Hyundai je zavedeným hráčom v segmente SUV. Model Santa Fe priviedol na svet v roku 2001 a po celom svete predal z troch generácií viac ako 1,5 milióna kusov. Z toho v Európe skončilo približne 400 000. Ešte viac si Hyundai sľubuje od štvrtej generácie, ktorá prichádza po šiestich rokoch. Ambície naznačuje nielen sebavedomým dizajnom, ale aj technikou pod kapotou, ktorou Hyundai konkuruje prémiovým modelom. Realitou je 8-stupňový automat, systém HTRAC s variabilným rozdelením hnacieho systému medzi nápravy, digitálny kokpit aj celá plejáda asistenčných systémov.
Dizajnom nadväzuje Santa Fe na malý extravagantný crossover Kona. Vidieť to na delených predných reflektoroch a kaskádovej maske. Úzke denné LED svetlá lemuje mohutná chrómová lišta. Z profilu zaujme tvar bočných okien aj robustná ochrana prahov a blatníkov, ktorými Santa Fe jasne naznačuje ambície zísť z asfaltu. Chróm spája aj zadné svetlá s výraznou grafikou. Celkovo pôsobí Santa Fe robustným a solídnym dojmom. Rozmery sa však menili len nepatrne. Novinka je o 10 mm dlhšia (4 700 mm), o desať širšia (1 80 mm) a o päť milimetrov nižšia (1 680 mm).
Významnejšie je predĺženie rázvoru náprav až o 65 mm na konečných 2 765. To, čo nevidieť, je zvýšená tuhosť karosérie. Hyundai totiž pri konštrukcii použil až 57 % vysokopevnostnej ocele. Pritom má byť ľahšia. V interiéri zas sľubuje viac priestoru, najmä cestujúcim v druhom rade sedadiel. Nastupovanie uľahčuje znížená podlaha. V 5-miestnom usporiadaní odvezie Santa Fe v základe 625 litrov batožín, čo je zlepšenie až o 91 litrov. Celkom nová palubná doska môže byť osadená 7– alebo 8-palcovým multimediálnym rozhraním, kompatibilným so smartfónmi cez Apple CarPlay a Android Auto.
Systém BlueLink umožňuje spojenie s vozidlom na diaľku a tiež ovládanie niektorých funkcií, ako klimatizácie či odomykania a zamykania. Prístrojový panel používa v základe analógové „budíky“. Vyššie verzie sú osadené obrazovkou LDE s centrálne zobrazeným rýchlomerom. Novinkou je head-up displej s 8,5-palcovým obrazom, ktorý sa tentokrát premieta priamo na čelné okno. Atmosféru na palube zušľachťuje kožou obšitá palubná doska a množstvo luxusných prvkov, napríklad audio Infinity s výkonom 630 W a dvanástimi reproduktormi či indukčné dobíjanie telefónov.
Hyundai popracoval aj na ergonómii. Centrálna obrazovka je natočená tak, aby znižovala oslnenie. Držiaky na mapy vo dverách sú riešené tak, aby neobmedzovali priestor na nohy. Spínače ovládania okien boli posunuté viac dopredu. Dlhšiu lakťovú opierku dopĺňajú prístupnejšie držiaky nápojov na stredovom tuneli. Výhľad zlepšujú zúžené predné stĺpiky a väčšie spätné zrkadlá posunuté viac vzad. Zadné bočné okná majú až o 40 % väčšiu plochu, čo zas zlepšuje výhľad vzad a komfort pre cestujúcich v treťom rade. Väčšia presklená plocha prepúšťa do kabíny viac denného svetla.
Plejádu asistenčných systémov, medzi ktorými nechýba monitoring jazdných prúdov, udržiavanie v jazdnom prúde, adaptívny tempomat, autonómne brzdy či sledovanie mŕtveho uhla zrkadiel, dopĺňa niekoľko noviniek. Napríklad upozornenie na križujúce vozidlá pri cúvaní aj s automatickým zabrzdením, zámka dverí, ktorá nedovolí ich otvorenie ak sa odzadu blíži vozidlo alebo cyklista a tiež svetová premiéra v podobe systému Rear Seat Occuopant Alert, ktorá monitoruje prítomnosť detí či zvierat na zadných sedadlách pri vystupovaní.
Ak ultrazvukové senzory zaregistrujú ich prítomnosť vo vozidle po tom, čo vodič vystúpi, je na túto skutočnosť upozornený zvukovým znamením a dokonca správou v mobilnom telefóne cez aplikáciu Blue Link. Predísť sa tým má tragédiám, keď rodičia zabudnú deti v autách, napríklad v zime alebo v horúcom počasí, ale aj prípadom, keď sa deti neúmyselne zamknú vo vozidle. Pod kapotou bude na výber z troch naftových a jedného benzínového motora. Základom je revidovaný dvojliter 2,0 CRDi vo výkonových verziách 110 alebo 134 kW. Väčší diesel 2,2 CRDi dáva 144 kW. Všetky spĺňajú emisnú normu Euro 6c.
K dispozícii je aj atmosférický benzínový motor 2,4 GDI (136 kW). Najvýkonnejší diesel je štandardne spojený s 8-stupňovou automatickou prevodovkou, pre motory 2,0 CRDi bude ponúkaný ako alternatíva k 6-stupňovej manuálnej prevodovke. Nová „skriňa“ je v porovnaní s predchádzajúcim 6-stupňovým automatom ľahšia a účinnejšia. Väčším prevodový rozsah sa stará o lepšiu akceleráciu a zároveň o nižšiu spotrebu pri vyšších rýchlostiach. Podľa Hyundaia spotrebuje motor 2,2 CRDi s automatickou prevodovkou o tri až štyri percentá menej nafty.
Vynovený je aj pohon oboch náprav HTRAC s elektronickou medzinápravovou spojkou, ktorá umožňuje variabilnú distribúciu krútiaceho momentu medzi prednými a zadnými kolesami. Činnosť prispôsobuje aj zvolenému jazdnému režimu. K dispozícii sú módy Normal, Sport a Smart. V športovom režime, ktorý upravuje aj činnosť prevodovky či riadenia, prenáša viac krútiaceho momentu k zadnej náprave. S trakciou pomáha aj kontrola zjazdu či hill-holder. Výhodou pre jazdné vlastnosti je systém udržiavania konštantnej svetlej výšky zadnej nápravy nezávisle od okamžitého zaťaženia.
Nové veľké SUV Hyundaia absolvuje svetovú premiéru na autosalóne v Ženeve. Prvé kusy by mali doraziť k európskym zákazníkom v polovici roka. Výroba bude prebiehať v Kórei.
Porovnanie rozmerov
Model | Santa Fe IV (2012) | Santa Fe III (2018) | |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 700 | 4 690 | + 10 |
Šírka (mm) | 1 890 | 1 880 | + 10 |
Výška (mm) | 1 680 | 1 685 | –5 |
Rázvor náprav (mm) | 2 765 | 2 700 | + 65 |
Veľkosť kufra (l) | 625 | 534 | + 91 |
Technické údaje
Motor | 2,0 CRDI | 2,0 CRDI | 2,2 CRDi | 2,4 GDI |
---|---|---|---|---|
Výkon (kW) | 110 | 134 | 144 | 136 |
Prevodovka | 6M/8A | 6M/8A | 8A | 6M/8A |