnú technológiu. Všetky tri vozidlá poháňa nový radový 6-valec s turbodúchadlom a elektrickým kompresorom, spojený s reverzibilným alternátorom. Kým motor dáva 320 kW a 520 Nm, štartér-generátor pridáva ďalších 16 kW a 250 Nm krútiaceho momentu. Elektromotor je umiestnený medzi spaľovacou jednotkou a 9-stupňovým automatom. To si vyžiadalo použitie 48-voltového elektrického okruhu. Výsledkom je šprint na stovku za 4,4, respektíve 4,5 sekundy a maximálna rýchlosť 270 km/h. Pritom si novinky vystačia s 8,5 litra benzínu na 100 km. To aj vďaka vypínaniu motora počas jazdy. Štandardom pre všetky verzie je pohon oboch náprav 4Matic+.
Ford Mustang Bullitt
Mustang Bullitt je síce len limitovanou edíciou tejto americkej športovej ikony, no napriek tomu patrí k hviezdam autosalónu. Po päťdesiatich rokoch oprašuje totiž spomienky na hollywoodsky trhák Bullittov prípad, z ktorého pochádza jedna z najslávnejších automobilových naháňačiek – v hlavnej úlohe s Mustangom a Steve McQueenom. Tak ako historická predloha má sivozelený lak, čierne kolesá a minimum ozdobných prvkov. Chýba dokonca aj logo mustanga na prednej maske. O to viac výkonu skrýva pod kapotou. Atmosférický motor 5,0 V8 posiela k zadným kolesám cez 6-stupňový manuál 349 kW, čo je o 18 viac ako pri štandardnej verzii. Maximálka sa vyšplhala na 262 km/h. Interiér zušľachťujú sedadlá Recaro, digitálny kokpit či 8-palcový displej infotainmentu. Dopriať si môžete adaptívne tlmiče či asistenčné systémy. Koľko kusov Bullittov vznikne, Ford neprezradil.
Hyundai Veloster
Kompaktné kupé Veloster veľa vody zatiaľ nenamútilo, najmä nie v Európe. Hyundai mu dal ale v Detroite druhú šancu. A dokonca zachoval atypickú koncepciu s dvojicou dverí na pravej strane a jednými na strane vodiča. S prednou 6-uholníkovou maskou a čiernou strechou sa tvári omnoho dravšie. Napokon, bude mať viac výkonu. Základom je benzínový motor 2,0 GDI (108 kW) pracujúci v Atkinsonovom cykle a nad ním výkonnejší preplňovaný agregát 1,6 T-GDi (148 kW). To, že Hyundai Velosteru verí, potvrdzuje však najviac nová verzia N s preplňovaným dvojlitrom 2,0 T-GDI z i30 N, vyladeným až na 202 kW. S manuálom tak druhý člen rodiny divízie N šprintuje na stovku za 6,1 sekundy. S prenosom výkonu na asfalt pomáha samosvorný diferenciál. Zadné nezávislé zavesenie a adaptívne tlmiče sľubujú agilitu v zákrutách aj jazdný komfort. Veloster sa dostane k zákazníkom začiatkom leta. Vyrábaný bude v Kórei.
Honda Insight Concept
Honda v Detroite oprášila svoj neúspešný model Insight, ktorého história siaha do roku 1999. Vtedy však išlo o ľahké hliníkové kupé s asistenčným elektromotorom. V druhej generácii z roku 2009 sa Insight pretransformoval na oveľa praktickejší štvormiestny kompaktný sedan. Tretia generácia však bude plnohodnotným modelom strednej triedy pre piatich cestujúcich. Naznačuje to koncept blízky realite, predstavený práve Detroite. O technike síce Honda mlčí, ale pravdepodobne použije hybridný systém Multi-Mode Drive (i-MMD) s hlavným trakčným elektromotorom a spaľovacím motorom 1,5 i-VTEC vo funkcii generátora. Nemá ísť o plug-in hybrid. Nový Insight príde na trh už v roku 2019 a v ponuke Hondy sa zaradí medzi menší Civic sedan a väčší Accord.
Chevrolet Silverado
Druhé najpredávanejšie auto USA prišlo do Detroitu v úplne novom vydaní. Pikap Silverado si zakladá na nižšej hmotnosti. Použitím vysokopevnostnej ocele na podvozku a tiež hliníkovej kapoty či dverí schudlo až o 204 kg. Pritom má novinka o 100 mm väčší rázvor a na dĺžke pribudlo 41 mm. O 20 % väčší je aj nákladný priestor, ľahko dostupný pomocou elektrického ovládaného zadného čela. O dostatok sily sa postarajú nové pohonné jednotky – 6-valec 3,0 V6 a dva osemvalce s objemom 5,3 alebo 6,2 litra. Najmenší a najväčší motor budú spojené s úplne novou 10-stupňovou automatickou prevodovkou Hydra-Matic. Tá sa spolu s vypínaním dvoch alebo štyroch valcov stará o zníženie spotreby paliva. Pomôže aj nižší odpor vzduchu aerodynamickejšej karosérie, ktorý klesol o sedem percent. Luxus na palube dokladuje vysokorýchlostné pripojenie na internet 4G LTE.
