Tretia generácia triedy A, predstavená v roku 2012, vyviedla najmenší stuttgartský model zo slepej uličky. Predošlé subkompakty s karosériou malého MPV totiž nepriniesli automobilke želaný zisk. Až prerod na klasický hatchback umožnil vytvoriť celé portfólio karosárskych verzií. Na platforme MFA vzniklo nielen nové „béčko“, ale aj sedan CLA, kombi CLA Shooting Brake a crossover GLA. Práve malé modely sa stali hnacím motorom odbytovej ofenzívny nemeckej automobilky.
Pokračovať v trende má štvrtá generácia, ktorú Mercedes-Benz predstavil na statickej prezentácii v Amsterdame. Koncepcia sa nemení, takže hovoriť môžeme skôr o evolúcii. Ako prvý zástupca novej rodiny prichádza opäť 5-dverový hatchback. Dizajnom prezentuje štylistický jazyk „Aesthetics“, ktorý uprednostňuje pokojné plochy, homogénnosť a harmóniu na úkor dramatických prelisov. O nudu však nejde. Podobne ako pri novom kupé CLC sa maska rozširuje smerom nadol a je umiestnená nižšie ako svetlá.
Tie môžu byť za príplatok vybavené matricovou technológiou Multibeam LED. Z profilu vidíme len jeden jediný prelis. Zadné svetlá majú trojuholníkový tvar. Viac emócií prináša difúzor a dvojica koncoviek výfukov v nárazníku. K dispozícii sú disky s priemerom od 16 do 19 palcov. Celkovému vzhľadu pomáha mierna zmena proporcií. Tie umožnila modifikovaná platforma MFA, teda len upravený modulárny základ z predchádzajúcej generácie. Trieda A má na dĺžku 4 419, na šírku 1 796 a na výšku 1 440 mm.
Je teda o 120 mm dlhšia o 19 širšia a o sedem užšia. Rázvor náprav narástol o rovných 30 mm, na konečných 2 729 mm. Mercedes-Benz je zvlášť pyšný na aerodynamiku. Koeficient čelného odporu vzduchu klesol na Cd 0,25 čo je rekord v triede. Napríklad aj vďaka systému Airpanel, ktorý disponuje dvojicou samostatných lamiel na uzatváranie prívodu vzduchu za maskou chladiča aj v nárazníku. Automobilke sa tiež podarilo výrazne zvýšiť torznú tuhosť karosérie, až na úroveň novej triedy C. Oveľa dramatickejšie zmeny však prebehli v interiéri.
Trieda A je vôbec prvým Mercedesom-Benz, ktorý prichádza s infotainmentom MBUX. To znamená definitívny koniec analógových ukazovateľov. Prístrojový panel a multimediálne rozhranie sú tvorené výlučne displejmi. Základom sú dve 7-palcové obrazovky. Vrcholová verzia má dva 10,25-palcové displeje spojené do integrálneho celku. Novinkou je dotyková funkcia, kooperujúca s ovládaním centrálnym touchpadom. Do obrazovky sa presunula aj väčšina funkcií klimatizácie.
Rozhranie disponuje umelou inteligenciou a pokročilým hlasovým ovládaním reagujúcim napríklad na oslovenie „Hey Mercedes“. Usporiadanie ikon a pohyb v menu odbremeňuje vodiča od zdĺhavého prechádzania rôznymi ponukami. Pomôžu tiež touchpady na ramenách volantu. Nový infotainment ovplyvnil aj dizajn. Palubná doska jej jednoduchšia, prechádza plynule po celej šírke vozidla bez tradičnej kaplnky prístrojového panela. Turbínové prieduchy ventilácie sú inšpirované aviatikou, podobne ako v luxusnom S Coupé.
Atmosféru ovplyvňuje systém ambientného osvetlenia, ktorý ponúka až 64 farieb na desiatich miestach kabíny, to je päťkrát viac ako v minulosti. Posádka má navyše k dispozícii viac miesta a väčší kufor, ktorý narástol o 27 litrov, na výsledných 370 l. Jeho objem možno čiastočne regulovať nastaviteľným sklonom operadiel zadných sedadiel. Nakladanie uľahčuje širšie zadné výklopné veko, a to až o 200 mm. Lepší výhľad je zas výsledkom o 10 % užších stĺpikov. Áčko si tiež polepšilo v bezpečnosti. Automobilka tvrdí, že v mnohých ohľadoch využíva technológie vlajkovej lode triedy S.
Autonómne brzdy reagujú aj na chodcov, monitoring slepých uhlov zrkadiel a jazdných prúdov vás varuje aj pri vystupovaní z vozidla. Adaptívny tempomat spolupracuje s dopravným značením a navigáciou. Samozrejmosťou sú zásahy do riadenia pri neúmyselnom opustení jazdných prúdov či asistencia pri jazde na diaľnici a v zápchach. Zlepšené kamery dokážu identifikovať kraj cesty aj v prípade, že nie je jasne ohraničený vodorovným značením. Pri hroziacej zrážke chráni posádku prediktívny systém Presafe Plus.
Pod kapotou debutujú nové motory, sčasti vyvíjané s Renaultom. Platí to aj pre základnú verziu A 200 (120 kW), vybavenú preplňovaným celohliníkovým 4-valcom s objemom 1,33 litra. Má integrované sacie potrubie, po prvýkrát systém vypínania dvoch valcov, vstrekovanie pod tlakom 250 barov a filter pevných častíc. Spojený bude so 7-stupňovou dvojspojkou 7G-DCT, neskôr aj so 6-stupňovým manuálom. V porovnaní s predchádzajúcim motorom s objemom 1,6 litra vzrástol výkon o 11 %. Priemerne má však spotrebovať len 5,6 litra benzínu na 100 km.
Výkonnejšou alternatívou je dvojliter verzie A 250 (165 kW), ako výsledkom autorského vývoja. Aj on dostal filter pevných častíc. V porovnaní s predchádzajúcim motorom má byť tichší a jeho chod bez vibrácií. Spárovaný bude výlučne s prevodovkou 7G-DCT. Spotrebovať má šesť litrov na 100 km. Ponuku uzatvára opäť motor s francúzskymi koreňmi. Diesel s objemom 1,5 litra vo verzii A 180d (85 kW) však dostal turbo s variabilnou geometriou, chladič stlačeného vzduchu, vstrekovanie pod tlakom až 2 000 barov či úpravu spalín pomocou SCR. Na 100 km si v spojení s prevodovkou 7G-DCT vystačí so 4,1 litrami nafty.
Prepracovaný podvozok používa predné tlmičové vzpery McPherson a zadnú nápravu s torznou priečkou. Len verzia A 250 pridáva nezávislé štvorprvkové zadné zavesenie. Mercedes-Benz si dal záležať na redukcii neodpružených hmôt pomocou hliníkových komponentov. Nové riadenie potláča negatívny efekt predného náhonu a zvyšuje stabilitu pri bočnom vetre. Voliť môžete štandardné, komfortné alebo adaptívne odpruženie. Systém Dynamic Select poskytuje jazdné módy Eco, Comfort, Sport a Individual.
Novinka má pred sebou svetovú výstavnú premiéru na marcovom autosalóne v Ženeve. Zákazníci na ňu čakať dlho nebudú. Do predaja totiž zamieri v ten istý mesiac. Ceny zatiaľ automobilka nezverejnila.