V posledných dvoch rokoch sa Peugeot zameral na obnovu kľúčových crossoverov 2008, 3008 a 5008. Až teraz prichádza na rad vlajková loď, model 508, ktorý je na trhu s jedinou výraznou inováciou od roku 2011. Mení sa však na nepoznanie. Dôvod? Trh klasických sedanov v Európe neustále klesá. Peugeot na to reaguje radikálnou zmenou. Nová päťstoosmička už nebude tradičnou limuzínou. Mení sa na 5-dverový fastback s bezrámovou konštrukciou okien a neporovnateľne emotívnejšími líniami. Naznačujú to už samotné rozmery.
Menší a ľahší
Vlajková loď Peugeotu má na dĺžku 4 750, na šírku 1 970 a na výšku len 1 403 mm. To znamená, že je o 80 mm kratšia, o 60 nižšia ale o 20 mm širšia. Rázvor náprav s scvrkol o 24 mm na výsledných 2 790. Kratšie sú aj previsy, takže tu máme celkovú zmenu proporcií. Zadné splývavé stĺpiky v štýle viacdverových kupé či GT skrývajú veľké výklopné veko, podobne ako pri Škode Superb. V tejto podobe si Peugeot 508 trúfa priamo na prémiové Audi A5 Sportback. Podvozková platforma EMP2 prezrádza, že ide o čistokrvný Peugeot. S Opelom Insignia nemá teda novinka napriek fúzii automobiliek nič spoločné.
Redukcia rozmerov, použitie až 24 metrov lepených spojov, nasadenie vysokopevnostnej ocele a zadné veko vyrobené z termoplastov sa podpísali na medzigeneračnom znížení hmotnosti o 70 kg. To napriek vyššej tuhosti karosérie. Ukážkový je aj koeficient čelného odporu vzduchu Cx 0,26, za ktorým stojí nielen splývavá silueta, ale aj minimalizované medzery medzi jednotlivými dielmi karosérie, plynulé prechody a odstránenie klasickej antény, ktorá je teraz integrovaná do zadného okna. Dizajn čerpá z konceptov Instinct a Quartz.
Z prvého preberá napríklad predné full-LED reflektory, neprehliadnuteľné denné vertikálne diódy a masku s diamantovým efektom. Z z druhého zas čierny pás prepájajúci zadné LED svetlá. Zaujímavosťou je, že zadné svetlá svietia aj počas dňa, čím zachovávajú typickú grafiku levích pazúrov. Za zmienku stojí plasticky tvarovaná predná kapota a svalnaté zadné blatníky. Na výber budú disky kolies s rozmerom od 16 do 19 palcov. Viac emócií prinesie verzia GT s čiernym lemom okien namiesto chrómového, špecifickým dizajnom diskov kolies a dvojicou kruhových koncoviek výfukov.
iCockpit v novom vydaní
Napriek zmenšeniu formátu, najmä výšky, by mala mať posádka stále dostatok priestoru. Peugeot však vnútorné rozmery neporovnáva s predchodcom, ale Audi A5 Sportback. Vo výške lakťov má poskytovať o 50 mm viac. Na zadných sedadlách zas prekonáva nemeckého súpera v priestore na kolená, ktorý je štedrejší o 30 mm. Do kufra naložíte 487 litrov batožín, čo je len o osem viac. Väčším bonusom je preto ľahší prístup cez obrovské elektricky ovládané výklopné veko so širšou a nižšie umiestnenou nakladacou hranou. Po sklopení operadiel delených v pomere 2 : 3 vzrastie využiteľný objem na 1 537 litrov. Kabína obsahuje ďalších 32 litrov rôznych odkladacích priestorov.
Nádherná kabína disponuje treťou generáciou iCockpitu. To znamená malý volant, vysoko umiestnený 12,3-palcový displej prístrojového panelu a 8– alebo až 10-palcovú obrazovku multimediálneho rozhrania zapracovanú do palubnej dosky. Digitálny kokpit umožňuje šesť druhov zobrazení a personalizáciu údajov. Pod centrálnou obrazovkou sa nachádza sedem „kláves“ pre vstup do hlavných vetiev menu, od klimatizácie cez navigáciu až po komunikáciu a mobilné aplikácie. Infotianment je kompatibilný s externými zariadeniami cez Apple CarPlay, Android Auto a Mirror Screen. Nechýba indukčné dobíjanie telefónov.
