BMW X4: Blesk z jasného neba. Nová generácia už po štyroch rokoch!

Život prvej generácie kompaktného kupé-SAV BMW X4 bol naozaj extrémne krátky. Mníchov prichádza s nástupcom už po štyroch rokoch. Novinka je ľahšia, komfortnejšia úspornejšia a predstavuje sa hneď vo dvoch verziách divízie M Performance.

01.03.2018 06:00
debata (3)
Napriek príbuznosti s BMW X3 má nový športový... Foto: BMW
BMW X4 M40d - 2018 Napriek príbuznosti s BMW X3 má nový športový derivát mníchovského SAV autonómny dizajn nárazníka. Zvlášť evidentné je to vo verzii M40d s vyslovene dynamickým akcentom.

BMW šliape v oblasti populárnych SUV, teda vlastne SAV, ako ich v Mníchove nazývajú, na plné obrátky. Vlani prišlo s novou generáciou BMW X3 a tiež premiérovým kompaktným BMW X2. Teraz je na rade kupé-SAV X4. A to je prekvapujúce, pretože na linkách vydržala jeho prvá generácia len štyri roky. Rozhodne však nie preto, že by nemala úspech. Za tento čas predalo BMW viac ako 200 000 exemplárov. Dôvodom bol vlaňajší nástup tretej generácie BMW X3, ktorá je základom X4. Takže v Mníchove neváhali a do sveta posielajú hneď aj jeho športový derivát. Ukáže sa už o pár dní v Ženeve.

Dynamický dizajn aj schopnosti v teréne

Koncepcia ostáva. BMW X4 dostalo v porovnaní s praktickejšou verziou zníženú siluetu kupé. Pôsobí sebavedomejšia a robustnejšie. Vpredu zaujmú veľké ľadvinky a diódové svetlá. Nárazník má autonómny dizajn. Tvar tretieho bočného okna naznačuje, že napriek športovým líniám ponúkne nové X4 cestujúcim v druhom rade predsa len viac miesta nad hlavou. Úplne nové sú zadné partie s úzkymi svetlami a športovo modelovaným nárazníkom. Na výber sú dizajnové línie xLine, M Sport X a M Sport, ktoré sa líšia dekoračnými prvkami z hliníka či vo farbe klavírnej černe, tvarom nárazníkov alebo diskami s rozmerom 18 až 21 palcov.

Novinka je v porovnaní s minulosťou o 81 mm... Foto: BMW
BMW-X4 M40d-2019-1024-03 Novinka je v porovnaní s minulosťou o 81 mm dlhšia a o 37 mm širšia. Rázvor náprav sa natiahol o 54 mm. Splývavá strecha klesla k asfaltu o tri milimetre.

Komu to nestačí, na výber je priam nekonečný zoznam personalizačných prvkov BMW Individual. Sebavedomejšiemu zjavu prospela zmena formátu. Novinka je o 81 mm dlhšia (4 752 mm), o 37 mm širšia (1 918 mm) a o tri milimetre nižšia (1 621 mm). Rázvor náprav sa natiahol o 54 mm na konečných 2 864. BMW X4 nezabúda ani na svoju dobrodružnú DNA. Prekvapuje najmä svetlou výškou 204 mm, ale aj nájazdovými uhlami (25,7o/22,6o), prejazdovým uhlom 19,4o a brodivosťou až 500 mm, ktorá patrí skôr do sveta off-roadov. Vyšší podiel hliníka v konštrukcii karosérie sa podpísal pod zníženie hmotnosti priemerne o 50 kg. Pritom je novinka tuhšia.

Zadná časť je na pomery BMW dosť netradičná,... Foto: BMW
BMW X4 M40d - 2018 Zadná časť je na pomery BMW dosť netradičná, najmä úzke zadné svetlá, úplne odlišné od BMW X3.

BMW je tiež pyšné na 10-percentné zníženie aerodynamického odporu vzduchu s hodnotou Cw 0,30. Podieľajú sa na tom napríklad uzatvárateľné lamely Air Curtains v prednom nárazníku a zakrytý podvozok. Jazdným vlastnostiam zas prospeje nižšie ťažisko a rozloženie hmotnosti medzi nápravy v spravodlivom pomere 50 : 50. A keď sme už pri podvozku, spomeňme, že kolesá vedú predné dvojité lichobežníkové ramená a zadné päťprvkové zavesenie. V Mníchove si dali záležať na redukcii neodpružených hmôt, opäť pomocou hliníkových komponentov, napríklad hliníkových čapov riadenia a ľahších stabilizátorov.

Viac miesta a ovládanie gestami

Kabína ponúka viacej priestoru. Najmä zadným cestujúcim, ktorí dostali k dobru 27 mm na kolená. Do kufra sa zmestí 525 litrov batožín a po sklopení delených zadných operadiel v pomere 40 : 20 : 40 až 1 430 litrov. Palubnú dosku preberá X4 z BMW X3. To znamená infotainment iDrive s voľne stojacim displejom s uhlopriečkou 6,5 až 10,25 palca v prípade verzie Professional, za príplatok ovládaný aj gestami. Novinkou je virtuálny 12,3-palcový prístrojový panel a head-up displej s plochou zväčšenou až o 70 %. Kľúč Display Key zas zobrazuje na diaľku údaje palubného počítača alebo aj to, či sú zatvorené okná. Navyše ním možno ovládať nezávislé kúrenie.

