SUV sú v súčasnosti najpredávanejšími karosériami na svete a Spojené štáty americké nie sú výnimkou. Za morom sa však veľkej obľube tešia aj pick-upy a tzv. veľké SUV, ktoré sa v Európe bežne nepredávajú. V prípade Volkswagenu ide o model Atlas, ktorý spĺňa predstavy amerických zákazníkov o plnohodnotnom športovo-úžitkovom vozidle. Automobilka z Wolfsburgu však chce využiť aj techniku novej generácie Touaregu, a preto vstúpi na americký trh s novinkou, ktorú predznamenáva koncept Atlas Sport Cross.
V skutočnosti ide o skrátenú verziu súčasného Atlasu, ktorý stojí na modulárnej platforme MQB. Koncept meria na dĺžku 4 860 milimetrov, takže je o 191 mm kratší. Na rozdiel od sedemmiestneho Atlasu je Atlas Cross Sport päťmiestny. Ide teda o stredne veľké SUV, ktorého primárnym cieľom nie je prevážať viacpočetné rodiny, ale vďaka kompaktnejším rozmerom poskytnúť aj radosť z jazdy.
Pohon majú na starosti 3,6-litrový vidlicový šesťvalec FSI s výkonom 206 kW (276 k) a krútiacim momentom 360 Nm, ktorému pomáhajú dva elektromotory. Predný má výkon 40 kW (54 k) a krútiaci moment 220 Nm a zadný 85 kW (114 k) a 270 Nm. Lítium-iónové batérie majú kapacitu 18 kWh a sú zabudované v stredovom tuneli. Celkový výkon hybridnej sústavy je 265 kW (355 k). Z 0 na 100 km/h sa koncept rozbehne za približne 5,5 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 210 km/h.
Atlas Cross Sport Concept je pripravený aj na ďalšie hybridné verzie, ktorými sú tzv. mild-hybrid a plug-in hybrid. V prvom prípade budú spaľovaciemu motoru pomáhať akumulátory s kapacitou 2 kwh. Výkon sústavy bude dosahovať 231 kW (310 k), pričom auto zrýchli z 0 na 100 km/h za približne 6,7 sekundy, pričom maximálna rýchlosť sa v porovnaní s klasickým hybridom nezmení. V prípade dobíjateľného hybridu umožnia elektromotory čisto elektrický dojazd na vzdialenosť 40 kilometrov.
Vďaka šesťstupňovej automatickej prevodovke DSG a pohonu oboch náprav 4MOTION je možné vyberať z viacerých jazdných režimov. V prípade bežnej jazdy budú k dispozícii režimy Eco a Comfort, v prípade športovej Sport a pri jazde na snehu pomôže režim Snow. Po vjazde na nespevnenú vozovku budú na výber režimy do piesku, štrku a na kamenistý podklad.
V interiéri sa koncept priblížil novej generácii Touaregu a vďaka tomu prekonáva aj súčasný Atlas. Digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 12,3 palca ponúkne množstvo možností nastavenia zobrazovaných údajov a výbornú grafiku. Kabínu zdobia kvalitné materiály doplnené detailmi z hliníka. Modernú atmosféru interiéru podčiarkuje LED podsvietenie viacerých miest a ovládačov. Dotyková obrazovka informačno-zábavného systému s uhlopriečkou 10,1 palca mení grafiku podľa zvoleného režimu a infotainment reaguje aj na ovládanie gestami.
Z hľadiska dizajnu je koncept Atlasu Cross Sport dynamický a vďaka svietiacej prednej maske chladiča aj futuristický. Krátke previsy na oboch koncoch karosérie a strešný spojler zdôrazňujú zameranie na vodičský zážitok Pri pohľade zboku mu robustnosť dodávajú obrovské dvadsaťdvapalcové disky kolies obuté do pneumatík s rozmerom 285/40.