Infiniti Q Inspiration
Luxusná divízia Nissanu vidí budúcnosť vlajkovej lode v limuzíne, ktorá celkom poprie tradičnú siluetu sedanu. Naznačuje to detroitským konceptom Q Insipration s tvarmi luxusného 4-dverového kupé. Dizajnový jazyk značky posúva na novú úroveň. Napríklad zvláštne tvarovanou prednou maskou s bočnými sacími otvormi. Naznačuje, akoby išlo o elektromobil, ale pozor. Q Inspiration je poháňané revolučným preplňovaným 4-valcom 2,0 VC-T s variabilným kompresným pomerom (8 : 1 až 14 : 1), ktorý mal premiéru len nedávno v crossoveri QX50. Spája komfort a výkon zážihového motora s ekonomikou diesla. Infiniti ho preto vidí ako adepta aj v luxusnom segmente, kde vládnu väčšinou 6– a 8-valcové agregáty. Navyše má kompaktné rozmery, takže v minimalisticky riešenej kabíne Q Insipration je viac miesta.
Jeep Cherokee
Po štyroch rokoch prichádza Jeep s faceliftom Cherokee. Odstraňuje ním kontroverzný dizajn prednej časti s úzkymi reflektormi. Nová „tvár“ dostala konvenčnejšie svetlá a na siedmich otvoroch masky už nenájdete taký výrazný zlom. Zmenám neunikla ani zadná časť s odlišnou grafikou svetiel a celkom novým nárazníkom s väčším ochranným panelom. Registračná značka sa presunula na výklopné veko. Interiér ťaží z nových materiálov a zmenenej grafiky prístrojov. Najväčšiu novinku nájdeme nepochybne pod kapotou, kde „pristál“ novučičký preplňovaný 4-valec 2,0 eTorque (198 kW), ktorý debutoval len pred pár týždňami vo Wrangleri. Spojený je navyše s 9-stupňovou automatickou prevodovkou. Jeep sľubuje lepšiu dynamiku a nižšiu spotrebu paliva. Ponuku v USA doplnia motory 2,4 Multiair2 Tigershark a 6-valec 3,2 V6, oba spojené s novým 8-stupňovým automatom.
Kia Forte
Na novú generáciu Ceedu si ešte musíme počkať, no na svete je už jeho blízky príbuzný. Kompaktný sedan Forte stojí na nových základoch Hyundaiu i30. A nevyzerá zle, dizajnovú inšpiráciu si totiž berie z luxusného 4-dverového kupé Stinger. Dynamickým proporciám pomohol väčší formát. Forte je o 81 mm dlhšie, o 18 širšie a o 13 vyššie. V kufri ponúka 428 litrov pre batožinu. Viac miesta bude aj v interiéri, ktorý od Stingeru „odkukal“ kruhové prieduchy ventilácie či voľne stojaci 8-palcový displej infotainmentu. Pod kapotou bude v USA pracovať výlučne atmosférický 4-valec 2,0 GDI (110 kW), spojený so 6-stupňovým manuálom alebo kontinuálnou automatickou prevodovkou CVT. Komfort má ťažiť z výrazne nižšieho hluku v kabíne (- 5 dB). V Európe sa ale Forte nedočkáme. Zato nový hatchback Ceed má premiéru naplánovanú na marcovú Ženevu.
Lexus LF-1 Limitless Concept
Lexus mieri vyššie. Novou vlajkovou loďou sa má stať veľký crossover, ktorý spojí komfort, dynamiku a jazdné vlastnosti limuzíny s výhodami SUV. To všetko bez kompromisov, ako naznačuje názov detroitského konceptu LF-1 Limitless. Obrovský kríženec s dĺžkou 5 014, šírkou 1 987 a výškou 1 605 mm stojí rozmermi nad súčasným RX a zjednocuje línie kupé s SUV. Dizajnéri v kalifornskom štúdiu Calty sa inšpirovali dočervena rozžeraveným japonským mečom katana. Nechýba maska v tvare vretena ani megalomanské 22-palcové disky kolies. Štvormiestny interiér má síce klasický volant, ale tlačidlá a analógové prístroje vymenil za displeje. Podľa Lexusu môže byť štúdia poháňaná palivovými článkami, batériami, hybridnou či plug-in hybridnou technológiou. Zaujímavou informáciou je pohon zadných kolies, takže napriek prítomnosti autonómnych systémov Chauffeur nechce Lexus ukrátiť vodiča o radosť z jazdy.
