Achates Power: Revolučný 3-valec je opäť na scéne

07.02.2018 16:00

Americká spoločnosť Achates Power dala o sebe opäť vedieť. Stalo sa tak v Detroite, kde predstavila svoj atypický dvojtakt s protibežnými piestami. Chystá totiž jeho ostrý test v pikape Ford F-150. Spotrebu má znížiť o 30 %.

Odlišnosť konštrukcie spočíva v dvoch piestoch...
Odlišnosť konštrukcie spočíva v dvoch piestoch v každom valci a dvoch kľukových hriadeľoch na každej strane. Dvojtaktný princíp tiež znamená, že agregát nepotrebuje ventilový rozvod. Autor: Achates Power

Kalifornská firma Achates Power dala o sebe vedieť už pred dvoma rokmi. Prezentoval sa vývojom revolučného dvojtaktného 3-valca. Vývojové práce odvtedy pokročili, a tak sa nezabudla so svojimi výsledkami pochváliť na autosalóne v Detroite. Zvláštnosťou agregátu je, že v každom valci pracujú dva protibežné piesty. Spaľovacia komora je medzi nimi, teda presne v strede valca.

Pochopiteľne, v takomto prípade nemôžeme počítať s klasickým ventilovým rozvodom. Nebolo by ho kde dať, keďže takýto motor nemá hlavu valcov. Riešenie? Dvojtakt. Starý známy princíp, ktorý „páli“ dvakrát častejšie ako klasický štvortaktný motor. Dopravu paliva má na starosti priame vstrekovanie. Žiaden benzín s olejom nasávaný cez kľukovú skriňu sa nekoná. O prívod vzduchu a odvod spálených plynov sa starajú kanály, ktoré odkrývajú alebo zakrývajú piesty.

Motor je pomerne kompaktný, keďže nepotrebuje...
Motor je pomerne kompaktný, keďže nepotrebuje hlavu valcov. Jeho účinnosť má byť až 45 %. To je viac, ako zvládnu najmodernejšie hybridy. Autor: Achates Power

Absencia ventilového rozvodu má svoje výhody. Najmä tú, že motor je konštrukčne jednoduchší. Nepotrebuje rozvodový remeň, vačkové hriadele, vahadlá ani samotné ventily. A navyše má nižšie tepelné straty, za ktorými stojí v konvenčných motoroch práve hlava valcov. Na druhej strane potrebuje dva kľukové hriadele, každý na jednej strane motora. A tie musia byť perfektne synchronizované.

Zaujímavosťou je, že motor počíta so vznetovým princípom dieselového motora, takže nepotrebuje ani sviečky, ako palivo však používa benzín. To dokáže zatiaľ len novinka od Mazdy, teda jej revolučný 4-valec Skyctiv-X, ktorý využíva homogénne spaľovanie. No i tak sviečku má. Tajomstvo, ako sa podarilo zvládnuť tento náročný proces spaľovania, zatiaľ firma Achates Power neprezradila.

V každom prípade vieme, že motor s objemom 2,7 litra zamieri pod kapotu testovacej flotily pikapov Ford F-150 ropnej spoločnosti Armaco, na ktorej chce Achates Power preukázať najväčšiu prednosť novej konštrukcie. Tou má byť mimoriadne vysoká účinnosť, až 45 %, ktorá má ušetriť v porovnaní s konvenčnými motormi až 30 % paliva.

Achates
		Power - revolučný
		dvojtakt
Achates
		Power - revolučný
		dvojtakt
+4Achates Power -
		revolučný
		dvojtakt

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#dvojtaktný motor #Achates Power
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
7. 5. 2018zdraženie1.239 €zdraženie1.369 €
30. 4. 2018zdraženie1.237 €zdraženie1.367 €
23. 4. 2018zdraženie1.223 €zdraženie1.354 €
16. 4. 2018zdraženie1.213 €zlacnenie1.321 €
9. 4. 2018zlacnenie1.193 €zlacnenie1.338 €
2. 4. 2018zlacnenie1.194 €zdraženie1.355 €
26. 3. 2018zdraženie1.195 €zdraženie1.337 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk