BMW šliape v oblasti populárnych SUV, teda vlastne SAV, ako ich v Mníchove nazývajú, na plné obrátky. Vlani prišlo s novou generáciou BMW X3 a tiež premiérovým kompaktným BMW X2. Teraz je na rade kupé-SAV X4. A to je prekvapujúce, pretože na linkách vydržala jeho prvá generácia len štyri roky. Rozhodne však nie preto, že by nemala úspech. Za tento čas predalo BMW viac ako 200 000 exemplárov. Dôvodom bol vlaňajší nástup tretej generácie BMW X3, ktorá je základom X4. Takže v Mníchove neváhali a do sveta posielajú hneď aj jeho športový derivát. Ukáže sa už o pár dní v Ženeve.
Dynamický dizajn aj schopnosti v teréne
Koncepcia ostáva. BMW X4 dostalo v porovnaní s praktickejšou verziou zníženú siluetu kupé. Pôsobí sebavedomejšia a robustnejšie. Vpredu zaujmú veľké ľadvinky a diódové svetlá. Nárazník má autonómny dizajn. Tvar tretieho bočného okna naznačuje, že napriek športovým líniám ponúkne nové X4 cestujúcim v druhom rade predsa len viac miesta nad hlavou. Úplne nové sú zadné partie s úzkymi svetlami a športovo modelovaným nárazníkom. Na výber sú dizajnové línie xLine, M Sport X a M Sport, ktoré sa líšia dekoračnými prvkami z hliníka či vo farbe klavírnej černe, tvarom nárazníkov alebo diskami s rozmerom 18 až 21 palcov.
Komu to nestačí, na výber je priam nekonečný zoznam personalizačných prvkov BMW Individual. Sebavedomejšiemu zjavu prospela zmena formátu. Novinka je o 81 mm dlhšia (4 752 mm), o 37 mm širšia (1 918 mm) a o tri milimetre nižšia (1 621 mm). Rázvor náprav sa natiahol o 54 mm na konečných 2 864. BMW X4 nezabúda ani na svoju dobrodružnú DNA. Prekvapuje najmä svetlou výškou 204 mm, ale aj nájazdovými uhlami (25,7o/22,6o), prejazdovým uhlom 19,4o a brodivosťou až 500 mm, ktorá patrí skôr do sveta off-roadov. Vyšší podiel hliníka v konštrukcii karosérie sa podpísal pod zníženie hmotnosti priemerne o 50 kg. Pritom je novinka tuhšia.
BMW je tiež pyšné na 10-percentné zníženie aerodynamického odporu vzduchu s hodnotou Cw 0,30. Podieľajú sa na tom napríklad uzatvárateľné lamely Air Curtains v prednom nárazníku a zakrytý podvozok. Jazdným vlastnostiam zas prospeje nižšie ťažisko a rozloženie hmotnosti medzi nápravy v spravodlivom pomere 50 : 50. A keď sme už pri podvozku, spomeňme, že kolesá vedú predné dvojité lichobežníkové ramená a zadné päťprvkové zavesenie. V Mníchove si dali záležať na redukcii neodpružených hmôt, opäť pomocou hliníkových komponentov, napríklad hliníkových čapov riadenia a ľahších stabilizátorov.
Viac miesta a ovládanie gestami
Kabína ponúka viacej priestoru. Najmä zadným cestujúcim, ktorí dostali k dobru 27 mm na kolená. Do kufra sa zmestí 525 litrov batožín a po sklopení delených zadných operadiel v pomere 40 : 20 : 40 až 1 430 litrov. Palubnú dosku preberá X4 z BMW X3. To znamená infotainment iDrive s voľne stojacim displejom s uhlopriečkou 6,5 až 10,25 palca v prípade verzie Professional, za príplatok ovládaný aj gestami. Novinkou je virtuálny 12,3-palcový prístrojový panel a head-up displej s plochou zväčšenou až o 70 %. Kľúč Display Key zas zobrazuje na diaľku údaje palubného počítača alebo aj to, či sú zatvorené okná. Navyše ním možno ovládať nezávislé kúrenie.