Mercedes-Benz G
Nová terénna ikona prichádza po neuveriteľných 27 rokoch. A vyzerá takmer takisto. Lenže toto je nové auto, i keď opäť s rebrinovým rámom, redukciou, trojicou uzávierok a zadnou tuhou nápravou. Trieda G si dokonca ponechala staré kľučky dverí. To sú pre ortodoxných vyznávačov off-roadov samé dobré správy. Počítať však môžu s priestrannejším interiérom, keďže géčko narástlo do dĺžky o 53 a do šírky až o 121 mm. Vyšší komfort zabezpečí nové nezávislé zavesenie predných kolies. Nasadenie hliníka a vysokopevnostnej ocele zas prinieslo hmotnosť nižšiu o 175 kg, ale torznú tuhosť vyššiu o 55 %. Luxusný interiér môže disponovať až dvoma 12,3-palcovými displejmi. Pod kapotou je zatiaľ len jediný motor – benzínový 8-valec 4,0 V8(310 kW) spojený s 9-stupňovou prevodovkou a permanentnou štvorkolkou. V teréne pomôže nový trakčný režim G-Mode.
Nissan Xmotion Concept
Detroitská štúdia Nissanu, veľkosťou pripomínajúca Murano, je typickým showcarom, ku ktorému chýbajú akékoľvek technické údaje či aspoň základné informácie o pohone. Jeho úloha je jediná – naznačiť vývoj dizajnu automobilky Nissan v triede populárnych SUV. Veď práve v nej má extrémne silnú pozíciu. Očakávať tak môžeme drsný vzhľad evokujúci skôr off-roady, hoci napríklad kabína má vyslovene aerodynamický tvar. Inšpirácia vraj pochádza z japonskej kultúry. Konceptu nechýbajú futuristické LED svetlá, protismerne otvárané dvere, absentujú kľučky, spätné zrkadlá a stredový stĺpik. Interiér má konfiguráciu 4+2, pričom sedadlá majú pripomínať loďky plaviace sa po rieke. Tou je podlaha konceptu. Futuristický volant a obrovský displej zaberajúci celú šírku „palubovky“ naznačujú prítomnosť autopilota.
RAM 1500
Tretie najpredávanejšie auto v USA prešlo medzigeneračnou obmenou. Nový pikap RAM 1500 stavil najmä na nižšiu hmotnosť. Použitím vysokopevnostnej ocele, ktorá tvorí až 98 % podvozkového rámu, došlo k zníženiu pohotovostnej hmotnosti o 102 kg. Bokom nezostala ani aerodynamická optimalizácia. Koeficient odporu vzduchu klesol aj vďaka použitiu aktívnych aerodynamických prvkov na Cd 0,357. K dispozícii budú tri dĺžky rázvoru. Kabína má ponúknuť najväčší priestor v segmente a najväčšiu 12-palcovú dotykovú obrazovku multimediálneho rozhrania Uconnect. Pod kapotou nechýba klasika v podobe legendárneho 5,7-litrového 8-valca HEMI (295 kW) a tiež úspornejší 3,6-litrový 6-valec (227 kW) doplnený mild-hybridnou sústavou. Oba spojené s 8-stupňovými automatickými prevodovkami To všetko má prispieť k lepšej dynamike, ale tiež nižšej spotrebe paliva.
Toyota Avalon
Avalon v Európe nepoznáme. V USA je však dobre zavedeným modelom už od roku 1994 a je najväčšou Toyotou za Atlantikom. V Detroite debutovala už jej piata generácia. Znamená veľkú zmenu, keďže namiesto pôvodnej platformy zdieľanej s Lexusom ES, „presedlala“ na nové modulárne základy TNGA, ktoré používa napríklad nový Prius. Klasický trojpriestorový sedan dostal expresívnejší dizajn s obrovskou prednou maskou „Under Priority“. Pomáha aj väčšia dĺžka, šírka a mierne zníženie kabíny. V mimoriadne priestrannom interiéri debutuje obrovské multimediálne rozhranie, ale aj špičková audiosústava JBL s výkonom 1 200 W. Predné kolesá bude poháňať buď nový 6-valec 3,5 D-4S spojený s 8-stupňovým automatom, alebo hybridná sústava THS II. Tá pozostáva z 2,5-litrového 4-valca, elektromotora a kontinuálnej prevodovky CVT.
VW Jetta
Do Detrotu priviezol Volkswagen siedmu generáciu svojho v USA najpredávanejšieho modelu. Nová Jetta dostala konečne platformu MQB, tú ktorú má Golf už od roku 2012. Aj preto mierne narástla. Je o 43 m dlhšia, o 21 širšia a o 6 mm nižšia. Splývavé tvary inšpirované veľkým Arteonom jej priniesli nižší odpor vzduchu Cd 0,27. Už v základe dostane predné diódové svetlá. Interiér ponúkne viac miesta, ale v kufri ostane pôvodných 510 litrov na batožiny. Novinkou na palube je digitálny kokpit, multimediálne rozhranie umiestnené nad prieduchmi ventilácie, podobne ako v Pole, ventilované sedadlá či audio Beats. Jedinou pohonnou jednotkou v USA ostáva 4-valec 1,4 TSI (110 kW), ktorý je ale premiérovo spárovaný s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Takúto kombináciu v Európe nenájdete. S naftovými motormi už Jetta po škandále Dieselgate nepočíta.