Nové sedadlá majú certifikát EGR a môžu byť vyhrievané, ventilované a masážne. Osem modulov poskytuje päť rôznych programov. Systém iCockpit Amplify navyše umožňuje dva „zmyslové“ režimy Boost a Relax, ktoré menia atmosféru interiéru zmenou grafiky prístrojov, farbou ambientného osvetlenia, charakterom zvukových signálov či masážnym programom. Prémiový charakter podčiarkujú kvalitné materiály a čalúnenie. K dispozícii je brúsená koža, nappa, Alcantara, leštený chróm či klavírna čerň. Priplatiť si môžete za panoramatické okno či výkonné audio Focal. O milimeter hrubšie sklá redukujú hlučnosť aj pri použití bezrámovej konštrukcie.
Úsporné motory a nočné videnie
Balík asistenčných systémov obsahuje autonómne brzdy, monitorovanie slepých uhlov zrkadiel, adaptívny tempomat, výstrahu pred kolíziu, udržiavanie v jazdnom prúde, automatické prepínanie diaľkových svetiel, čítačku značiek, ale tiež úplnú novinku – systém nočného videnia, typický pre prémiové modely vyšších tried. Infrakamera sleduje priestor pred vozidlom do vzdialenosti 250 metrov a obraz prenáša priamo na prístrojový panel so zvýraznením chodcov či zvierat pri zhoršenej viditeľnosti. Parkovací asistent zvláda nielen samotné parkovanie, ale aj výjazd z parkovacieho miesta.
Pod kapotou bude na výber z piatich motorov splňujúcich emisnú normu Euro 6c. Zážihové 4-valce 1,6 PureTech majú výkon 130 alebo 169 kW pre verziu GT. Naftová ponuka sa začína novým agregátom1,5 BlueHDi (96 kW) a pokračuje dvojlitrom 2,0 BlueHDi (120, 130 kW). Až na najslabší diesel sú všetky pohonné jednotky kombinované výlučne s novou 8-stupňovou automatickou prevodovkou EAT8. Ovláda sa elektronickým voličom na stredovom tuneli, podobne ako pri crossoveroch 3008 a 5008. Redukcia hmotnosti, lepšia aerodynamika a účinnejšia prevodovka majú priniesť nižšiu spotrebu paliva.
Naftová verzia 1,5 BlueHDi (96 kW) by mala mať podľa novej, prísnejšej normy WLTP priemernú spotrebu len 3,7 litra nafty a slabší benzínový agregát 1,6 PureTech (130 kW) zas 5,3 litra paliva na 100 km. V roku 2019 pribudne plug-in hybridná verzia. Šušká sa aj o nasadení 3-valca 1,2 PureTech s výkonom 96 kW, čo by bolo logické. Podvozok Peugeotu 508 ťaží nielen z plne nezávislého zavesenia kolies, ale aj po prvýkrát použitých elektronických adaptívnych tlmičov. Skrátenie rázvoru a ostrejšie riadenie zas prinieslo zmenšenie polomeru zatáčania až o 1,5 metra. Vodič bude môcť navyše vyberať jeden zo štyroch jazdných režimov Eco, Normal, Comfort a Sport.
Svetová premiéra novej päťstoosmičky sa odohrá na marcovom ženevskom autosalóne. Do predaja sa chystá v septembri.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 750 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 859 |
Výška (mm) | 1 403 |
Rázvor náprav (mm) | 2 793 |
Veľkosť kufra (l) | 487 – 1 537 |
Technické údaje
Motor | 1,6 PureTech | 1,6 PureTech | 1,5 BlueHDi | 2,0 BlueHDi | 2,0 BlueHDi |
---|---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem | 1 598 | 1 598 | 1 499 | 1 997 | 1 997 |
Max. výkon (kW/ot.) | 130/6 000 | 169/5 500 | 96/3 750 | 120/3 750 | 130/3 750 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 250/1 750 | 300/2 500 | 300/1 750 | 400/2 000 | 400/2 000 |
Prevodovka | 8A | 8A | 6M/8A | 8A | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 7,9 | 7,3 | 9,7/10,0 | 8,4 | 8,4 |
Max. rýchlosť (km/h) | 230 | 250 | 210/210 | 230 | 235 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,4 | 5,7 | 3,9/3,8 | 4,5 | 4,7 |