Kalifornská firma Achates Power dala o sebe vedieť už pred dvoma rokmi. Prezentoval sa vývojom revolučného dvojtaktného 3-valca. Vývojové práce odvtedy pokročili, a tak sa nezabudla so svojimi výsledkami pochváliť na autosalóne v Detroite. Zvláštnosťou agregátu je, že v každom valci pracujú dva protibežné piesty. Spaľovacia komora je medzi nimi, teda presne v strede valca.
Pochopiteľne, v takomto prípade nemôžeme počítať s klasickým ventilovým rozvodom. Nebolo by ho kde dať, keďže takýto motor nemá hlavu valcov. Riešenie? Dvojtakt. Starý známy princíp, ktorý „páli“ dvakrát častejšie ako klasický štvortaktný motor. Dopravu paliva má na starosti priame vstrekovanie. Žiaden benzín s olejom nasávaný cez kľukovú skriňu sa nekoná. O prívod vzduchu a odvod spálených plynov sa starajú kanály, ktoré odkrývajú alebo zakrývajú piesty.
Absencia ventilového rozvodu má svoje výhody. Najmä tú, že motor je konštrukčne jednoduchší. Nepotrebuje rozvodový remeň, vačkové hriadele, vahadlá ani samotné ventily. A navyše má nižšie tepelné straty, za ktorými stojí v konvenčných motoroch práve hlava valcov. Na druhej strane potrebuje dva kľukové hriadele, každý na jednej strane motora. A tie musia byť perfektne synchronizované.
Zaujímavosťou je, že motor počíta so vznetovým princípom dieselového motora, takže nepotrebuje ani sviečky, ako palivo však používa benzín. To dokáže zatiaľ len novinka od Mazdy, teda jej revolučný 4-valec Skyctiv-X, ktorý využíva homogénne spaľovanie. No i tak sviečku má. Tajomstvo, ako sa podarilo zvládnuť tento náročný proces spaľovania, zatiaľ firma Achates Power neprezradila.
V každom prípade vieme, že motor s objemom 2,7 litra zamieri pod kapotu testovacej flotily pikapov Ford F-150 ropnej spoločnosti Armaco, na ktorej chce Achates Power preukázať najväčšiu prednosť novej konštrukcie. Tou má byť mimoriadne vysoká účinnosť, až 45 %, ktorá má ušetriť v porovnaní s konvenčnými motormi až 30 % paliva.