Interiér si požičal palubnú dosku z BMW X3... Foto: BMW
BMW-X4 M40d-2019-1024-25 Interiér si požičal palubnú dosku z BMW X3 spolu s 10,25-palcovým rozhraním iDrive ovládaným gestami, digitálnym 12,3-palcovým virtuálnym prístrojovým panelom aj head-up displejom, ktorého plocha bola zväčšená až o 70 %.

K luxusným prvkom musíme pripočítať trojzónovú klimatizáciu, ventilované sedadlá či obrovské elektricky ovládané strešné okno s rozmermi 924 × 890 mm. Servomotory sa starajú aj o zaťahovanie strešnej roletky. Plejádu asistenčných systémov, v ktorej nechýbajú autonómne brzdy s detekciou chodcov, čítačka dopravných značiek, detekcia slepých uhlov zrkadiel, adaptívny tempomat či monitoring jazdných prúdov, možno obohatiť o balík Driving Assistant Plus s udržiavaním v jazdnom prúde až do rýchlosti 210 km/h, asistentom pre jazdu v kolónach a varovným systémom pred križujúcimi vozidlami spredu aj zozadu. Parkovací asistent zas zvláda priečne a pozdĺžne manévre.

Na začiatok päť motorov. Aj 6-valec M40d

Ponuka motorov štartuje piatimi jednotkami, a to výlučne v spojení s 8-stupňovou automatickou prevodovkou Steptronic. Benzínové dvojlitrové 4-valce TwinPower Turbo pre verzie xDrive20i (135 kW) a xDrive30i (185 kW) sú najnovšie doplnené filtrom pevných častíc. Naftu zastupujú dva 4-valce pre xDrive20d (140 kW) a xDrive25d (170 kW) s dvojicou turbodúchadiel. Na vrchol sa postaví 6-valcová verzia M40d (240 kW). Všetky spája priame vstrekovanie paliva common-rail s tlakom až 2 500 barov a úprava spalín BluePerformance s oxidačným katalyzátorom, časticovým filtrom ako aj katalytickou redukciou SCR so vstrekovaním prísady AdBlue.

Pod kapotou sa predstavia na začiatku štyri... Foto: BMW
BMW M3 -2015 Pod kapotou sa predstavia na začiatku štyri 4-valce a naftový 6-valec pre verziu M40d. Neskôr pribudnú ďalšie dva 6-valce vrátane druhej „emkovej“ verzie M40i.

Na jeseň rozšíri BMW ponuku o dva ďalšie trojlitrové 6-valce v modifikáciách xDrive 30d (195 kW) a druhý „emkový“, tentoraz benzínový variant M40i (265 kW). Všetky uvádzané modely dostanú nový pohon oboch náprav xDrive, ktorý je ľahší a krútiaci moment rozdeľuje v prospech zadných kolies. Disponuje tiež elektronickou uzávierkou diferenciálu ADB-X a vektorovaním krútiaceho momentu medzi zadnými kolesami Performance Control. Športová prevodovka Steptronic Sport podporuje funkciu Launch Control pre maximálnu akceleráciu z miesta. V teréne zas pomôže hill-holder a kontrola prudkého zjazdu.

Novinka BMW sa svetu predstaví už na budúci týždeň v Ženeve a na trh sa dostane začiatkom leta.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 752
Šírka (mm) 1 918
Výška (mm) 1 621
Rázvor náprav (mm) 2 864
Veľkosť kufra (l) 525 – 1 430
Svetlá výška (mm) 204
Nábehový uhol vpredu/vzadu (o) 25,7/22,6
Prejazdový uhol (o) 19,4
Brodivosť (mm) 500
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 720 – 1 895

Technické údaje

Verzia xDrive20i xDrive30i xDrive20d xDrive25d M40d
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16 4/16 4/16 6/24
Zdvihový objem 1 998 1 998 1 995 1 995 2 993
Max. výkon (kW/ot.) 135/5 000 185/5 200 140/4 000 170/4 400 240/4 400
Krútiaci moment (Nm/ot.) 290/1 350 350/1 450 400/1 750 500/2 000 680/1 750
Prevodovka 8A 8A 8A 8A 8A
0 – 100 km/h (s) 8,3 6,3 8,0 6,8 4,9
Max. rýchlosť (km/h) 215 240 213 230 250
Spotreba na 100 km (l) 7,1 7,2 5,4 5,5 6,4
BMW X4 M40d 2019
BMW X4 M40d 2019
+29BMW X4 M40d 2019

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #BMW X4 #autosalón Ženeva 2018
Články podľa značiek