K luxusným prvkom musíme pripočítať trojzónovú klimatizáciu, ventilované sedadlá či obrovské elektricky ovládané strešné okno s rozmermi 924 × 890 mm. Servomotory sa starajú aj o zaťahovanie strešnej roletky. Plejádu asistenčných systémov, v ktorej nechýbajú autonómne brzdy s detekciou chodcov, čítačka dopravných značiek, detekcia slepých uhlov zrkadiel, adaptívny tempomat či monitoring jazdných prúdov, možno obohatiť o balík Driving Assistant Plus s udržiavaním v jazdnom prúde až do rýchlosti 210 km/h, asistentom pre jazdu v kolónach a varovným systémom pred križujúcimi vozidlami spredu aj zozadu. Parkovací asistent zas zvláda priečne a pozdĺžne manévre.
Na začiatok päť motorov. Aj 6-valec M40d
Ponuka motorov štartuje piatimi jednotkami, a to výlučne v spojení s 8-stupňovou automatickou prevodovkou Steptronic. Benzínové dvojlitrové 4-valce TwinPower Turbo pre verzie xDrive20i (135 kW) a xDrive30i (185 kW) sú najnovšie doplnené filtrom pevných častíc. Naftu zastupujú dva 4-valce pre xDrive20d (140 kW) a xDrive25d (170 kW) s dvojicou turbodúchadiel. Na vrchol sa postaví 6-valcová verzia M40d (240 kW). Všetky spája priame vstrekovanie paliva common-rail s tlakom až 2 500 barov a úprava spalín BluePerformance s oxidačným katalyzátorom, časticovým filtrom ako aj katalytickou redukciou SCR so vstrekovaním prísady AdBlue.
Na jeseň rozšíri BMW ponuku o dva ďalšie trojlitrové 6-valce v modifikáciách xDrive 30d (195 kW) a druhý „emkový“, tentoraz benzínový variant M40i (265 kW). Všetky uvádzané modely dostanú nový pohon oboch náprav xDrive, ktorý je ľahší a krútiaci moment rozdeľuje v prospech zadných kolies. Disponuje tiež elektronickou uzávierkou diferenciálu ADB-X a vektorovaním krútiaceho momentu medzi zadnými kolesami Performance Control. Športová prevodovka Steptronic Sport podporuje funkciu Launch Control pre maximálnu akceleráciu z miesta. V teréne zas pomôže hill-holder a kontrola prudkého zjazdu.
Novinka BMW sa svetu predstaví už na budúci týždeň v Ženeve a na trh sa dostane začiatkom leta.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 752 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 918 |
Výška (mm) | 1 621 |
Rázvor náprav (mm) | 2 864 |
Veľkosť kufra (l) | 525 – 1 430 |
Svetlá výška (mm) | 204 |
Nábehový uhol vpredu/vzadu (o) | 25,7/22,6 |
Prejazdový uhol (o) | 19,4 |
Brodivosť (mm) | 500 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 720 – 1 895 |
Technické údaje
Verzia | xDrive20i | xDrive30i | xDrive20d | xDrive25d | M40d |
---|---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 6/24 |
Zdvihový objem | 1 998 | 1 998 | 1 995 | 1 995 | 2 993 |
Max. výkon (kW/ot.) | 135/5 000 | 185/5 200 | 140/4 000 | 170/4 400 | 240/4 400 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 290/1 350 | 350/1 450 | 400/1 750 | 500/2 000 | 680/1 750 |
Prevodovka | 8A | 8A | 8A | 8A | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 8,3 | 6,3 | 8,0 | 6,8 | 4,9 |
Max. rýchlosť (km/h) | 215 | 240 | 213 | 230 | 250 |
Spotreba na 100 km (l) | 7,1 | 7,2 | 5,4 | 5,5 | 6,4 |